متن سخنرانی آقای دکتر خدایی در رویداد کارآفرینی شیلات

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بسم اهلل الرحمان الرحیم 

با کسب اجازه از سروران عزیز و تبریک اعیاد شعبانیه و عید بزرگ والدت امام عصر ارواحنا فداه که در پیش داریم. خوشبختانه در جمع صاحب نظرانی هستیم که همه میدانند: 

1 )صنعت شیالت چه در حوزه صید و چه در آبزی پروری حرفه ای مبتنی بر دانش است

2 )خوشبختانه فاصله ما با دنیا چندان زیاد نیست و ما همپای سایر کشورها در بعضی عرصه ها هستیم  

3 )آمارهای تولید ما در خیلی از موارد با فرم های جهانی برابری می کند (تولید میگو و برداشت متوسط در هکتار،  یا ضریب رشد آبزی پروری که از نظر آماری با دنیا همخوانی دارد…)

4 )علی رغم همه این ها، ما در یک شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، هم در زمینه تولید داخل و هم در رقابت صادراتی (افزایش قیمت نهاده ها در کشور ما با تصمیم دولت و حذف یارانه خوراک و سایر یارانه ها این فشار  مضاعف است، کاهش قیمت های جهانی، وجود بیماری ها) 

5 )و تنها راه موفقیت ما در رقابت تکیه بر دانش و افزایش ضریب نفوذ دانش در صنعت است همان که پیامبر اکرم فرمودند: اَلْعِلمُ إمامُ الْعَمَلِ وَالْعَمَلُ تابِعُهُ: عمل تابع علم 

6 )ما چاره ای نداریم جز آن که با استفاده از نوآوری، استقرار فناوری های نوین در مزارع و واحدهای فراوری  اصالح ساختارها بر اساس بهبود راندمان و کیفیت تولید به سمت افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده  برویم  

7 )این راهی است که همه فعاالن صنعت آبزی پروری دنیا پیموده اند و االن هم همین مسیر را طی می کنند. 

یکی از پرورش دهندگان اندونزی: ما باید خود را با شرایط در حال تغییر وفق بدهیم و به فناوری های جدیدی  که می توانند به ما در غلبه بر چالش هایی که با آن ها روبرو هستیم کمک کنند، روی خوش نشان دهیم. 

یا سخن آقای کامیوسانو رئیس اتاق ملی آبزیان اکوادور: همان طور که پرورش دهندگان میگوی اکوادوری با تکیه  بر بهبود مدیریت وراندمان، رقابت خود را افزایش می دهند. شرکت های فراوری و صادرکنندگان هم با فراوری  پیش رفته و ارائه قیمت های رقابتی سهم اکوادور را در بازار افزایش می دهند. 

بهبود فناوری مساوی است با افزایش سهم در بازار بنابراین ارزش این از این رویدادکارآفرینی نوآورانه دانش بنیان  حمایت می کنیم و آن را قدر می دانیم و فرصتی برای بقای صنعت در این جنگ اقتصادی آشکار.

همان گونه که همکاران موسسه تحقیقات علوم شیالتی مطلع هستند کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان، اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران و سایر تشکل های شیالتی از این حرکت استقبال کردیم و به آن امید داریم  و چندین طرح را هم در مرحله عقد قرارداد هستیم. 

با توجه به آن که ما در کشور نیروی انسانی متخصص و با تجربه شیالتی داریم، عرصه های ارزشمندی برای توسعه  آبزی پروری داریم، قطعاً می توانیم اگر همت و مدیریت درستی داشته باشیم به سرعت نسبت به پیاده سازی  سیستم های نوین آبزی پروری و صید و فراوری اقدام کنیم. 

باید بپذیریم که وجود موسسه تحقیقات، سرمایه گران بهایی است اما در سال های گذشته آنچنان که باید و شاید  در خدمت بخش خصوصی نبوده است ولی تغییر رویکردی که در این چند سال اخیر شروع شده ما را امیدوار به  استفاده بهینه از این سرمایه خواهد کرد؛ 

آقای دکتر خیام نکویی در مورد »بایدها« صحبت های خوبی کردند و ما امیدواریم این بایدهایی که همگی به زمینه سازی بخش دولتی باز می گردد در رویداد بعدی اجرایی شده باشد. 

سخنی هم با فعاالن صنعت دارم که به موسسه و محققین مان اعتماد کنند و برای امور پژوهشی هزینه کنند و  دانش را بیشتر به خدمت بگیرند. البته می دانم بسیاری از شرکت های فراوری و یا سرمایه گذاران به صورت  پراکنده اقداماتی انجام داده و هزینه هایی کرده و می کنند اما الزم است این کار را مدیریت کنیم و با استفاده از  رویکردی که نظام و رهبری در حوزه دانش بنیان شدن فعالیت ها دارند، فعاالن بخش شیالت هم از این رویکرد  بیش از گذشته بهره گیرند. 

و با توجه به اهمیت سرعت بخشی به افزایش ضریب نفوذ دانش در صنعت آبزیان به مدیران و مسئولین موسسه تحقیقات و محققین کشور مصرانه تاکید می کنم که عزیزان فرصت را غنیمت بدانید و شبانه روز فعال باشید و بخش خصوصی را که از جان مایه گذاشته در نوآوری و فناوری پشتیبانی کنید. این تنها راه نجات برای بقای صنعت و ارزان کردن تولید برای تامین غذا و بقا در این جنگ نابرابر اقتصادی است. 

در پایان سخنی از امیرالمونین علی علیه السالم وام می گیریم که فرمودند: فضای هر ظرفی با پر شدن محتوای  آن تنگ می شود مگر ظرف دانش که با گسترش علوم، گنجایش آن بیشتر و بیشتر می شود: 

کُلُّ وِعاءٍ یَضیقُ بِما جُعِلَ فیهِ إالّ وِعاءَ العِلمِ ؛ فإنَّهُ یَتَّسِعُ بِهِ (نهج البالغه)



تعداد بازدید:
۰

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نشست تخصصی حمل و نقل چندوجهی به میزبانی سازمان بنادر برگزار شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه مناسبات ترانزیتی در کریدور شمال-جنوب با کشورهای هند و روسیه

د اسفند 8 , 1401
زمان مطالعه: 4 دقیقه با حضور معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، نشست تخصصی حمل و نقل چندوجهی(Multimodal Transport)، با هدف طرح چالش¬ها و بیان راهکارهای حمل سراسری بهینه، به میزبانی این سازمان برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، […]
نشست تخصصی حمل و نقل چندوجهی به میزبانی سازمان بنادر برگزار شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه مناسبات ترانزیتی در کریدور شمال-جنوب با کشورهای هند و روسیه

همچنین بخوانید: