مرین‌پرس > انرژی و فراساحل > عملیات پیچیده استقرار دکل حفاری کنار سکوی DPG میدان الوند
کد خبر: 12252 تاریخ انتشار: مهر 16, 1399

در آب‌های خلیج‌فارس؛

عملیات پیچیده استقرار دکل حفاری کنار سکوی DPG میدان الوندزمان مطالعه: 2 دقیقه

مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران از انجام موفقیت‌آمیز عملیات پیچیده استقرار دکل حفاری کنار سکوی DPG میدان الوند در آب‌های خلیج‌فارس خبر داد.

به گزارش مرین‌پرس، مهندس علی خواجوی درباره استقرار دکل سحر-1 در کنار سکوی DPG میدان الوند در منطقه سیری و پیچیدگی‌های اجرای این عملیات گفت: نظر به ضرورت تعمیر 3 حلقه چاه در سکوی DPG میدان الوند، نیاز به استقرار دکل حفاری در کنار این سکو بود. اما با توجه به اینکه خصوصیات بستر دریا در این ناحیه به‌گونه‌ای است که احتمال نفوذ ناگهانی پایه‌ها وجود دارد، مراحل نزدیک شدن دکل به سکو مورد مطالعه دقیق قرار گرفت و تصمیمات مشترکی توسط کارشناسان شرکت‌های نفت فلات قاره ایران و حفاری شمال جهت انجام فرآیند Preloading  با در نظر گرفتن کلیه تمهیدات فنی و ایمنی انجام شد.

وی افزود: وجود لایه نازک نسبتاً سخت در بین دو لایه نسبتاً نرم ماسه‌ای، در هنگام پایه‌گذاری دکل‌های حفاری و انجام مراحل Preloading باعث شکست لایه نازک سخت می‌شود که منجر به نفوذهای ناگهانی پایه خواهد شد که این امر، به دشواری قابل کنترل است و در صورت عدم کنترل به موقع، سکوی حفاری تعادل خود را از دست داده و واژگون می‌گردد.

سکوی حفاری دریایی سحر 1 در دریای کاسپین - شرکت حفاری نفت شمال
سکوی حفاری دریایی سحر 1

به گفته مهندس خواجوی، همچنین از آنجایی که اثر پایه‌های دکل قبلی که در این ناحیه مستقر شده بود با دکل سحر بر هم منطبق نبودند و ابعاد حفره‌های ایجاد شده نیز با قطر Spud can دکل سحر انطباق نداشت، امکان لغزش دکل به سمت سکوی DPG در هنگام پایه‌گذاری محتمل بود. بنابراین عدم کنترل این موضوع منجر به لغزش، کج شدن و ضربه زدن دکل به سکوی DPG و در نهایت ایجاد خسارات جبران‌ناپذیر می‌شد، بنابراین طراحی دقیق، دقت و تصمیم‌گیری درست در هنگام اجرای این کار بسیار مهم و حیاتی بود.

مدیر امور فنی شرکت نفت فلات قاره ایران، با تاکید بر اینکه در ۲۰ سال اخیر هیچ دکلی به دلیل ریسک‌ها و پیچیدگی‌های گفته شده روی این سکو مستقر نشده بود، گفت: در سال ۱۳۹۲  شرکت نفت فلات قاره ایران از شرکت‌های حفاری فعال در کشور برای این منظور دعوت کرد که صرفاً یک شرکت خارجی، اعلام آمادگی کرد و آن هم، جابجایی دکل را منوط به پذیرش پرداخت هزینه‌ای در حدود 25 میلیون دلار جهت تغییر ابعاد Spud can دکل کرد که مورد پذیرش قرار نگرفت.

مهندس خواجوی افزود: این در حالی است که با تلاش و همت گروهی همکاران متخصص اداره حفاری و ترمیم چاه شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت حفاری شمال، عملیات افتخارآمیز و پیچیده استقرار این دکل به تازگی در طی 8 روز و بدون هیچگونه هزینه اضافی با موفقیت به انجام رسیده و از دانش و تجربه حاصل شده در استقرار موفقیت‌آمیز این دکل، می‌توانیم در سایر عملیات‌ مشابه نیز استفاده نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

عملیات لوله‌گذاری دومین گوی شناور فازهای منطقه دو پارس جنوبی تكمیل شد

س مهر 15 , 1399
پروژه احداث خط لوله دومین سامانه بارگیری و صادرات میعانات گازی فازهای منطقه دو پارس جنوبی تكمیل شد.