ثمره ویژه‌بینی دولت به آبزی‌پروری، یک‌گام تا ارزآوری ۲۰ میلیون دلاری میگو در گلستان

زمان مطالعه: 7 دقیقه

به گزارش ایرنا، استان گلستان به عنوان یکی از استان‌های شمالی کشور از حدود ۱۰۰ کیلومتر نوار ساحلی برخوردار است. با توجه به شرایط زمین شناختی سواحل و باتلاقی بودن کرانه‌های خزر در این استان، امکان اجرای پروژه‌های گردشگری در پهنه سرزمینی این استان میسر نیست. از اواخر دهه هفتاد مدیران و سرمایه‌گذاران گلستانی تلاش کردند از فرصت همجواری با خزر و البته دسترسی به هزاران هکتار اراضی لم‌یزرع و فقیر از نظر بافت خاک در مجاورت سواحل خزر برای آبزی‌پروری و به ویژه میگو بهره بگیرند. در حدود بیش از ۲ دهه از فعالیت مزرعه پروش میگو در گمیشان تلاش شد با احداث کانال‌های آبرسان امکان توسعه مزارع پرورش میگو در گلستان افزایش یابد .

در حال مزارع پرورش میگو در گلستان حدود چهار هزار هکتار است که از این وسعت یک هزار و ۵۴۵ هکتار مفید است. در این منطقه  ۱۰۰ مزرعه پرورش میگو با یک هزار و  ۹۵ استخر  فعال است. طی سال‌های اخیر تلاش‌های ابتری بسیاری برای توسعه این سایت در نظر گرفته شد تا با توسعه این مزارع زمینه رونق اقتصادی و حل معضل بیکاری در مناطق کم‌برخوردار گلستان در محدوده شهرستان گمیشان در شمال غربی گلستان فراهم شود.

۱۲ هزار میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های میگو و ماهیان خاویاری در سفر رییس جمهور به استان گلستان اختصاص یافت

 تزریق اعتبارات دولتی هر چند در گذشته هم سابقه داشته است اما در سفر سال گذشته رییس جمهور به گلستان رقمی معادل ۱۲ هزار میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های میگو و ماهیان خاویاری در گلستان اختصاص یافته است.

 

براساس گزارش رسمی شیلات، امسال ۳ هزار و ۸۰ تن میگو در هزار و ۵۴۲ هکتار از مزارع مجتمع پرورش میگو گمیشان تولید شد که این میزان نسبت به تولید هزار و ۵۶۵ تنی سال گذشته حدود ۲ برابر بیشتر شد و براساس نرخ گذاری متعارف میگو در بازارهای جهانی حدود ۱۵ میلیون دلار برای استان ارزآوری خواهد داشت. رقمی که برای یک استان کم‌برخوردار در دوره تحریم ظالمانه و محاصره اقتصادی کشور، عدد درخور توجهی است.

هرچند نبود کارگاه تکثیر پست لارو و بچه میگو که موجب افزایش هزینه‌های تولیدکننده می‌شود، پسروی آب دریای خزر که موجب رسوب در دهانه کانال‌های آبرسان شده، نبود زیرساخت‌های مناسبی همچون آب، برق، اینترنت  سرمایه‌گذاران این بخش را آزار می‌دهد اما با همه این چالش‌های صنعت میگو در گلستان در مسیر تعالی و پیشرفت به پیش می‌رود.

 البته در کنار همه مشکلات صدر الذکر، نبود ساز و کاری مشخص برای افزایش سهم‌بری بومیان از منافع میگو یکی از مباحثی است که با وجود شعارهای مختلف همچنان ابتر مانده و در صورت تحقق می‌تواند تولید و نقش‌آفرینی بومیان را در صنعت میگو افزایش دهد. صنعتی که قرار است با اجرای فاز یک و ۲ در سطح ۱۰ هزار هکتار زمینه اشتغال بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم فراهم آورد.

گلچین: ثبت نشدن کد آی‌آر در گمرک کشور مقصد از مشکلات صادرات میگو به روسیه است.

یکی از فعالان صادرات میگو در خصوص مشکلات این صنعت گفت: یکی از مشکلات صادرات میگو به روسیه، ثبت نشدن کد آی‌آر در گمرک کشور مقصد است.

محمد گلچین افزود: برای صادرات میگو به روسیه باید محصول را از گرگان به بندرعباس منتقل کرد تا کد آی‌آر دریافت کند که این اقدام نیاز به زمان طولانی داشته و موجب تحمیل هزینه زیاد برای صادرکننده می‌شود.

وی گفت: پیگیری برای ثبت کد آی‌آر صادرات میگو از طریق اتحادیه صادرکنندگان تاکنون به نتیجه نرسیده است.

این فعال صادرکننده میگو گفت: هزار تن میگو تولیدی امسال آماده صادرات است که با حل مشکل ثبت کد آی‌آر در گمرک روسیه، صادرات این محصول رونق دوچندان خواهد گرفت. 

به گفته وی مدت زمان نگهداری میگو فرآوری شده در سردخانه ها حداکثر ۲ سال است.ثمره ویژه‌بینی دولت سیزدهم به آبزی‌پروی، یک‌گام تا ارزآوری ۲۰ میلیون دلاری میگو در گلستان

ثمره ویژه‌بینی دولت سیزدهم به آبزی‌پروی، یک‌گام تا ارزآوری ۲۰ میلیون دلاری میگو در گلستان

یکی از دیگر از فعالان صنعت میگو هم با بیان اینکه عدم دسترسی پرورش‌دهندگان آبزی به برق از معضلات این حوزه است، افزود: در شهرستان گمیشان چهار هزار هکتار مزرعه پرورش آبزیان دارای چهار فاز قراردارد اما فقط یک فاز دارای برق است.

حسن علی دیانی خاطرنشان کرد: در این مزارع سالانه بیش از سه هزار تن میگو برداشت می شود.

وی افزود: برای اینکه پرورش‌دهندگان با اطمینان بیشتر فعالیت خود را ادامه بدهند باید زیرساخت‌ها با کیفیت بهتری فراهم شود تا سرمایه‌گذار با آسودگی حضور پیدا کند.

به گفته دیانی، استفاده از برق در پرورش میگو ضرورت دارد زیرا سبب کاهش هزینه‌های تولید و همچنین سبب افزایش رفاهی پرنسل در حال فعالیت در مزارع می‌شود، متاسفانه در استان با توجه به ظرفیت مزارع، برق توزیع نمی‌شود این در حالی است که استفاده از برق بهینه‌ترین راه ممکن در پرورش آبزیان است.

مدیرکل شیلات گلستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: فصل برداشت از مزارع مجتمع پرورش میگو گمیشان با برداشت بیش از ۳ هزار تن میگو و رشد بیش از ۲برابری نسبت به سال گذشته به کار خود پایان داد.

اسماعیل جباری بیان داشت: امسال ۳ هزار و ۸۰ تن میگو در هزار و ۵۴۲ هکتار از مزارع مجتمع پرورش میگو گمیشان تولید شد که این میزان نسبت به تولید هزار و ۵۶۵ تنی سال گذشته حدود ۲ برابر بیشتر شد.

وی با اشاره به میزان تراکم مزارع کشت میگو افزود: امسال در ۱۰۰  مزرعه بچه میگو با میانگین تراکم ۱۷۰ هزار قطعه در هکتار ذخیره‌سازی شد و زمینه تولید بیشتر محصول را در مقایسه با سال‌های اخیر فراهم کرد.

جباری: بیش از ۸۰ درصد محصول میگو گلستان به خارج از کشور صادر می‌شود

جباری پیش‌بینی کرد سال آینده با افزایش سطح زیرکشت در مجتمع پرورش میگو گمیشان، برداشت این آبزی به ۵ هزار و ۵۰۰  تن برسد.

وی با بیان اینکه وجود بیماری امری بدیهی در تولید آبزیان است، خاطرنشان کرد: پرورش آبزیان به عنوان موجود زنده در تمام دنیا با بیماری همراه است که مجتمع پرورش میگو گمیشان هم از این امر مستثنی نیست و به دلیل ورود بچه میگو از استان‌های جنوبی، امکان ورود بیماری به آن وجود دارد.

 مدیرکل شیلات گلستان ادامه داد: امسال هم به صورت محدود در چند مزرعه بیماری مشاهده شد که گستردگی آن زیاد نبود و ضرر و زیانی قابل توجهی شامل حال صنعت پرورش میگو استان نشد.

جباری گفت: صنعت میگوی گلستان همواره نقش مهمی در ارزآوری کشور دارد و امسال هم طبق سال‌های قبل بیش از ۸۰ درصد محصول میگو استان به خارج از کشور صادر خواهد شد.

به گفته وی صنعت پرورش میگو برای ۲ هزار و ۷۰۰ نفر شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرد.

ثمره ویژه‌بینی دولت سیزدهم به آبزی‌پروی، یک‌گام تا ارزآوری ۲۰ میلیون دلاری میگو در گلستان

زنگانه: سطح زیر کشت میگو در مجتمع گمیشان به ۲۸ هزار هکتار باید برسد

استاندار گلستان  هم در جلسه ستاد میگو استان گفت: یکی از ظرفیت‌های گلستان، مجتمع پرورش میگو گمیشان است که باید در افق برنامه‌ریزی شده آن را تا سطح ۲۸ هزار هکتار ادامه دهیم.

علی‌محمد زنگانه افزود: باید از پرورش دهندگان این عرصه پشتیبانی لازم انجام شده تا آنها به نقطه‌ای برسند که کم‌ترین نیاز را به بخش دولتی داشته باشند.

وی بیان کرد: اتحاد شرکت‌های تعاونی و ایجاد زنجیره‌های تولید در صنایع وابسته و تبدیلی می‌تواند به توسعه اشتغال در پرورش میگو کمک کند.

یکی از مزیت‌های صادراتی استان گلستان، ماهی و میگوی پرورشی است که از منظر ارزآوری، اشتغال و بسیاری از مولفه های دیگر دارای اهمیت بالایی است اما برخی دغدغه‌ها در مسیر صادرات اعم از افزایش هزینه‌های تولید، فرآوری، حمل و نقل ریلی جلوی رشد شتابان این صنعت را می‌گیرد.

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی‌پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

هم اکنون ۸۰ درصد میگوی تولید گلستان به کشورهای حاشیه دریای خزر، روسیه و کشورهای آسیای شرقی صادر شده اما این دستاورد با ظرفیت‌های وجودی منطقه تناسب ندارند.

کارشناسان بر این اعتقاد هستند که با پیش‌بینی تمهیدات لازم برای ارتقا سطح ایمنی و بهداشت سایت میگو، سرمایه‌گذاری صحیح و بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار صنایع تکمیلی و کامل کردن زنجیره تولید می‌توان روزهای روشن‌تری را برای این صنعت در گلستان رقم زد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

کشتی ها در مسیر بنادر شمالی و بنادر روسیه معطلی ندارند

چ آبان 4 , 1401
زمان مطالعه: 7 دقیقه تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است. ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند […]

همچنین بخوانید: