اخبار جهانی از سلسله گزارش های تجارت آبزیان /شماره 3: گزارش قیمت های آبزیان در اروپا – آخرین روندها / دسامبر2022

زمان مطالعه: 12 دقیقه

گزارش قیمت های آبزیان در اروپا  – آخرین روندها / دسامبر2022

طبق معمول در بازه زمانی آخر سال، واردکنندگان و دلالان اصلی در حال حاضر فعالیت خود را برای فروش پایان سال به پایان رسانده اند، در حالی که بازارهای عمده فروشی در هفته های آینده فعالیت خود را افزایش می دهند زیرا در منوی رستوران ها غذاهای دریایی برای جشن ها افزایش می یابد.  درکریسمس و سال نو فروش متمرکزتر خواهد بود زیرا هر دو جشن اصلی در روز یکشنبه می باشد.  تورم در سراسر اروپا بدون شک بر فروش پایان سال تأثیر خواهد گذاشت زیرا مصرف کنندگان به دنبال ارزش برای پول هستند و آماده جایگزینی کالاها برای خرید جشن هستند تا هزینه ها را تحت کنترل نگه دارند.

جشن های سنتی پایان سال در فرانسه منجر به افزایش مصرف اردک، ماهی آزاد و صدف می شود. با این حال، به دلیل مشکلات در تولید طیور به دنبال شیوع آنفولانزای پرندگان، ممکن است حرکتی برای جایگزینی بخشی از منوی جشن با ماهی و مصرف بیشتر آبزیان صورت گیرد. یک نظرسنجی نشان داد که 27 درصد از مصرف کنندگان فرانسوی قصد دارند هزینه های کریسمس را به دلیل تورم کاهش دهند.

برخی از محصولات سنتی، مانند ماهی کاد نمک سود، که در بخش جنوبی قاره بسیار محبوب هستند، مقاومت مصرف کنندگان را در برابر قیمت های بسیار بالا گزارش کردند.  به طور کلی، پس از رسیدن به رکورد قیمت ها در سپتامبردر حال حاضرروند عمومی سطوح پایین تر قیمت در ماه دسامبر است.

در گزارش قیمت آبزیان اروپا ، حدود نیمی از قیمت ها ثابت ماند، 22 درصد افزایش یافت، اما 29 درصد در طول ماه دسامبر در مقایسه با سطح قیمت های نوامبر کاهش یافت.

شاخص قیمت ها

  • ماهیان کف زی 10
  • ماهیان پهن 12
  • تون ماهیان 13
  • سطح زیان کوچک 14
  • سرپایان 14
  • سخت پوستان 16
  • صدف دوکفه ای 16
  • ماهی سالمون 18
  • قزل آلا 19
  • ماهی آب شیرین 19
  • گونه های غیر مرسوم 19
  • سی بس و سی بریم 20

گزارش قیمت ماهی اروپا، بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط خبرنگاران صنعت، با هدف ارائه راهنمایی در مورد روندهای قیمتی گسترده است. اطلاعات قیمتی، جهت دهنده است و باید فقط برای پیش بینی روندهای میان مدت و بلند مدت استفاده شود. فائو مسئولیتی در قبال هر گونه خطا یا کوتاهی ندارد.

کف زیان

فیله ماهی کاد نمک سود خام و منجمد (Gadus macrocephalus) و فیله ماهی نمک سود (Gadus morhua) خام تازه با منشاء جزایر فارو و ایسلندی به قیمت های بسیار بالایی رسیده که منجر به مقاومت خرید مصرف کنندگان شده است؛ علیرغم این واقعیت که دسامبر معمولاً دوره مصرف اصلی این محصولات است.

انتظارات برای ماه ژانویه نیز بهتر نیست. در واقع، با توجه به رکود اقتصادی احتمالی، هیچ سفارش قوی در ماه ژانویه وجود نداشت. محصولات پخته شده کاد اغلب “در زمان مقرر” خریداری می شوند. با وجود محدودیت عرضه، ممکن است کاهش قیمت وجود داشته باشد. در واقع همه چیز به وضعیت کلی ژئوپلیتیک بستگی دارد.

کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهاد خود را برای محدودیت های صید ذخایر ماهی در آب های اتحادیه اروپا در اقیانوس اطلس، Kattegat     و  Skagerrak برای سال 2023 منتشر کرد. شش ذخیره در عین حالی که در چارچوب اهداف MSY (حداکثر بازده پایدار) باقی می مانند افزایش در محدودیت های صید را شاهد خواهند بود. این پیشنهادها شامل افزایش 12 درصدی برای  anglerfish (monk) ، افزایش 10 درصدی برای هیک جنوبی، افزایش 33 درصدی در روش megrims ، افزایش 91 درصدی در صید ماهیان پهن در کتگات و افزایش 20 درصدی در صید انفرادی در منطقه 8a و 8b است. برای 9 ذخیره دیگر داده های علمی کافی نبود و بنابراین کمیسیون یک رویکرد احتیاطی را با کاهش محدودیت های صید پیشنهاد می کند. ماهیگیری پایدار در اتحادیه اروپا پیشرفت کرده است. در سال 2022، 80 درصد از کل صید مجاز (Total Allowable Capture) در سطح MSY تنظیم شدند در حالی که در سال 2009  تنها 14 درصد از TAC ها بود.

قیمت سوخت دریایی در ماه گذشته افزایش یافت که فشار هزینه بیشتری را بر صنعت ماهیگیری اضافه می کند. قیمت‌ها در سطوح بسیار بالا باقی می‌مانند و بنابراین فشار آشکاری بر بخش صید وارد می‌ کند.

قیمت ماهی در سراسر اروپا به دلیل افزایش هزینه حمل و نقل، برق و انبار در میان عوامل دیگر در حال افزایش است. همانطور که در آخرین گزارش ما ذکر شد، گونه‌های عمده خاصی مانند هیک در اسپانیا با قیمت‌های 30 درصد بالاتر از سال گذشته در سطح خرده‌فروشی به فروش می‌رسند و گزارش شده است که مصرف‌کنندگان ماهی تازه را برای انجماد و ذخیره‌سازی برای کریسمس پیش خرید می‌کنند تا بعداً قیمت‌های بالاتر را پرداخت نکنند.

سطح زیان کوچک   

در حال حاضر تجارت ماهیان سطح‌زی کوچک، بازار خوبی دارد، و با توجه به این که سطح تقاضا نسبتا پایین است، انتظار می‌رود که حجم ورودی ماهی در ماه‌های آینده به دلیل زمستان سخت، و نبود امکان ماهیگیری در بخش‌های شمالی قاره کم شود که همه این موارد باعث افزایش سطح قیمت‌ها خواهد شد.

آبزیان آب شیرین

در بسیاری از کشورهای اروپای مرکزی، ماهی کپور محصولی ویژه بوده که از دیر باز در شب کریسمس مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در نتیجه با افزایش تجارت این ماهی، قیمت‌ها رو به افزایش است و پس از فصل تعطیلات، تقاضا‌ها کاهش می‌یابد که منجر به ایجاد یک محیط تجاری آرام می گردد.

قیمت گونه‌های آب شیرین وارداتی از کشور ثالث بر اساس قیمت‌های بازار عمده فروشی در اروپا نسبتاً ثابت مانده ؛ به خصوص قیمت گربه ماهی که هیچ تغییری را نسبت به مقایسه هر ساله‌اش نداشته است.

بنابراین برای مصرف کنندگان اروپایی که با وجود تورم و هزینه‌های بالای مواد غذایی، به دنبال جایگزین‌های ارزان تر هستند ماهی پنگاسیوس (گربه ماهی)  یک انتخاب مناسب است. این ماهی جزء گونه‌هایی است که از کاهش هزینه کانتینر و حمل و نقل منجمد صادراتی سود می‌برد. قیمت‌های جهانی کانتینر نسبت به دوره  کووید-19 کاهش یافته، اما همچنان بالاست. شاخص جهانی حمل و نقل کانتینری (FBX) در 1 دسامبر، هزینه حمل و نقل را  2786 دلار در مقایسه با 10 سپتامبر 2021 که در اوج خود به مقدار 11109 دلار رسیده بود، اعلام کرد. با این حال، قیمت حمل و نقل در دوره قبل از COVID-19 بسیار پایین تر بود، در 6 مارس 2020 این شاخص 1358 دلار بود که 48 درصد قیمت فعلی کمتر بود (معادل یک هشتم قیمت اوج).

کمیسیون اتحادیه اروپا راهکاری برای ایجاد محدودیت صید در سال 2023 ارائه نموده که اقداماتی برای حفاظت از مارماهی‌ها را در تمام آب‌های مربوطه اتحادیه اروپا، به‌ویژه در اقیانوس اطلس، دریای بالتیک و مدیترانه اتخاذ شود تا به بهبود ذخایر کمک گردد. متن این پیشنهاد، افزایش دوره ممنوعیت هرگونه فعالیت صید مارماهی از سه ماه به شش ماه متوالی در آب های شور دریایی و مجاور آن تمدید شود و نحوه تعیین دوره‌های تعطیلی را برای اطمینان از اثربخشی آن به کشورهای عضو شفاف سازی گردد. ICES در توصیه های خود در مورد ذخایر مارماهی اروپایی بار دیگر تاکید کرد که وضعیت این موجودی همچنان بحرانی بوده و باید صید مارماهی در همه زیستگاه ها و در تمام مراحل زندگی به صفر برسد. علاوه بر این، ICES توصیه می‌کند که اثرات غیرشیلاتی، مانند تخریب و از بین رفتن زیستگاه، موانع مهاجرت (نیروگاه برق آبی، ایستگاه‌های پمپاژ) و آلودگی، باید به حداقل برسد و در صورت امکان حذف شود. ICES  در ارزیابی فنی خود از اجرای مقررات برای حفاظت از مارماهی توسط کشورهای عضو که در اوایل سال جاری منتشر شد، هیچ پیشرفت کلی توسط کشورهای عضو پیدا نکرده و به نیاز به تلاش بیشتر برای رسیدگی به اثرات صید مارماهی تاکید کرد.

طبق گزارش یوروپل، قاچاق مارماهی شیشه‌ای یکی از اساسی‌ترین و پرسودترین تجارت‌های غیرقانونی گونه‌های حفاظت شده در سراسر جهان است که سود غیرقانونی آن در سال های اوج تا 3 میلیارد یورو تخمین زده شده است. کاهش محدودیت‌های سفر که اخیرا به دلیل COVID-19 رخ داده، امکان قاچاق مارماهی شیشه‌ای به خارج از مرزهای اتحادیه اروپا در چمدان‌های مسافران را فراهم کرده است. مارماهی های شیشه ای (بچه ماهی،  گونه angula در اسپانیا، گونهcivelle  در فرانسوی) در 2 نوامبر در حراج آستوریاس Ribadesella در اسپانیا به بالاترین قیمت تاریخ خود رسیدند و هر کیلوگرم 7280 یورو به فروش رسیدند. رکورد قبلی در سال 2019 با قیمت 6260 یورو به ازای هر کیلوگرم بود.

قزل‌آلا

طبق اعلام شورای امنیت ملی، نروژ در ماه نوامبر 4897 تن قزل‌آلا به ارزش 454 میلیون کرون صادر کرد که نسبت به ماه یازدهم سال گذشته از نظر ارزش 7 درصد (32 میلیون کرون نروژ) افزایش داشت، اما حجم صادرات به میزان 25 درصد کاهش یافت. ایالات متحده آمریکا، تایلند و لیتوانی سه بازار برترصادراتی ماهی قزل‌آلا در این ماه بودند، اما لیتوانی بیشترین افزایش ارزش را به ثبت رساند، با ارزش صادرات 50 میلیون کرون ، یعنی 1886 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل و 977 درصد افزایش به 622 تن رسید. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط NSC، قیمت‌های  قزل‌آلای تازه (HOG) نروژی  تحویل داده شده به روش (FOB[1]) و فروش در بازارهای اتحادیه اروپا پس از یک روند صعودی و نزولی از هفته 42 به بعد، به 76.71 کرون در هفته 47 رسید، اما یک کاهش چشمگیر نسبت به قیمت 97.46 کرونی در مقایسه با هفته 40 داشت.

سی بس و سی بریم

ماهی باس پرورشی و سی‌بریم غذا‌های کلاسیکی برای جشن نیستند. بنابراین روند نزولی تقاضا که از سپتامبر آغاز شده بود تا پایان سال ادامه خواهد داشت، حجم و قیمت انواع ماهی باس و سی‌بریم تقریباً در سراسر جهان کاهش یافت. افت قیمت برای ماهی باس بارزتر بود، به طوری که ماهی‌های کوچک و متوسط ​​اکنون کمتر از ژانویه سال جاری به فروش می رسند. این علیرغم هزینه های بسیار بالاتری است که پرورش دهندگان با آن روبرو بوده‌اند و تورمی که قیمت بیشتر کالاها و خدمات را بالا برده است. برعکس، از آنجایی که ماهی‌های باس بزرگ کمتر عرضه می‌شوند، قیمت آنها 70 درصد بالاتر از سطح ژانویه است. قیمت ماهی‌های دریایی نسبتاً ثابت است و ماهی‌های متوسط ​​12 درصد کمتر از ماه سپتامبر به فروش می‌رسند.

در حالی که این روندها با تقاضای دوره‌ای سالانه سازگار هستند، هزینه‌های بالا و تورم همچنان فشاری غیرعادی بر سود نهایی مزارع پرورشی وارد می‌کند. در گزارشی که اخیراً منتشر شده، انجمن تولیدکنندگان آبزی پروری اسپانیا خاطرنشان کرد در حالی که تصور می‌شود تولید ماهی باس و ماهی سی‌بریم در این کشور در سال 2022 حدود 10 درصد افزایش یافته است، ولی هزینه‌های بالا احتمالاً رشد آینده در این بخش را متوقف می‌کند زیرا کسب‌وکارها فقط در تلاش برای بقا هستند.

[1] زمانی که فروشنده کالا را در بندر مبدا در عرشه کشتی تعیین شده از سوی خریدار تخلیه می کند. در این نقطه ، ریسک خسارت یا فقدان از فروشنده به خریدار منتقل می شود. این اصطلاح فقط در حمل دریایی یا آبراه کاربرد دارد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

گزارش تصویری|حال و هوای دلپذیر بندر آبادان در دی ماه

ش دی 10 , 1401
زمان مطالعه: 12 دقیقه مرین‌پرس بندر آبادان در 120 کیلومتری اهواز، در استان خوزستان واقع شده و از طریق اروند به خلیج فارس متصل می شود.  به گزارش مرین‌پرس، وجود دو شهر تجاری و صنعتی خرمشهر و آبادان در کنار هم شرایط ویژه ای برای این منطقه فراهم آورده است. […]

همچنین بخوانید: