فعالیت‌های متنوع آبزی پروری در استان گلستان و تولید با اهداف صادراتی و تامین نیاز داخلی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اسماعیل جباری، مدیرکل اداره شیلات استان گلستان در گفت‌وگو با ایلنا افزود: در 4 سال گذشته برای نخستین بار به موضوع پرورش ماهی در قفس پرداختیم و سال گذشته در استان گلستان 300 تن ماهی قزل‌آلا تولید کردیم که امسال نیز برای تولید هزار تن ماهی قزل‌آلا در قفس دریایی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی افزود: کیفیت این نوع ماهی بسیار بالا و صادراتی است و در کشورهایی مانند روسیه استقبال خوبی از این نوع ماهی شده است.

مزیت جغرافیایی و ارتباطی

جباری در رابطه با مزیت‌های خوب استان گلستان بیان کرد: این استان راه ارتباطی خوبی به کشورهای آسیای میانه دارد و مرز اینچه برون مسافت حمل و نقل و صادرات به دیگر کشورها را کوتاه‌تر می‌کند.  به جای اینکه محصولاتمان را از استان‌های دیگر صادر کنیم می‎توانیم از مرز اینچه برون به دیگر کشورها صادر می‌کنیم.

وی گفت: از طریق حمل و نقل ریلی و ترانزیت جاده‌ای کالاها را صادر می‌کنیم و برای برخی کشورها مثل قزاقستان نیز از حمل و نقل هوایی استفاده می‌نمائیم.

جباری افزود: در حال برنامه‌ریزی برای صادرات کالا از مرز اینچه برون به کشورهای آسیای میانه هستیم. با کشور روسیه نیز رایزنی کرده و کد IR و دیگر مجوزها را دریافت کرده‌ایم و پیگیر رجیستری‌های لازم هستیم؛ همچنین در تلاشیم تا امسال از استان گلستان صادرات میگو نیز داشته باشیم.

پرورش میگو در منطقه گمیشان

جباری گفت: از  جمله فعالیت‌های مهم آبزی‌پروری در استان گلستان،‌ پرورش میگو است که در شمال گمیشان که یکی از شهرستان‌های محروم استان بوده و خاک و آب شور دارد پرورش میگو انجام می‌گیرید.

وی افزود: 4 هزار هکتار از فاز یک طرح گمیشان به بهره‌برداری رسیده است و سال گذشته 3 هزار و 800 تن تولید میگو با کیفیت عالی در این استان تولید شد که حدود 80 درصد آن صادراتی است. وامسال نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که میزان تولید را به 4 هزار تن برسانیم.

وی در رابطه با تامین آب طرح گمیشان بیان کرد: امسال برای اولین بار بود که آب مطمئن را از دریا برای پروژه‌ی گمیشان منتقل کردیم و با همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء و سرمایه‌گذاری 20 میلیارد تومانی، مسیر انتقال آب به این طرح را تا دو کیلومتر درون دریا لایروبی کردیم.

tX1zQWXPFUWP6nqlSHXJ4w-001

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به تکثیر میگو

جباری در مورد تکثیر میگو نیز گفت: متاسفانه تکثیر میگوی گونه وانامی با شرایط استان گلستان به دلایلی سازگار نیست و بچه میگو را از جنوب وارد می‌کنیم که با کمک شرکت‌های دانش بنیان تلاش می‌کنیم تکثیر را در استان انجام دهیم.

وی افزود: همچنین برای ایجاد کارخانه غذایی با ظرفیت 20 هزار تن برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ چراکه در حال حاضر کارخانه تخصصی میگو در استان نداریم.

جباری افزود: به‌جز جنوب کشور، استان گلستان تنها استانی است که پرورش میگو را توسعه داده و در این زمینه موفق بوده‌ایم و بیش از 2 هزار و 400 نفر مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی در این حوزه انجام شده است؛ مراکز عمل‌آوری ما از مناطق محروم و روستائیان و سواحل نشینان که دغدغه اشتغال داشتند به عنوان نیروی کار استفاده می‌کند.

مراکز فرآوری و عمل‌آوری

جباری گفت: 7 مرکز عمل‌آوری محصولات شیلاتی نیز در استان وجود دارد که ماهی، میگو و دیگر محصولات را در این مراکز و با استانداردهای بین المللی برای صادرات عمل‌آوری و آماده  و به بازارهای بین‌المللی و داخلی ارسال می نمایند.

کمک به حفظ ذخایر دریایی

مدیرکل اداره شیلات استان گلستان گفت: از جمله اقدامات مهمی که در سال گذشته در استان گلستان انجام دادیم، تولید 50 میلیون انواع بچه ماهی خاویاری و استخوانی به منظور حفظ ذخایر دریای خزر بود که امسال نیز برای تولید 70 میلیون بچه ماهی هدف‌گذاری کرده‌ایم.

پرورش ماهیان خاویاری

جباری افزود: برای اولین بار به توسعه پرورش ماهیان خاویاری در سواحل استان پرداخته‌ایم. همچنین با استفاده از دریای خزر در حال انجام کارهای زیربنایی به منظور پرورش ماهی در زمینی به مساحت 50 هکتار هستیم که با این اقدام هم اشتغال‌زایی و هم فعالیت اقتصادی در استان را خواهیم داشت، هم تلاشی در جهت حفظ این گونه‌های با ارزش خواهد بود.

وی گفت: ذخایر دریایی ماهیان خاویاری در وضعیت مناسبی نیست و ناچاریم تولید پرورشی خاویار را توسعه دهیم و کاری کنیم که نسل‌های آینده نیز از انواع ماهیان دریا بهره‌مند شوند.

تولید یک‌هزار تن ماهیان سردابی

وی افزود: سال گذشته در استان گلستان و با استفاده از سرشاخه‌ها و آب چشمه‌ها یک‌هزار تن ماهیان سردابی تولید کردیم.

ماهیان زینتی

مدیرکل شیلات استان گلستان گفت: همچنین یکی از فعالیت‌هایی که در استان ما انجام می‌شود پرورش ماهیان زینتی است و سال گذشته تکثیر بیش از 3 میلیون قطعه ماهیان زینتی داشتیم که بخش عمده آن به کشورهای دیگر صادر شده است.

جباری گفت: استان گلستان از نظر تنوع آبزیان جزو استان‌های پیشتاز است؛ انواع ماهیان سردابی، گرمابی، میگو، جلبک و زالو را پرورش می‌دهیم.



تعداد بازدید:
۰

لینک کوتاه: کپی کن!

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نخستین نمایشگاه تخصصی سازه رباتیکی کودکان و نوجوانان با…

ی مرداد 8 , 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه با حضور با حضور کودکان و نوجوانان و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک آستارا نخستین نمایشگاه تخصصی ساخت سازه های دست ساز و رباتیکی با محوریت تجهیزات بندری در مجتمع بندری آستارا برگزار شد. به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه […]

همچنین بخوانید: