ضرورت تغییر نگرش نسبت به دریا

رئیس سازمان صنایع دریایی عنوان کرد: ضروری است برای ایجاد هماهنگی بین سازمان‌های بهره‌بردار و صنعتگران یک نهاد بالادستی مانند معاونت دریایی ریاست جمهوری تشکیل شود.

امیر دریادار امیر رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع

به گزارش مارین‌پرس، امیر دریادار مهندس رستگاری با بیان اینکه نگرشمان نسبت به دریا درست نیست باید نگاهمان را عوض کنیم عنوان کرد: امروز، صنعت دریایی ایران جایگاه مناسبی ندارد و همراستا با شأن و مقام کشور پیشرفت نکرده است.وقتی به اعداد و ارقام می‎نگریم درمی‎یابیم که وضعیت خوبی نداریم باید هرچه زودتر تدابیری بیندیشیم. زیرا فقط حدود 20 درصد از ظرفیت صنایع دریایی ایران مشغول به کار است.

رئیس سازمان صنایع دریایی در ادامه اظهار کرد: مثلا صنایع ایزوایکو که در جنوب غربی آسیا بی‎بدیل است و در تنگه هرمز قرار داد که سالانه بیش از 30 هزار شناور از آنجا عبور می‎کند و به تعمیرات و نگهداری و خدمات‌دهی نیاز دارد، سهمی کمتر از یک صدم درصد از این بازار دارد که شایسته کشور و ظرفیت خود ایزوایکو نیست.

امیر رستگاری در این خصوص اضافه کرد: متاسفانه در ایران دستگاه‎ها جزیره‌ای عمل می‌کنند. سازمان‎های بهره‌بردار به دنبال افزایش ظرفیت خود هستند بدون اینکه صنعتگران ما اطلاعی از این برنامه داشته باشند. صنعتگر به یکباره با برنامه افزایش ظرفیت سازمان‎های بهره‎بردار مانند شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش ایران روبه‌رو می‎شوند که ظرف دو سال قصد افزایش ظرفیت دارند. صنعتگر هم چون از قبل اطلاعی نداشته است نمی‎تواند برای این بازه زمانی برنامه‎ریزی کند. چنین می‎شود که به سراغ خارجی‎ها می‎رویم و با سفارشات خود آن‌ها را قوی‎تر از قبل می‎کنیم.

ضرورت ایجاد معاونت دریایی ریاست جمهوری

وی با تاکید بر اینکه ضروری است برای ایجاد هماهنگی بین سازمان‌های بهره‌بردار و صنعتگران یک نهاد بالادستی مانند معاونت دریایی ریاست جمهوری تشکیل شود خاطرنشان کرد: این نهاد باید بهره‎برداران را ملزم کند تا سفارش خود را از داخل تامین کنند و صنعتگران را در جریان برنامه‎های افزایش ظرفیت خود قرار دهند. همچنین از طرف دیگر باید صنعتگر را به افزایش استانداردها و توان خود به کمک جوینت خارجی مکلف کند تا بتواند سفارشات را در زمان معین تحویل دهد. بنابراین اگر بتوانیم با وجود معاونت دریایی، بهره بردار و صنعتگر را با هم همگرا کنیم می‌توانیم بگوییم صنایع دریایی متحول می‌شود. البته ممکن است بخشی از این تحول با اجرای طرح تحول صنایع دریایی شکل گیرد.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ايجاد شهر گردشگري مدرن؛ راهي براي رونق اقتصادي مکران

چ خرداد 15 , 1398
یکی از بهترین راه‌های توسعه سواحل مکران، توسعه گردشگری و هدایت بخشی مسافران نوروزی در فصل بهار (و احیانا تعطیلات زمستانه) به این مناطق است. ایجاد شهر جدید گردشگری در سواحل مکران با تکیه بر هدایت نقدیندگی‌های کوچک و متوسط به آن، سواحل مکران را متحول می‌کند.

شاید برای شما جالب باشد