آخرین اخبار تجارت آبزیان اروپا/ گزارش شماره 11/2023 اینفوفیش به تاریخ 15 ژوئن 2023

زمان مطالعه: 9 دقیقه

  • در این گزارش به موارد زیر پرداخته میشود:
  • انتظار افزایش مصرف ماهی اروپا در ماه تابستان
  • افزایش عرضه میگوی سایز ریز در بازار به دلیل برداشت پیش از موعد ناشی از ترس تلفات و بیماری
  • ثبات شش ماهه قیمت سی بس و سی بریم ترکیه و یونان عامل استقبال مصرف کنندگان اروپایی

تجار جنوب اروپا خود را برای ماه‌های تابستان آماده می‌کنند که انتظار می‌رود پس از سه سال محدودیت‌های  کووید19، عمدتاً به دلیل افزایش حضور گردشگران، شاهد مصرف بالایی باشند. قیمت‌ها برای محصولات گران‌قیمت مانند ماهیان کفزی، سرپایان و میگو بالا است. تورم در اروپا شروع به کاهش کرده است، اما برای اقلام غذایی به طور کلی هنوز از 10 درصد بالاتر است و برای بسیاری از محصولات دریایی، قیمت ها حدود 30 درصد بیشتر از سال قبل است.

در این شماره از گزارش قیمت های بازار آبزیان اروپا، برای اولین بار در سال های اخیر، قیمت‌ها بیشتر از آن که افزایش یابد کاهشی شده است ؛ این به ویژه در اسپانیا صادق بود. کاهش قیمت ها عمدتاً برای گونه سطح زیان کوچک بود، اما برخی از گونه های سنتی ماهیان کف زی نیز قیمت های پایین تری را گزارش کردند.

گزارش قیمت ماهی اروپا، بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط خبرنگاران صنعت، با هدف ارائه راهنمایی در مورد روندهای قیمتی گسترده است. اطلاعات قیمتی، جهت دهنده است و باید فقط برای پیش بینی روندهای میان مدت و بلند مدت استفاده شود. فائو مسئولیتی در قبال هر گونه خطا یا کوتاهی ندارد.

ماهیان کف زی

پس از رسیدن قیمت ها به سطوح بالای تاریخی در سال 2022، کاهش قابل توجهی در قیمت هیک سفید اقیانوس آرام (فیله بدون استخوان و چرخ شده) مشاهده شد. این کاهش به میزان 0.70 دلار در هر کیلوگرم است. موجودی شرکت ها با قیمت های بالای خرید در سال 2022 بالاست و تقاضا کم است. خریداران منتظرند تا تحولات بازار را ببینند. در راستای کاهش قیمت هیک اقیانوس آرام، تولیدکنندگان نامیبیا نیز کاهش قیمت را گزارش کردند که محدود به 0.10 دلار در هر کیلوگرم بود.

در جنوب اروپا، توزیع کنندگان فیله ماهی کاد اقیانوس آرام (Gadus macrocephalus) و فیله ماهی کاد نمک سود مرطوب از گونه Gadus morhua از مواد خام تازه با منشاء فاروئی و ایسلندی، مقادیر زیادی در انبارهای خود دارند. در نتیجه، آنها قبل از اینکه به خریدهای جدید ادامه دهند، صبر میکنند تا نتیجه بازار را ببینند. با این حال، این احتمال وجود دارد که به لطف کاهش هزینه های انرژی و تولید، قیمت ها کاهش یابد. در نتیجه، احتمالاً تقاضا برای ماهی پخته شده افزایش می‌یابد، اگرچه معمولاً ماه ژوئن، تقاضا برای این محصول در بازار اروپا محدود است.

ماهی تون نیزه ماهیان

ماهیگیری در غرب و اقیانوس آرام مرکزی (WCP) همچنان بسیار ضعیف است. صید در تایلند همچنان کم است، اما توسط کشتی هایی که از اقیانوس هند می آیند تامین می شوند. قیمت اسکیپ جک افزایش یافته است، اما به دلیل قیمت های بالا علاقه به خرید همچنان کم است.

صید در اقیانوس هند کم است، اما موجودی مواد خام در کارخانه های کنسروسازی محلی در سطح خوبی باقی می ماند. به این ترتیب، صیدها همچنان به کشتی های حامل و انبارها منتقل می شوند و به مقاصد دیگر، عمدتاً بازارهای آسیایی هدایت می گردند. قیمت هر دو ماهی اسکیپ جک و یلوفین ثابت است.

ماهیگیری در اقیانوس اطلس همچنان کند است و کارخانه های کنسروسازی محلی همچنان کمبود مواد خام را گزارش می کنند. در نتیجه، هم قیمت اسکیپ جک و هم قیمت یلوفین افزایش یافت.

ماهیگیری در اقیانوس آرام شرقی همچنان خوب است. با این حال، قیمت ماهی به دلیل تقاضای زیاد از بازارهای آمریکای لاتین و عدم تحویل از غرب اقیانوس آرام، کاهشی ندارد. قیمت هر دو ماهی اسکیپ جک و یلوفین ثابت هستند.

قیمت اسکیپ جک اروپایی به دلیل کمبود عرضه از اقیانوس اطلس و رقابت بازار تایلند برای محموله های اقیانوس هند افزایش یافت. قیمت شاخص برای فیله اسکیپ جک پاک شده و پخته نیز مطابق با قیمت کل اسکیپ جک در بازار جهانی افزایش یافت. با این حال، قیمت یلوفین به دلیل کاهش تقاضا کاهش یافت.


سخت پوستان

عرضه میگو از اندونزی این روزها تغییر چندانی نکرده است. مقدار عرضه میگوهای سایز کوچک خوب است زیرا برخی از پرورش دهندگان به دلیل شرایط آب و هوایی و یا حفظ سلامت میگو( ناشی از ترس مواجهه با تلفات) زود برداشت می کنند. قیمت میگوهای سایر کوچک احتمالاً کاهش نمی یابد زیرا تقاضا عادی است و بسته بندی کنندگان آمریکایی برای اندازه های کوچک خرید می کنند. سایز بزرگ قیمت های بالایی دارد زیرا عرضه آن در هفته های اخیر کاهش یافته است و تقاضا به ویژه در جنوب اروپا زیاد است.

در آرژانتین، صید میگو در شمال دیر شروع شده است و در دسترس بودن میگو برای فرآوری در واحدهای عمل آوری همچنان کم است. تقاضا در اروپا به دلیل فصل تعطیلات تابستانی در حال افزایش است. در نتیجه قیمت ها در بازار اروپا 0.20 یورو به ازای هر کیلوگرم افزایش یافت.

میگوی وانامی پخته و پوست کنده تقاضای زیادی دارد. قیمت ها فقط در یک ماه حدود 3.00 یورو به ازای هر کیلوگرم افزایش یافت. از سوی دیگر، میگوی کامل وانامی تا حدودی کمتر از سطح قیمت آوریل به فروش می رسد که نشان می دهد بازار، تقاضای محصولات میگو با ارزش افزوده را دارد.

تقاضای کمی برای خرچنگ استوایی در بازار ایتالیا ثبت شده است. با توجه به شرایط کلی تقاضای قوی برای تمام غذاهای دریایی در بخش HORECA، این یک شگفتی تلقی می شود. از سوی دیگر، خرچنگ آمریکای شمالی و اروپایی (Homarus spp.) تقاضای خوبی دارند و قیمت ها 3-4 یورو در هر کیلوگرم افزایش یافته است.

دوکفه ای ها

تغییرات آب و هوایی که دوره های طولانی خشکسالی را به همراه دارد، بر تولید دوکفه ای در سراسر جهان تأثیر می گذارد. سال گذشته، بیشتر کشورهای تولیدکننده تحت تأثیر قرار گرفتند و عرضه کمتر از حد انتظار ماند. تقاضا برای دوکفه ای پس از دوره طولانی کووید 19 قوی بود. در نتیجه قیمت دوکفه ای ها افزایش یافت و انتظار می رود روند صعودی ادامه یابد.

رقابت شدیدی بین تولیدکنندگان اروپایی وجود دارد. در اروپا، چهار تولیدکننده اصلی صدف عبارتند از: اسپانیا (حدود 200000 تن)، هلند (100000 تن)، فرانسه (75000 تن) و ایتالیا (50000 تن). علاوه بر این، واردات قابل توجهی از شیلی وارد می شود که گاهی به 80000 تن می رسد.

سطح زیان کوچک

سطح زیان دریایی کوچک به طور کلی در سرتاسر اروپا عرضه می شوند که یک ویژگی عادی در این دوره از سال است. ماهی های کوچک دریایی مدیترانه ای مانند ساردین و آنچوی کاهش قابل توجهی در سطح قیمت گزارش کردند که آنها را به جایگزینی جذاب برای گونه های کف زی با قیمت بالا تبدیل کرد. ماهی ماکرل همچنین قیمت های قابل توجه پایین تری را در حال حاضر نسبت به ابتدای سال گزارش می دهد.

ماهیان آب شیرین

پس از سال ها ترس به دلیل کووید19 و آلودگی پانگاسیوس و خطر آن برای سلامتی انسان، خطرات مصرف این ماهی مجددا به مطبوعات اسپانیا بازگشته است. فیله پانگاسیوس همراه با تیلاپیا به دلیل آلودگی محیطی در برخی از کشورهای مبدأ، حاوی مقادیر بالایی از جیوه است. واردات فیله پانگاسیوس در اسپانیا شروع به بهبود کرده بود اما اکنون به دلیل این پوشش منفی مطبوعات احتمالاً دوباره کاهش می یابد.

ماهی سالمون

شورای غذای دریایی نروژ (NSC) گزارش داد که تغییرات نرخ ارز، منجر به رشد ارزش کل صادرات غذاهای دریایی نروژ، از جمله صادرات ماهی سالمون در ماه آوریل شد. نروژ در ماه آوریل 81498 تن ماهی سالمون به ارزش 9.7 میلیارد کرون صادر کرد که از نظر مقدار نسبت به ماه مشابه سال گذشته تغییر چندانی نداشت اما ارزش آن 21 درصد (1.7 میلیارد کرون) افزایش داشت. کرون ضعیف نروژ باعث افزایش ارزش می شود اما ارزش صادرات به یورو و دلار به ترتیب 5 درصد و 3.7 درصد کاهش یافت. از نظر مقدار، میزان صادرات ماهی سالمون در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته راکد بوده ولی با کاهش کل غذاهای دریایی صادراتی همراه نیست.

دانمارک، لهستان و فرانسه بزرگترین بازارهای ماهی سالمون در این ماه بودند و به ویژه دانمارک بیشترین افزایش ارزش (71 درصد یا 440 میلیون کرون) را نسبت به ماه مشابه سال گذشته داشت. مقدار صادرات به این بازار به 10086 تن (49 درصد افزایش) رسید.

از آنجایی که دانمارک بزرگترین بازار ترانزیت ماهی سالمون نروژی است، مشتری قبل از رفتن به بازارهای دیگر، عمدتاً در اتحادیه اروپا (حدود یک چهارم به آلمان؛ سپس ایتالیا، هلند، فرانسه، اسپانیا و لهستان) ماهی را در آنجا تحویل می گیرد. این رشد در بازار دانمارک کاهش صادرات مستقیم به آن بازارها را جبران می کند. در همین حال، پس از ثبت کاهش عرضه از دیگر کشورهای تولیدکننده برای اولین بار و بازگشایی مجدد جامعه پس از دومین همه گیری ، مصرف باعث افزایش رشد در بازارهای ایالات متحده و چین می شود.

قیمتFOB  ماهی سالمون آزاد نروژی تازه اقیانوس اطلس (فروش به بازارهای صادراتی در مرز نروژ) از 111.29 کرون (9.80 یورو) در هفته سیزدهم به 120.36 کرون در هفته شانزدهم (10.43 یورو) افزایش یافت، اما سپس به 111.50 کرون (9.44 یورو در هفته هفدهم) کاهش یافت که یعنی 7.36 درصد کاهش نسبت به هفته قبل است.

در همین حال، قیمت‌های اسکاتلند علیرغم عرضه کم، هرچند با درصد کمتر، از روند نزولی قیمت نروژ پیروی کرده‌اند. ماهی آزاد تازه اقیانوس اطلس باسر شکم خالی (1 تا 3 کیلوگرم) از مزارع اسکاتلند که به کارخانه های بریتانیا تحویل داده شد در هفته شانزدهم به 9.35 پوند (10.64 یورو) رسید اما در هفته هفدهم به 9.10 پوند (10.24 یورو) کاهش یافت که 2.75 درصد کاهش داشت.

ماهی قزل آلا

نروژ در آوریل سال جاری 2739 تن ماهی قزل آلا به ارزش 322 میلیون کرون صادر کرد که به معنای کاهش 21 درصدی از نظر مقدار اما افزایش 3 درصدی (10 میلیون کرون) از نظر ارزش نسبت به ماه مشابه سال گذشته است. از نظر بازارهای صادراتی، ایالات متحده آمریکا، تایلند و اوکراین بیشترین افزایش مقداری را داشتند، اما لیتوانی با 18 میلیون کرون در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، بیشترین افزایش ارزش را داشت.

طبق داده‌های  NSC (شورای غذای دریایی نروژ) قیمت‌های فیله ماهی قزل‌آلای تازه در آوریل 152 کرون در هر کیلوگرم بود که نسبت به ماه قبلی، 4.00 کرون افزایش داشت.

سی بس و سی بریم

ماهی سی بس و سی بریم یک داستان موفق اروپایی است. تولید این دو گونه در حال رشد است اما در سطوح پایدار. تولیدکنندگان اصلی ترکیه و یونان هستند. سطح قیمت این گونه ها در طول شش ماه گذشته زمانی که تمام محصولات شیلاتی دیگر به سطوح رکورد جدیدی می رسیدند ثابت ماند. داستان موفقیت ادامه دارد و احتمالاً محصولات بیشتری در تابستان جاری به بازارها می‌رسند و منوی رستوران‌ها را پر می‌کنند، در غیر این صورت قیمت‌های بالا و عرضه محدود مشکل ایجاد می کند.

در بازار اسپانیا، ماهی سی بریم سایز متوسط با قیمت 4.90 یورو به ازای هر کیلوگرم در می 2023 فروخته می شد که حدود 0.20 یورو به ازای هر کیلوگرم کمتر از آوریل بود. سی بس به طور کلی با 1.00 یورو در هر کیلوگرم بالاتر در بازار اسپانیا به فروش می رسد. با این حال، کاهش قیمت بین آوریل و می 2023 بیشتر از 0.30 یورو به ازای هر کیلوگرم بود و به 5.90 یورو در هر کیلوگرم کاهش یافت.










تعداد بازدید:
۰

لینک کوتاه: کپی کن!

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سرمایه گذاری بیشتر گروه BioMar در خوراک لاروی

د تیر 5 , 1402
زمان مطالعه: 9 دقیقه گروه BioMar از گسترش امکانات آزمایشی تولید لارو دریایی در مرکز فناوری آبزی پروری (ATC) Hirtshals خود در دانمارک خبر داد. این سرمایه گذاری امکان توسعه یک مرکز جدید و بزرگتر را با قابلیت انجام آزمایشات در شرایط نیمه صنعتی فراهم می کند. سرمایه گذاری در […]

همچنین بخوانید: