راه اندازی مجدد سوآپ گازوییل در بندرامیرآباد پس از 7 سال / ضرورت افزایش تعامل در حوزه انرژی با کشورهای حاشیه خزر

زمان مطالعه: 2 دقیقه



مدیرکل بنادرودریانوردی امیرآباد به نقش بی بدیل بندرامیرآباد به عنوان شاهراه انتقال فرآورده های نفتی از کشورهای حوزه خزر به منطقه آسیای میانه و قفقاز اشاره و تأثیر راه اندازی مجدد سوآپ گازوییل پس از 7 سال وقفه را در تقویت جایگاه ایران در بازارهای بین المللی انرژی بسیار ارزنده عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی؛ محمدتقی انزان پور با بیان اینکه  نخستین محموله سوآپ (ورود موقت) گازوییل پس از 7 سال ، از مبدأ کشور روسیه به میزان 3 هزار و 294 تن در بندرامیرآباد انجام شد ، بر ضرورت افزایش تعامل در حوزه انرژی با کشورهای حاشیه خزر به منظور درآمد زایی و کاهش هزینه انتقال انواع فرآورده‌های نفتی از جنوب به شمال کشور تأکید کرد.

 

وی با اشاره به اینکه انتقال فرآورده‌های نفتی به منطقه آسیای میانه و قفقاز از طریق سوآپ در بندرامیرآباد برای کشورهای حاشیه دریای خزر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است ، یادآور شد با توجه تنش سیاسی در شرق اروپا و ترانزیت و سوآپ فرآورده های نفتی از روسیه ، ایران با محوریت بندرامیرآباد می تواند به هاب انرژی منطقه که یکی از سیاست های دولت مردمی در کریدور شمال – جنوب به شمار می‌رود ، تبدیل شود.

 

مدیرکل بندرامیرآباد همچنین کاهش هزینه حمل نفت و مشتقات آن به پالایشگاه های شمال کشور ، کاهش تردد نفت کش های جاده ای و تبدیل ایران به قطب ترانزیت حامل های انرژی در منطقه را از مزایای سوآپ فرآورده های نفتی با همسایگان شمالی عنوان کرد.

 

سوآپ (SWAP) ، از پرکاربردترین و مهم‌ترین قراردادهای تجاری است که دولت‌ها یا شرکت‌های تولیدکننده نفت به ‌منظور اجتناب از هزینه‌های گزاف حمل‌ونقل ، انتقال طولانی و خطرات ناشی از آن با توجه به موقعیت جغرافیایی یکدیگر، مبادرت به انعقاد قرارداد سوآپ می‌کنند که بر مبنای آن ، طرفین نفت مورد نظر را به نزدیک‌ترین محل مصرف انتقال دهند.

 

پایان پیام/

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

توافق ۴ کشور برای ایجاد کریدور سبز در مسیر‌های دریایی

چ آبان 18 , 1401
زمان مطالعه: 2 دقیقه تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است. ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند […]

همچنین بخوانید: