پیگرانی هوشمند بیش از هزار کیلومتر خط لوله دریایی پارس جنوبی اجرا شد

رئیس بازرسی فنی معاونت عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس از اجرای عملیات پیگرانی هوشمند بیش از هزار کیلومتر خط لوله سکوهای گازی پارس جنوبی خبر داد.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، رئیس بازرسی فنی معاونت عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس از اجرای عملیات پیگرانی هوشمند بیش از هزار کیلومتر خط لوله سکوهای گازی پارس جنوبی خبر داد و گفت: پروژه پیگرانی هوشمند خطوط لوله دریایی انتقال گاز پارس جنوبی تا پایان امسال ادامه می‌یابد.

 سید محمد موسوی با اشاره به قابلیت‌های پیگرانی هوشمند خطوط لوله در شناسایی عیب‌های داخلی از جمله شکل‌های مختلف خوردگی، تَرک‌ها و همچنین عیب‌های مکانیکی در طول مسیر خط، گفت: پروژه پیگرانی هوشمند خطوط لوله دریایی پارس جنوبی از اوایل سال گذشته و به منظور تداوم تولید ایمن و پایدار گاز به پالایشگاه‌های خشکی آغاز شد و تا پایان امسال با عملیات پیگیرانی ۵ خط لوله ۳۲ اینچ سکوهای گازی ادامه می‌یابد.

موسوی درباره روند انعقاد و اجرایی شدن این پروژه، گفت: شرح کار پروژه پیگرانی هوشمند به منظور بررسی وضع داخلی خطوط ۳۲ اینچ عملیاتی میان سکوهای دریایی و پالایشگاه‌های خشکی، به همراه مبحث ارزیابی ریسک، پس از دو سال رایزنی، مطالعات گسترده و مشاوره با شرکت‌های بین‌المللی، متناسب با شرایط مورد نیاز عملیاتی تدوین و در سال ۱۳۹۷ به یک شرکت ایرانی با مشارکت پیمانکار خارجی واگذار شد.

رئیس بازرسی فنی معاونت عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس، شرایط عملیاتی ‌و برنامه زمان‌بندی تعمیرات اساسی سکوها و پالایشگاه‌های گازی را در اجرای این پروژه موثر دانست و افزود: با توجه به شرایط حاکم بر پروژه پیگرانی و نیاز به انجام به موقع امور پشتیبانی هوایی و دریایی در شرایط جوی متفاوت و همچنین وجود محدودیت زمانی تلاقی با فصول سرد سال، پس از دریافت مجوزهای لازم، 11 رشته خط لوله به طول تقریبی ۱۲۱۰ کیلومتر، مورد پیگرانی هوشمند از نوع MFL-TFI قرار گرفتند.

او به تکمیل پروژه پیگرانی هوشمند خط لوله سکوهای SPD1، SPD11، SPD12B، SPD15، SPD12C و SPD20 تا پایان سال گذشته اشاره کرد و گفت: پس از انجام چندین مرحله راستی‌آزمایی، نتایج اصلاح و نهایی شد و مبحث ارزیابی ریسک به‌‌ منظور تعیین میزان عمر باقی‌مانده هر خط با توجه به عیوب موجود و همچنین اولویت‌های تعمیراتی مطابق با شرح کار پیمان، مشخص شدند.

موسوی تصریح کرد: پس از نهایی شدن گزارش‌های فنی، کارشناسان بخش‌های بازرسی و حفاظت فنی، وضعیت سلامت خطوط لوله و مکانیزم‌های مکانیکی و خوردگی مؤثر بر تشکیل خسارت‌ها و عیوب موجود در طول هر یک از این خطوط را بر اساس شرایط بهره‌برداری و فرایندی موجود بررسی کردند و با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته، پیشنهاد انجام تعمیرات 13 مورد عیب ارائه شد.

رئیس بازرسی فنی معاونت عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به محدودیت‌های موجود از جمله شیوع ویروس کرونا و تاخیرهای ناخواسته در اجرای پروژه پیگرانی هوشمند، از ادامه این عملیات در خطوط لوله دریایی سکوهای SPD7، SPD3، SPD17A، SPD6 و SPD16 در سال جاری خبر داد و گفت: روند تولید ایمن و پایدار گاز از پارس جنوبی و بازرسی از تاسیسات بدون وقفه ادامه دارد و مطابق برنامه‌ریزی، عملیات پیگرانی هوشمند با اولویت سکوهای SPD7 و SPD3 در حال انجام است.

انتشار
منتشر شده توسط:
شکیلا لشکری

آخرین اخبار:

شماره 8/ساختمان ماهی سفید چالوس؛ نماد ساحلی صیادان شمال

احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویت‌سازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی می‌تواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد

3 ماه قبل

شماره 7/ برج نارنج بابلسر؛ نماد گردشگری سلامت شمال ایران

احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.

4 ماه قبل

شماره 6/ نماد ساحلی دلفین؛ ارمغان زیبایی و نشاط بندرعباس

امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعه‌های اداری و تجاری، رستوران‌ها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعه‌یافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کرده‌اند که این نوید داده می‌شود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرین‌پرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاک‌پشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به  استفاده از کشتی‌ غول‌پیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…

4 ماه قبل