تأثیر انقلاب صنعتی چهارم بر زنجیره حمل ‌و ‌نقل دریایی و عملکرد بنادر

زمان مطالعه: 3 دقیقه

ضرورت دارد بنادر و ناوگان حمل‌ و نقل دریایی کشور، ضمن ارتباط با چرخه حمل‌ و نقل بین‌ المللی، آمادگی لازم برای مواجهه با پارادایم انقلاب صنعتی چهارم و تغییرات ناشی از آن را داشته باشد.

به گزارش مارین نیوز، در طول تاریخ، مردم برای کمک به بهبود و تسهیل زندگی‌ شان به فناوری وابسته بوده‌ اند و همواره از آن استفاده کرده‌ اند. این موضوع باعث تغییر و دگرگونی شدید در جوامع و زندگی بشریت شده که از آن تعبیر به «انقلاب صنعتی» می‌ شود‌.

تاکنون انقلاب صنعتی اول (عصر تولید ماشین)، انقلاب صنعتی دوم (عصر علم و تولید انبوه) و انقلاب صنعتی سوم (دیجیتالی‌ شدن) را پشت‌ سر گذاشته‌ ایم و در‌ حال‌ حاضر با فناوری‌ های جدیدی مواجه هستیم که بشریت در گذشته رؤیای آن را داشت و از آن تعبیر به «انقلاب صنعتی چهارم» می‌ شود. اصطلاح انقلاب صنعتی چهارم اولین بار توسط کلاس شواب مطرح شد.

یکی از توصیف‌ های انقلاب صنعتی چهارم، فناوری‌ های هوشمند مدرن از قبیل دیجیتالی‌ سازی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاست که به وضوح در بنادر و صنعت حمل‌ و نقل دریایی قابل اجراست.

در بحبوحه افزایش تورم، افزایش هزینه‌ های زندگی، عدم قطعیت در مورد مسائل ژئوپلیتیکی که درباره آینده تجارت جهانی وجود دارد و از همه مهم‌تر تقاضای رو به رشد تجارت جهانی، مطمئنا مشتریان به دنبال راه‌ حل‌ های سریعتر و انعطاف‌ پذیرتر از سوی ارائه‌ دهندگان خدمات هستند‌. در این راستا ضرورت دارد بنادر و سرویس‌ های کشتیرانی فراتر از حمل‌ کننده معمولی محمولات باشند و زنجیره تأمین را با استفاده از فناوری‌ های جدید مدیریت کنند.

مطمئنا فناوری‌ های جدید، ضمن آنکه آینده بنادر را دستخوش تغییرات خواهند کرد، پایانه‌ های بندری را قادر خواهند کرد تا کارایی عملیاتی، برنامه‌ ریزی استراتژیک و در نتیجه سودآوری خود را بهبود ببخشند.

داده‌ های بزرگ، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، اتوماسیون و بلاک‌ چین‌ ها از فناوری‌ های نوظهور هستند که در زنجیره تأمین حمل‌ و نقل دریایی در دنیا از آنها استفاده می‌ شود.

– استفاده از تکنولوژی «جابه‌ جایی کانتینر با یک کلیک» در مدیریت پایانه‌ های کانتینری بدون راننده و کاملا اتوماتیک

– انجام فرایند دیجیتالی ترخیص کالا توسط شرکت‌ های کشتیرانی و حمل‌ کنندگان کالا با استفاده از پلتفرم «بلاک‌ چین»

– دسترسی به مکان و تغییرات دما و رطوبت کانتینرهای یخچالی در هر لحظه با استفاده از فناوری «اینترنت اشیا»

– بهینه‌ سازی عملیات بندری توسط مقامات بندری و پورت‌ اپراتورها با استفاده از «هوش مصنوعی»

– ردیابی کانتینرها در زنجیره حمل‌ و نقل توسط ذی‌ نفعان زنجیره تأمین از طریق فناوری «سیستم داده اطلاعات بزرگ»

– سیستم بوکینگ کانتینر با بهره‌ گیری از فناوری «داده کلان و هوش مصنوعی» توسط خطوط کشتیرانی و مشتریان نمونه‌ هایی از کاربرد این فناوری‌ ها هستند‌.

با آنچه بیان شد مشخص می‌ شود جهان از نظر فیزیکی کوچکتر و مرتبطتر شده است و نهایتا اکثر بنادر در حال حاضر هوشمند هستند و همیشه هوشمندتر خواهند شد‌.

برای فعالیت در این مسیر ضرورت دارد بنادر و ناوگان حمل‌ و نقل دریایی کشور، ضمن ارتباط با چرخه حمل‌ و نقل بین‌ المللی، آمادگی لازم برای مواجهه با پارادایم انقلاب صنعتی چهارم و تغییرات ناشی از آن را داشته باشد. انجام فعالیت‌ ها به صورت استاندارد در کلاس جهانی، فناوری جدید در عیب‌ یابی و سامانه‌ های نگهداری تجهیزات و حتی پیش‌ بینی رفتار تجهیزات، استفاده مطلوب از منابع و انرژی و رفع دغدغه‌ های زیست‌ محیطی از مزایای باز شدن درهای فناوری انقلاب صنعتی چهارم به بنادر کشور خواهد بود که البته از بین رفتن برخی از مشاغل با مهارت‌ های بالا و هزینه‌ های زیاد طراحی و ساخت و از همه مهمتر مقاومت سیستم‌ ها در مقابل تغییر از چالش‌ های اصلی خواهد بود که ما را از مزایای این فناوری‌ ها محروم خواهد کرد‌.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آیا حمایتها در صنایع دریایی وجود خارجی دارد؟

ی خرداد 21 , 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه آیا حمایتها در صنایع دریایی وجود خارجی دارد؟ گفتمان دریا کد خبر : 1690 ۱۴۰۲/۰۳/۲۱ دستاوردهای قوانین حمایتی مانند “قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی” در زمینه تقویت صنایع دریایی بومی

همچنین بخوانید: