دستیابی موسسه اقیانوس شناسی اسپانیا (IEO) به دانش فنی تکثیردر خشکی ماهی تون باله آبی برای نخستین بار درجهان

زمان مطالعه: 1 دقیقه

دستیابی موسسه اقیانوس شناسی اسپانیا (IEO) به دانش فنی تکثیردر خشکی ماهی تون باله آبی برای نخستین بار درجهان

محققان مرکز اقیانوس شناسی مورسیا در موسسه اقیانوس شناسی اسپانیا (IEO[1], CSIC) برای اولین بار در سرتاسر جهان به دانش تکثیر ماهی تون باله آبی (Thunnus thynnus)  در اسارت که مزرعه آن در خشکی واقع شده است، دست یافتند.

یکی از مخازن ©IEO به منظور نگهداری از مولدین ماهی تون باله آبی

این پیشرفت غیر منتظره در تأسیسات IEO برای کنترل تکثیر ماهی تون باله آبی صورت گرفته که این تأسیسات دارای چهار مخزن بزرگ (دو مخزن با قطر 22 و 20 متر و عمق 10 متر و دو مخزن کوچکتر به ترتیب به قطر 14 و 8 متر و عمق 6 و 3 متر) با ظرفیت کل 7 میلیون لیتر آب است.

این مرکز دارای دو مخزن ذخیره مولدین بوده که اولین سری آن از 25 نمونه تخم هچ شده در سال 2017 و دیگری با هشت نمونه تخم هچ شده در سال 2018 تشکیل شده است. همانطور که “اورلیو اورتگا” و “فرناندو دلا گاندارا” محققان مسئول این مرکز اظهار داشتند، آخرین ذخیره سازی در روز پنج شنبه 13 جولای با استفاده از هورمون هایی که بلوغ جنسی و تخم ریزی را تحریک می کند انجام شد.

48 ساعت بعد از تزریق آخر، چند صد هزار و پس از 72 ساعت نزدیک به 3 میلیون تخم بارور به دست آمد ، تخم ریزی در روزهای بعد هم ادامه یافت. این اولین بار در سراسر جهان است که ماهی تون باله آبی در اسارت در یک تأسیسات مستقر در خشکی تکثیر می‌شود.

IEO  قبلا چرخه این گونه را در سال 2016 انجام داده بود، اما در آن زمان چرخه زندگی این ماهی در قفس‌های شناور در دریا بود نه در خشکی!



تعداد بازدید:
۰

لینک کوتاه: کپی کن!

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آمادگی ایران برای عزیمت زائران اربعین از مرز دریایی خرمشهر

س مرداد 10 , 1402
زمان مطالعه: 1 دقیقه به گزارش خبرنگار مانا، احمد وحیدی در گفتگو با خبرنگاران رسانه‌های جمعی در خرمشهر افزود: زیرساخت‌های لازم برای تردد زائران اربعین حسینی از مرز دریایی خرمشهر به بندر “سیبه” وجود دارد که مشکل خاصی وجود ندارد. وی گفت: از نظر ما مرز دریایی خرمشهر به سیبه […]

همچنین بخوانید: