تأثیر قابل توجه پاکسازی بدنه کشتی ها بر روی مصرف سوخت

زمان مطالعه: 1 دقیقه



یافته های جدید سازمان بین المللی دریانوردی نشان می دهد تاثیر رسوبات زیستی بر روی بدنه کشتی ها تاکنون در میزان مصرف سوخت و انتشار آلاینده ها دست کم گرفته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از اینفومارین، بر اساس یافته‌های اولیه یک مطالعه جدید توسط  سازمان جهانی دریانوردی که اخیرا منتشر شده، تمیز نگه داشتن بدنه کشتی‌ها و پاک کردن حتی لایه های نازک رسوبات می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای کشتی را تا ۲۵ درصد کاهش دهد. 

یافته های اولیه مطالعه سازمان جهانی دریانوردی در مورد تأثیر رسوب زیستی نشان می دهد که حتی یک لایه کوچک از لجن به ضخامت 0.5 میلی متر که تا نیمی از سطح بدنه را می پوشاند می تواند بسته به ویژگی های کشتی مانند سرعت و سایر شرایط، باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در محدوده 20 تا 25 درصد شود.

رسوب های زیستی حاصل تجمع و رشد سلول های زیستی دریایی بر روی سطوح  کشتی زیر آب است و یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر کارایی همه کشتی‌های محسوب می شود. رسوب زیستی مقاومت ایجاد شده توسط بدنه کشتی را هنگام حرکت در آب افزایش می دهد. حفظ بدنه صاف و تمیز باعث کاهش مقاومت، صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود.

رسوب زیستی شدیدتر می تواند منجر به انتشار بیشتر گازهای مخرب توسط کشتی ها شود  که اهمیت مدیریت رسوب زیستی را نشان می دهد. یک کشتی کانتینری معمولی با داشتن لایه ای نه چندان ضخیم از کرم های لوله ای آبی با توجه به برخی متغیر ها مانند سرعت،  می تواند شاهد افزایش انتشار گازهای گلخانه ای تا 55 درصد باشد.

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

صادرات نفتی در بنادر شرق هرمزگان ۲۰۳ درصد افزایش یافت

س آبان 25 , 1400
زمان مطالعه: 1 دقیقه به گزارش  مرین‌پرس، حمیدرضا محمدحسینی تختی روز سه‌شنبه در تشریح فعالیت‌های بنادر شرق هرمزگان در حوزه صادرات کالاهای نفتی اظهارداشت: از ابتدای سال جاری تا نیمه آبان ماه بیش از ۲۹۴ هزار تن کالای نفتی از بنادر شرق به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده که […]

همچنین بخوانید: