تخفیف ۸۰ درصدی برای توسعه حمل و نقل ترکیبی در دریای خزر

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مرین‌پرس؛ «خسرو سرایی» در مورد راه اندازی خط کشتیرانی رو-رو در بنادر شمالی کشور، اظهار داشت: تجار کشور ما برای تجارت با کشورهای ساحلی خزر و دیگر کشورهای هدف در این مسیر، باید بتوانند از شیوه های مختلف حمل با هزینه های رقابتی بهره مند شوند و اتکا به یک شیوه حمل ممکن است تجارت را ناپایدار کند.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی برای کاهش مشکلات تجار با رایزنی و پیگیری‌های مستمر موفق شد، خدمات کشتیرانی رو-رو کامیونی را بین بنادر شمال و کشورهای حاشیه خزر به ویژه روسیه و قزاقستان برقرار کند و در همین راستا در اولین اقدام و برای کاهش هزینه های بندری، این نوع کشتی ها از تخفیف ۸۰ درصدی برخوردار شدند.

سرایی با اشاره به اینکه پیگیری هایی نیز از سوی مراجع ذی ربط برای ارائه مجوز خرید و ساخت کشتی های رو-رو به سرمایه گذاران به عمل آمده است، خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود این پیگیری‌ها به زودی نتیجه بخش باشد و در عین حال امیدوار هستیم شرکت های کشتیرانی ایرانی فعال در خزر و دیگر شرکت های علاقه‌مند نیز بهره برداری از حداقل یک فروند کشتی رو-رو را در دستور کار خود قرار دهند.  

تقاضای بار برای کشتی های رو-رو زیاد است

وی با بیان اینکه تقاضای بار برای این نوع کشتی ها بسیار بالا است، گفت: از طرف دیگر برای صاحب کالا نیز حمل کالا با استفاده از حمل ترکیبی کامیون-کشتی بسیار کم هزینه خواهد بود، چرا که در رابطه با بسیاری از هزینه های بندری بر کالا نظیر انبارداری، باربری و بخشی از خن کاری معاف خواهند بود. 

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اعداد و ارقام نشان می دهد راه اندازی خط رو-رو موجب کاهش هزینه های حمل، افزایش ایمنی حمل کالا و کامیون و افزایش بهره وری برای تجار کشور شده است.

سرایی بیان کرد: با استفاده از خدمات رو-رو، مدت زمان سفر برای رانندگان کامیون بسیار کاهش یافته و صرفه جویی چشمگیری در هزینه سوخت، هزینه های جانبی به هنگام عبور از قلمروی کشورها و… می شود و شرط اصلی پایداری این خدمت آن است که از سمت خشکی برنامه ریزی دقیقی برای تامین کامیون در هر سفر صورت گیرد.

به گفته مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی، نقش شرکت های فورواردر به عنوان نماینده صاحب کالا برای انتخاب مسیر بهینه حمل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شرکت های مربوطه می توانند کمک شایانی به رونق این مسیر جدید کنند.

توسعه حمل و نقل ترکیبی با توجه به ایجاد مسیر ترانزیت شمال به جنوب کشور اهمیت ویژه ای دارد و می تواند نقش ایران را در ترانزیت کالا و مسافر در منطقه افزایش دهد. 

از همین رو توسعه استفاده از کشتی های رو- رو یا همان کشتی های حمل وسیله نقلیه چرخ دار مانند خودرو، کامیون و … در بنادر شمالی این امکان را فراهم می کند تا دسترسی به بازارهای اوراسیا آسان تر شود. 

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

یک شناور سنتی در لنگرگاه بندر چابهار قرنطینه شد

ش خرداد 1 , 1400
زمان مطالعه: 2 دقیقه مرین‌پرس  یک فروند شناور سنتی در پی افزایش اقدامات کنترلی طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا و به منظور کنترل و پیشگری از شیوع ویروس در بندر چابهار، در مرزهای ورودی قرنطینه شد. به گزارش مرین‌پرس به نقل از ایرنا، حمیدرضا بنی‌صدر مدیر روابط عمومی […]

همچنین بخوانید: