عملیات حفاری چاههای طرح توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی با استقرار دکل حفاری در موقعیت مرزی SPD11B آغاز شد.
به گزارش مارینپرس، سرپرست طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی درباره فعالیتهای اجرایی آخرین طرح توسعه از بخش ایرانی بزرگترین میدان گازی جهان در آبهای خلیج فارس گفت: با استقرار نخستین دکل حفاری در موقعیت طرح توسعه فاز 11، عملیات حفاری چاههای موقعیت SPD11B به منظور افزایش تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی آغاز شد.
محسن رضائي با اشاره به نصب جکت 2 هزار و 200 تنی در موقعیت SPD11B در ابتدای خردادماه سال جاری گفت: بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته، هماکنون دکل ایرانی MD-1 تحت مالکیت شرکت حفاری مپنا، در این موقعیت مستقر و عملیات حفاری 12 حلقه چاه توصيفی-توسعهای برای دستیابی به برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب (معادل 28 میلیون مترمکعب) گاز ترش اجرایی شد.
وی با بیان اینکه در راستای تسریع در افزایش ظرفیت تولید از میدان گازی پارس جنوبی، حفاری چاههای موقعیت SPD11B در دو مرحله انجام میشود، افزود: در مرحله اول با حفاری و تکمیل 5 حلقه چاه توصيفی -توسعهای و نصب سکوی SPD11B، تولید اولیه از این طرح به میزان 500 میلیون فوت مکعب گاز در روز محقق خواهد شد، سپس با انجام عملیات حفاری و تکمیل ٧ حلقه چاه توسعهای دیگر، همزمان با تولید اولیه، مجموع برداشت از این سکو به روزانه يك ميليارد فوت مكعب (معادل 28 میلیون مترمکعب) گاز ترش افزایش خواهد یافت.
بر اساس این گزارش، طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس توسط شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار اصلی طرح در هر دو بخش سطحالارضی و تحتالارضی در حال انجام است. هدف از اجرای این طرح، تولید روزانه دو میلیارد فوت مکعب گاز غنی و انتقال آن به پالایشگاههای خشکی پارس جنوبی است.
در ادامه توسعه این طرح، نصب تاسیسات فشارافزایی جهت افزایش دوره تولید پايدار و استحصال حداکثری گاز از میدان گازی پارس جنوبی در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار دارد.
احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویتسازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی میتواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد
احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.
امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعههای اداری و تجاری، رستورانها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل میشود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعهیافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کردهاند که این نوید داده میشود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرینپرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاکپشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به استفاده از کشتی غولپیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…