جدیدترین اخبار تجارت جهانی آبزیان / گزارش شماره 13/2023 اینفوفیش به تاریخ 17 جولای 2023

زمان مطالعه: 8 دقیقه

جدیدترین اخبار تجارت جهانی آبزیان / گزارش شماره 13/2023 اینفوفیش به تاریخ 17 جولای 2023

مشتمل بر تحلیل بسیار مهم “اقتصاد جهانی آبزیان” ، تحول در توسعه زنجیره تامین و توانمندسازی جامعه صیادی از طریق رعایت منابع تامین مسئولانه غذاهای دریایی فیلی پین، درخواست توسعه آبزی پروری ، بازنگری در اهداف صادرات آبزیان ویتنام ( کاهش 10 درصدی ارزش صادرات) ، موجودی سردخانه های ژاپن، قیمت های جهانی بازار ماهی و فیله منجمد 

 

فیلیپین : ماهیگیری پایدار تقویت می شود

یک برنامه حمایتی تحت عنوان Better Seafood Philippines (BSP)  که هدف آن متحول کردن بازار غذاهای دریایی فیلیپین از طریق انطباق با قوانین صیادی و توانمندسازی صیادان در مقیاس کوچک برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده غذاهای دریایی با منابع مسئولانه است طی یادداشت تفاهم میان استارتاپ آبزی پروری  Mayani  شکل گرفت. این تفاهمنامه برای تعیین زمینه های همکاری است: از ایجاد دسترسی به بازار برای ماهیگیران تا توسعه زنجیره تامین و توانمندسازی جامعه صیادی از طریق رعایت منابع تامین مسئولانه غذاهای دریایی e Responsible Seafood Sourcing (RSS)  standards .

به گفته متخصص بازارهای پایدار مشارکت ماهیگیری پایدار، BSP نقش حیاتی واحدهای فراوری و توزیع‌کنندگان غذاهای دریایی مانند Mayani را در رساندن غذاهای دریایی از منبع به مصرف‌کنندگان می‌بیند. ایجاد دسترسی گسترده‌تر به بازار برای ماهیگیران و جوامع ماهیگیری از طریق فناوری نوآورانه زنجیره تامین مواد غذایی کشاورزی و مسیرهای توزیع پایدار، حمایتی است که آنها با مایانایی به اشتراک می‌گذارند.

اخیرا، USAID  و برنامه BSP آن اعلام کردند که میزبان یک نشست مسئولانه غذاهای دریایی در 14 سپتامبر 2023 در کشور هستند. در این اجلاس، BSP  اطلاعاتی را در مورد برنامه بازارهای شیلات پایدار خود که در حال توسعه برای ایجاد، مدیریت و اجرای ابزارها و فعالیت‌های بازار در زمینه توسعه بازار و عرضه، ایجاد حوزه‌ها و مشارکت‌های صنعتی است، منتشر خواهد کرد.

هندوستان : درخواست توسعه آبزی پروری

صادرکنندگان غذاهای دریایی خواستار گسترش حوزه آبزی پروری کشور هستند. به گفته رئیس انجمن صادرکنندگان غذاهای دریایی هند صنعت میگوی این کشور باید زمین بازی برابری با رقبا داشته باشد مانند اکوادور که در پرورش میگو پیشرفت کرده است و ویتنام و تایلند که از نظر صید از منابع وحشی موفق بوده اند. آنها تاکید کردند در حالی که 60 درصد از میگوهای فرآوری شده در کرالا از میگوهای پرورشی آندرا پرادش است، اما هنوز پرورش وانامی دوره جدید در این ایالت آغاز نشده است. علاوه بر این، سطح آبزی پروری در گجرات به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. توسعه تنها به زمین برای پرورش محدود نمی شود بلکه با عواملی مانند در دسترس بودن لارو با کیفیت، خوراک و برق همراه است. نمایندگان صنایع عذایی دریایی با اشاره به اینکه کاهش صید تاکنون در بازار انعکاس نداشت خواستار گسترش سطح زیر کشت میگو در کشور شدند. همچنین پیش بینی می شود که این توسعه میگوی پرورشی جایگزین مقدار صادرات میگوهای دریایی صید شده هندی شود که در چهار سال گذشته در ایالات متحده ممنوع شده است.

ویتنام: بازنگری در اهداف صادرات غذاهای دریایی سال 2023

به دنبال تقاضاهای ضعیف بازارهای کلیدی در پنج ماه گذشته هدف صادرات غذاهای دریایی این کشور برای سال 2023 ، با 10 درصد تجدید نظر به 9 میلیارد دلار محدود شد. بازار کلیدی ویتنام، ایالات متحده، مصرف غذاهای دریایی خود را کاهش داده است زیرا آمریکایی‌ها برای مقابله با تورم بالا در طول ژانویه تا می 2023 خریدهای خود را کاهش دادند که این منجر به کاهش 50 درصدی واردات غذاهای دریایی ایالات متحده شد. علاوه بر این، صادرات ویتنام به اتحادیه اروپا و چین نیز به ترتیب حدود 32 درصد و 25 درصد کاهش یافت.

بر اساس گزارش VASEP، این احتمال وجود دارد که صنعت غذاهای دریایی نتواند به هدف رسمی 10 میلیارد دلاری برسد زیرا صادرات در پنج ماهه اول سال با 28 درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به 3.37 میلیارد دلار رسیده است. هدف بازنگری شده بسیار کمتر از رشد سالانه 23.8٪ سال گذشته است زمانی که صنعت توانست به سرعت از همه گیری کووید-19  به رکورد 11 میلیارد دلار آمریکا بازگردد.

کره جنوبی :آزمایش تصادفی روی غذاهای دریایی در پاسخ به ترس از تشعشعات فوکوشیما

به دنبال ترس مصرف کنندگان آبزیان از تشعشعات فوکوشیما در پی اخباری از ژاپن تحت عنوان رهاسازی آب رادیواکتیو تصفیه شده از نیروگاه هسته ای ویران شده فوکوشیما، بزرگترین بازار ماهی در این کشور آزمایشات تصادفی را بر روی غذاهای دریایی تازه فروخته شده انجام داده است تا نشان دهد که محصولات برای خوردن ایمن هستند. آشکارسازهای تشعشع برای آزمایش‌های تصادفی در 10 غرفه استفاده می‌شوند تا به خریداران اطمینان خاطر دهند. خریداران می گویند که آنها خواهان راهنمایی علمی و گام های سیاستی توسط مقامات هستند  نه ادعاهای هیجان انگیزی که در بحث درباره برنامه های ژاپن پخش شده است.

همچنین گزارش شد که برنامه‌های ژاپن تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) را بدست آورده است. ناظر هسته‌ای سازمان ملل گفته است استانداردهای ایمنی جهانی برآورده شده و این تشعشعات «تأثیر رادیولوژیکی ناچیز» بر مردم و محیط‌زیست خواهد داشت.

موجودی سردخانه ژاپن

بازار ماهی و فیله منجمد

چین

طی سه ماهه اول سال 2023، صادرات ماهی تیلاپیا به میزان 3.5 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2022 افزایش داشت و به 81015 تن رسید. در میان واردکنندگان اصلی ماهی تیلاپیا چینی، ایالات متحده آمریکا، اسرائیل و بورکینافاسو (+ 203 درصد) افزایش واردات داشتند در حالی که واردات مکزیک و ساحل عاج کاهش یافت. افزایش کل صادرات ماهی تیلاپیا به دلیل رشد واردات دسته‌های محصول منجمد کامل (+57%) و فیله منجمد (+1.3%) از چین بود. افزایش واردات ماهی تیلاپیای منجمد کامل کشورهای آفریقایی در 5 نقطه برتر قرار گرفت: ساحل عاج (127٪)، بورکینافاسو (38٪)، بازار نوظهور کامرون که از 76 تن به 2405 تن افزایش یافت، مالی (39٪). ) و رواندا (123%).

برای محصولات فیله سوخاری که 69 درصد را تشکیل داده است، از کل صادرات ماهی تیلاپیا نسبت به مدت مشابه 8 درصد کاهش داشته است( نسبت به سهم 77 درصد سال گذشته) . وضعیت در بازارهای اصلی آمریکا (-6%)، مکزیک (-16%)، اسرائیل (-1.5%)، ساحل عاج (+25%) و کاستاریکا (-28%) بود.

اقتصاد جهانی آبزیان :رشد تولید و تجارت در سال 2022، قیمت ها به طور کلی قوی باقی می ماند.

تولید و تجارت اندکی رشد کرد و مصرف ماهی به دلیل تقویت تقاضا به سطح سال 2018 بهبود یافت. تولید جهانی ماهی در سال 2022 با 1.2 درصد افزایش به 184.1 میلیون تن رسید. تولید آبزی پروری به میزان 2.6 درصد رشد خواهد کرد که به میزان اندکی از نرخ رشد بلندمدت 3.3 درصدی خود در فاصله سال های 2015 تا 2020 باقی عقب مانده است. قیمت های بالای سوخت، سهمیه های پایین تر در ذخایر مهم دریایی و آب و هوای نامناسب در مناطق اصلی ماهیگیری، همگی باعث کاهش سرعت صید شدند لذا مقدار صید دریایی با کاهش 0.2 درصدی به 92.1 میلیون تن می رسد.

علیرغم افزایش اندک مقدار تجارت، تورم و قیمت های بالا به افزایش سریع درآمد تجاری منجر شد و رقم کل تجارت جهانی آبزیان به 193.5 میلیارد دلار آمریکا افزایش یافت که 10.7 درصد نسبت به سال قبل بیشتر است. بخش عمده ای از این افزایش از اکوادور، چین و نروژ بوده است که انتظار می رود صادرات این کشورها با 20 درصد افزایش به 8.1 میلیارد دلار برسد. اکوادور از گسترش تولید میگو سود زیادی برد و موقعیت خود را به عنوان بزرگترین صادرکننده جهانی سخت پوستان تثبیت کرد. تولید میگو در سال 2021 به بیش از 1 میلیون تن رسید و پیش بینی ها حاکی از افزایش 30 تا 35 درصدی برای سال 2022 است. قیمت بین المللی ماهی سالمون در ماه می به بالاترین حد خود در ده سال گذشته رسید که همراه با قیمت های بالای ماهیان کف زی باعث شد درآمدهای صادراتی نروژ 18 درصد افزایش یابد. در زمینه واردات، ایالات متحده آمریکا و چین که مجموعاً 36 درصد از ارزش واردات را تشکیل می دهند، به ترتیب  رشد 13 درصدی و 11 درصدی در واردات را نشان دادند. اتحادیه اروپا، بزرگترین بازار از نظر ارزش، شاهد کاهش مقدار واردات بود، در حالی که ارزش واردات تنها 1 درصد رشد کرد.

در سطح جهانی، کاهش هزینه های مصرف کننده واقعی نقش مهمی در حاکم شدن قیمت نفت خام و حمل و نقل ایفا کرد. شاخص برنت برای نفت خام اکنون کمتر از قبل از حمله روسیه به اوکراین است. هزینه های حمل و نقل پس از ثبت کاهش شدید در اواسط سال 2022 تا حدودی تثبیت شده است، اگرچه تورم و رشد ضعیف اقتصادی چشم انداز تقاضا را نامطمئن ساخته است. هر دوی این تحولات فشار صعودی بر قیمت ماهی را کاهش داده است.

در سپتامبر 2022، دولت نروژ برنامه‌ای برای وضع مالیات 40 درصدی برای اکثر شرکت‌های پرورش ماهی سالمون را اعلام کرد. این امر با مخالفت شدید فعالان این صنعت مواجه شد و موجی از شوک را در بازار ایجاد کرد. صرف نظر از توافق نهایی، اختلال قابل توجهی برای صنعت برای سال 2023 پیش بینی شده بود، که با توجه به نقش نروژ به عنوان صادرکننده اصلی این ماهی ، پیامدهای قابل توجهی برای بازارهای بین المللی خواهد داشت.

شاخص قیمت ماهی فائو بین ژانویه تا سپتامبر 2022 افزایش 6.8 درصدی را ثبت کرد. بیشتر این افزایش مربوط به صید ماهیان دریایی بود. قیمت ماهی کاد 34 درصد افزایش داشت در حالی که ماهی های سطح زی ریز 98 درصد افزایش قیمت داشتند. قیمت‌های آبزی‌پروری بین ماه‌های می و ژوئن افزایش یافت، اما کاهش بعدی قیمت‌ها برای گونه‌هایی مانند ماهی سالمون و میگو باعث شد که شاخص آبزی پروری در سپتامبر به 6 درصد کمتر از سطح ژانویه برسد. پانگاسیوس، گونه ای که عمدتاً پرورشی است، این روند را در نتیجه افزایش تقاضا به عنوان جایگزینی برای ماهی کمیاب و گران قیمت ماهی کاد و هادوک کاهش داد.



تعداد بازدید:
۰

لینک کوتاه: کپی کن!

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

امنیت کشتیرانی و حمل و نقل دریایی باید برای همه‌ کشور‌ها تأمین بشود

ی مرداد 15 , 1402
زمان مطالعه: 8 دقیقه به گزارش مانا؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشکر صمیمانه از «مجموعه فرماندهان و نیروهای ناوگروه ۸۶ (متشکل از ناوشکن دنا و ناوبندر پشتیبانی – رزمی مُکران)، فرمانده نیروی دریایی و همه کسانی که در طراحی، پشتیبانی و اجرای» این عملیات بزرگ ارتش نقش داشته‌اند، گفتند: حرکت […]

همچنین بخوانید: