گره صادرات شیلات گلستان برطرف می‌شود/ پیش‌بینی افزایش ۲.۵ برابری تولید میگو در گمیشان

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ابراهیم جباری روز پنجشنبه در نشست خبری قرارگاه خبری شهید همدانی استانداری گلستان به مناسبت هفته دولت افزود: صادرات محصولات شیلات استان از جمله حدود پنج میلیون قطعه ماهی زینتی و ۹۰۰ تن میگو تولیدی به دلیل نداشتن کد آی‌آر ، با واسطه از استان های همجوار صادر شده است.

وی بر سرمایه گذاری بیش از گذشته در توسعه و تکثیر ماهیان زینتی و دریافت کد آی ار برای صادرات مستقیم میگو از استان تاکید کرد و گفت: افزایش صادرات غذای ماهی به بیش از ۶ هزار تن و سرمایه گذاری در حوزه عمل‌آوری ماهیان خاویاری و صادرات آن از جمله برنامه مهم توسعه صادرات شیلات از گلستان است.

به گفته وی امسال برای نخستین بار با تجهیز و راه اندازی دوباره مرکز عمل آوری خاویار در گلستان، ۳۰ کیلوگرم خاویار تولید و صادر شد.

گلستان هفت مرکز فعال، فرآوری، عمل آوری و بسته بندی محصولات شیلاتی دارد.
 
افزایش ۲.۵ برابری تولید میگو در گلستان

مدیرکل شیلات گلستان از افزایش ۲.۵ برابری تولید میگو در مزارع گمیشان در سال جاری نسبت به پارسال خبر داد و افزود: برآورد کارشناسان شیلات از سطح پرورش میگو در این شهرستان تولید حدود پنج هزار تن میگو است که بیشتر این محصول تولیدی جنبه صادراتی دارد.

مطابق گزارش اداره کل شیلات گلستان، سال زراعی قبل هزار و ۵۶۰ تن میگو در مزارع  گمیشان تولید شده بود.

به گفته وی بیش از ۲۵۰ میلیون قطعه بچه میگو در یک هزار و ۳۵۰ هکتار از مزارع مجتمع پرورش میگو گمیشان در حال پرورش است.

فصل برداشت میگو از مزارع گمیشان در اواخر شهریورماه آغاز می شود.

مجتمع پرورش میگو ۴ هزار هکتاری در گمیشان برای ۲ هزار و ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فرصت شغلی فراهم کرده است.

جباری استفاده از مشارکت مراکز آموزش عالی مرتبط و تحقیقاتی برای توسعه شیلات استان را دیگر برنامه اصلی این اداره کل در راستای رونق تولید برشمرد و گفت: با بهره گیری از این ظرفیت می توان از تلفات ۳۰ درصد در انتقال بچه میگو از جنوب کشور به گمیشان برای پرورش جلوگیری کرده ، تولید ماهیان گرمابی و سردآبی به روش صنعتی و توسعه و تکثیر ماهیان دریای خزر را به ویژه خاویاری بیشتر رونق داد.

به گفته وی تولیدسالانه آبزیان در گلستان ۲۰ هزار تن است.

۱۱ طرح آماده بهره برداری شیلات در هفته دولت

مدیرکل شیلات گلستان گفت: ۱۱ طرح شیلات استان در حوزه های عمرانی و اقتصادی برای بهره برداری در هفته دولت سال جاری آماده است.

وی افزود: اجرای ایجاد کانال آبرسانی از دریای خزر به محل پرورش میگو در گمیشان با هزینه ۴۰ میلیارد ریال ، ساخت سایت پشتیبان پرورش ماهی در قفس در گمیشان با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال، ایجاد چهار مزرعه پرورش میگو در گمیشان، ۲ مزرعه پرورش ماهیان گرمابی در رامیان و آزادشهر، ساخت استخر پرورش ماهی از چاه آب زراعی در بندرترکمن و ۲ مزرعه پرورش ماهی گرمابی در کردکوی و بندرگز است.

به گفته وی برای اجرای طرح های مزبور بیش از ۱۴۰ شغل پایدار ایجاد شده است.

جباری گفت: دولت سیزدهم در سفر به استان گلستان برای بخش شیلات ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب کرده که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن به  زیر ساخت های ایجاد شهرک ۶ هزار هکتاری میگو و ماهیان خاویاری در گمیشان اختصاص دارد که پیگیری برای شتاب در اجرا و بهره برداری از آن ادامه دارد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کارخانه فرآوری و بسته‌بندی آبزیان در استان اردبیل کلنگ‌زنی شد

پ مرداد 27 , 1401
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش خبرنگار مهر، در این مراسم که شامگاه پنجشنبه در رضی برگزار شد، مدیرکل شیلات استان اردبیل اظهار کرد: برای اولین بار و در شهر رضی با ظرفیت ۲ هزار و ۶۰۰ تن تولید و عرضه انواع محصولات آبزیان به عنوان زنجیره کامل فرآوری و […]

همچنین بخوانید: