گذار ژاپن به جامعه هیدروژنی برای تامین انرژی پایدارتر

زمان مطالعه: 4 دقیقه

کشور ژاپن در مسیر توسعه انرژی پایدار، و عمل به تعهدات اقلیمی خود یکی از بزرگترین تاسیسات تولید هیدروژن سبز دنیا را راه اندازی کرده و نگاهی هم به واردات هیدروژن از دیگر کشورها دارد.

به گزارش «مرین‌پرس» از یورو نیوز، ژاپن مسیر نوآورانه ای برای کربن زدایی پیش گرفته است و قصد دارد این تکنولوژی و دانش را با دیگر کشورها به اشتراک بگذارد.

در کوبه هیدروژن؛ گرما و الکتریسته را برای بیمارستان، مرکز ورزشی و قطارها تولید می کند، بخشی از گذار ژاپن به آنچه «جامعه هیدروژنی» نامیده می شود.

ژاپن نخستین کشوری در جهان بود که در سال ۲۰۱۷ استراتژی هیدروژن را طراحی کرد که هدف آن کاهش ۴۶ درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰ و دستیابی به وضعیت کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ است.

هیدروژن هنگام سوختن فقط بخار باقی می گذارد. اما اعتبار سبز هیدروژن بستگی به نحوه تولید آن دارد. هیدروژن وقتی از زغال سنگ یا گاز طبیعی ساخته می شود، انتشارات کربن دارد اما می توان آن را جذب و ذخیره سازی کرد.

در بخش تحقیقات انرژی هیدروژن فوکوشیما، که یکی از بزرگترین تاسیسات جهان درنوع خود است، هیدروژن سبز تولید می شود.

اوهیرا ایجی، مدیر کل دفتر فناوری این مرکز می گوید: «در این تاسیسات ما در حال بررسی تولید هیدوژن بدون انتشار دی اکسید کربن تا حد امکان با استفاده بهینه از انرژی تجدیدپذیر هستیم.»

برای تولید هیدروژن سبز، از انرژی برق تجدیدپذیر برای الکترولیز آب و جدا کردن اکسیژن و هیدروژن استفاده می شود. در این روش نه از کربن استفاده می شود و نه کربن ساطع می کند. هیدروژن بیش از یک دهه است که در خودروهای پیل سوختی و خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد اما می تواند نقش بیشتری در ترکیب انرژی آینده ایفا کند.

اوهیرا ایجی می افزاید: «به منظور دستیابی به کربن صفر، هیدروژن نه تنها برای تولید برق بلکه برای تولید گرما در صنعت مورد استفاره قرار می گیرد. یا مثلا به عنوان یک گزینه کم کربن زیرا هیدروژن بطور گسترده ای به عنوان ماده صنعنتی یا بعنوان سوخت در حمل و نقل استفاده شده است.»

او همچنین می گوید: «به منظور استفاده از هیدروژن به عنوان منبع انرژی منظم، کاهش هزینه ها بسیار مهم است. در ژاپن، ما هدفی را تعیین کرده ایم که در آینده، بعنوان مثال در سال ۲۰۵۰، هزینه تولید هیدروژن معادل هزینه تولید سوخت های فسیلی باشد که امروز استفاده می کنیم.»

تبلیغات

یکی از راههای کاهش قیمت، افزایش تولید در خارج است، این بدان معناست که هیدروژن بیشتری برای واردات در اختیار خواهد بود.

اوهیرا ایجی همچنین می گوید: «ما معتقدیم که این کاهش قیمت می تواند نه تنها از طریق یک راه حل، بلکه با رویکردهای مختلف اجرایی شود. بعنوان مثال، از طریق ارائه فناوری های کارآمدتر. همچین مهم است که برای هیدروژن تقاضا ایجاد شود. ما نیازمند کاهش قیمت و هزینه برق ناشی از انرژی های تجدیدپذیر هستیم.»

زنجیره تامین انرژی هیدروژن در کوبه، از هیدروژن تولید شده در استرالیا استفاده می کند که به ژاپن حمل می شود.

صنایع سنگین کاوازاکی در حمل و نقل هیدروژن از طریق دریا پیشگام است. انجماد آن تا منفی ۲۵۳ درجه سانتیگراد و فشرده کردن آن به صورت مایع، یک زنجیره کامل تامین هیدروژن را ایجاد می کند. کشتی «سویزو فرونتیر»، نخستن نمونه در جهان، در طول ۱۶ روز به استرالیا می رسد.

نیشیمورا موتوهیکو، مدیر اجرایی صنایع سنگین کاوازاکی می گوید: «حمل حجیم هیدروژن از طریق دریا تازه در حال آغاز شدن است. «ال ان جی» یا گاز طبیعی در ژاپن استفاده وسیع دارد این امر به لطف حمل و نقل دریایی گسترده امکان پذیر شده است. به همین ترتیب، برای اینکه بتوانیم از هیدروژن در یک کشور جزیره‌ای مانند ژاپن یا در بسیاری از شهرهای دیگر آسیا استفاده کنیم، توسعه یک حامل هیدروژن برای استفاده عملی مردم، سپس توسعه یک کشتی تجاری که بیش از ۱۰۰ برابر بزرگتر از نوع کنونی باشد لازم است.»

یکی دیگر از عناصر در حال توسعه در ترمینال هیدروژن مایع، قابلیت ذخیره سازی منحصر به فرد هیدروژن است.

نیشیمورا موتوهیکو، می افزاید: «در مورد «ذخیره سازی»، باید آنرا بزرگتر کنیم. مخزنی که ما در اینجا داریم، دومین مخزن بزرگ در جهان است، اما وقتی بحث تجاری سازی مطرح باشد، ۲۰ برابر بزرگتر از این لازم است. ما در حال توسعه مخازن استوانه ای با کف تخت مانند تانکر های مورد استفاده درمخازن «ال ان جی» به جای تانکرهای کروی هستیم. هدف ما کاهش هزینه با استفاده از چنین مخازنی است.»

او می افزاید: «هیدروژن به موضوع مهمی برای مواجه با گرم شدن زمین تبدیل شده است و ما مسئولیت سنگینی در این زمیه احساس می کنیم.»

با توجه به سرمایه گذاری ژاپن در هیدروژن، ژاپن به دنبال یک ترکیب پایدارتر انرژی است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جهش‌ ۷۴ درصدی تزانزیت محموله‌های کانتینری در بندر شهید رجایی/۲۵۳ هزار TEU کانتینر‌ صادر شد

س آبان 4 , 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از جهش ۷۴ درصدی ترانزیت کالاهای کانتینری در هفت ماه سال جاری در اولین بندر کانتینری ایران خبر داد.  علیرضا محمدی کرجی‌ران در گفت‌‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادرو دریانوردی  در تشریح عملکرد بخش کانتینری […]
علیرضا محمدی کرجی‌ران،مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی،سازمان بنادر و دریانوردی