نمایندگان اپراتورهای جهانی حمل و نقل، انجمن بین المللی هماهنگی حمل و نقل بار (ICHCA)، و انجمن بین المللی کالاهای خطرناک اپراتورهای شناور(IVODGA) در تلاش هستند تا روش هاو دستورالعمل های ایمنی جدیدی را در زنجیره های تأمین جهانی پیاده کنند.
با کار بر روی پروژه های مشترک، هر دو انجمن باید استانداردهایی را در زمینه مسائل ایمنی متعدد که بر حمل و نقل کالاهای خطرناک تأثیر می گذارد، تعیین کرده و قوانین موجود را بهبود بخشند.
ریچارد استیل؛ مدیرعامل انجمن بین المللی هماهنگی حمل و نقل بار در این خصوص گفت: فاجعه بزرگ در بندر بیروت در ماه آگوست سال گذشته، زنگ خطری برای همه کسانی بود که در حمل و نقل دریایی، نگهداری و توزیع مواد خطرناک در بنادر و پایانه ها دخیل هستند.
حوادث مشابه به نسبت نسبت کوچک تر، اما در عین حال خطرناک در سراسر زنجیره تامین به طور مکرر اتفاق می افتد. همکاری متقابل، انجمن بین المللی کالاهای خطرناک اپراتورهای شناور و انجمن بین المللی هماهنگی حمل و نقل بار، به منظور درک و اطمینان از اجرای اقدامات لازم برای جابجایی و نگهداری ایمن طیف وسیعی از کالاها با احتمال ایجاد انفجار، آتش سوزی و انتشار گازهای مضر و غیره خواهد بود.
انجمن بین المللی کالاهای خطرناک اپراتورهای اعلام کرد: هدف متقابل و مشترک دو سازمان، مشارکت مثبت در برقراری ارتباط روشن و کارآمد بین اعضای مربوطه و همه ذینفعان در زنجیره تأمین خواهد بود تا از خطرات احتمالی و مشابه در بنادر و پایانه ها جلوگیری شود.
بیش از 100 صد نفر در فاجعه بیروت در آگوست 2020 کشته و 4000 نفر نیز مجروح شدند؛ این انفجار ناشی از اشتعال نیترات آمونیوم بود که به طور غیر استاندارد در بندر بیروت نگهداری می شد.