صنعت میگوی ویتنام منتظر تعطیلات و بازگشت خریداران ؛ اما چشم انداز بلند مدت تیره و تار است!

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بخش میگوی ویتنامی امیدوار است که ذخایر در سراسر زنجیره تامین قبل از پایان سال 2023 شروع به تغییر کند، اما مسئله واقعی و جدی رقابت جهانی است.

Neil Ramsden: UnderCurrentNews

ویتنام امیدوار است که تغییراتی در ذخایر سراسر زنجیره تأمین ایجاد شود  و خریداران بین المللی قبل از پایان سال 2023 مجداً به خرید بازگردند. با این حال، منابع مختلف به Undercurrent News گزارش داده‌اند، که نگرانی‌های جدی و ساختاری در مورد رقابت‌ جهانی، باعث نگرانی‌های بلند مدت خواهد شد.

همانطور که طبق شواهد به خوبی نشان داده شده است، صادرات بخش غذاهای دریایی ویتنام در سال جاری کم بوده و در شش ماه اول سال، گردش مالی صادرات میگو 29 درصد کاهش یافته که این رقم به لطف بهبود نرخ صادرات در ماه ژوئن بود ؛ اما این رقم در پنج ماه اول 34 درصد کاهش داشت.

افزایش هزینه‌های تولید و پایین بودن قیمت‌های صادراتی به این معناست که کسب سود در زنجیره ارزش میگوی ویتنامی هرگز به این سختی نبوده که عمدتاً ناشی از عرضه بیش از حد جهانی است. درست زمانی که تورم به مهم‌ترین بازارهای مصرف ضربه زده و مصرف میگو در ایالات متحده، اروپا و چین کاهش یافته است و واردکنندگان نمی توانند موجودی های خود را تغییر دهند..

رونی تان، مشاور منطقه‌ای آبزی پروری شورای غلات ایالات متحده، در رویداد چشم انداز میگوی Vietfish 2023 خاطرنشان کرد که این وضعیت بیش از یک سال در حال شکل گیری بوده است.  او گفت «رونق بازار پس از کووید ، باعث شد آسیا سهم خود را از بازار [عمدتاً به اکوادور] از دست بدهد. در نیمه دوم سال 2022، زمانی که قیمت غذاهای دریایی به شدت افزایش یافت، تقاضا راکد شد و در یک مقطع زمانی 12.4 درصد افزایش یافت».

بازار چین تنها نقطه روشن واقعی بود. در سه ماهه اول 2023، صادرات مجدداً افزایش یافت، اما در سه ماهه دوم ثابت بود و اکنون در حال رکود است و پیش‌بینی می‌شود که تا سه ماهه چهارم ادامه پیدا کند.

رونی تان همچنین خاطر نشان کرد که «در ژوئن 2023، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه انبار‌های واردکنندگان چینی تا 6 ماه می‌تواند کماکان دوام بیاورد وجود دارد  و طبق گزارش منابع مختلف در Vietfish ، وضعیت مشابهی در اروپا و ایالات متحده گزارش شده است. واردکنندگان چینی عمدتاً شرکت‌های دولتی هستند. آن ها ممکن است بابت فروش سهام‌ شان ضرر کنند، این دقیقاً همان چیزی است که در حال حاضر اتفاق می‌افتد ؛ چون که آن‌ها به منبع درآمد نیاز دارند اما فروش سهام به قیمت‌های کمتر از آنچه که پرداخت می‌کردند، باعث رکود در بازار می‌شود».

یک روزنه امید

دفتر گروه Siam Canadian در ویتنام به Undercurrent News گفت: با نزدیک شدن به پایان ماه اوت، نشانه‌ها‌ی کوچکی از تحرک دوباره بازار وجود دارد.

“در پایان سال علاقه زیادی برای فروش وجود دارد، خریداران مرتب در مورد قیمت‌ها و دسترسی‌ها  سوال می‌پرسند.” اوآنه توونگ، مدیر فروش، می‌گوید: این سیگنال خوبی است. “قیمت مواد خام به تازگی شروع به افزایش اندکی کرده. در ماه جولای، سود صفر بود. معمولاً در ماه آگوست، شما شروع به دریافت تقاضا‌ها می‌کنید، سپس در ماه‌های سپتامبر و اکتبر، پیش‌خرید برای تحویل در زمان تعطیلات آغاز می‌شود”.

او افزود: “در سال 2023، دومین محصول اصلی میگو در ویتنام با تأخیر به بازار خواهد رسید، زیرا آبزی‌پروران برای ذخیره‌سازی استخرهایشان که صرفه اقتصادی پایینی برایشان داشت مردد بودند، اگرچه برخی از آبزی‌پروران برای حفظ ترتیبات مالی خود چاره ای جز ذخیره سازی نداشتند.”

در حال حاضر در انبار کارخانه‌ها ذخایر زیادی وجود دارد تصمیمات خرید با تأخیر انجام می‌شود. خریداران فقط یک کانتینر سفارش می‌دهند. اما خرده فروشان به آرامی در حال خرید هستند، واقعاً همه چیز کند و پایدار پیش می‌رود.

داده‌های پورتال قیمت‌های خبرگزاریUndercurrent ، بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های گمرک ویتنامی، نشان می‌دهد که حجم ارسال‌شده به اتحادیه اروپا در ژوئیه ۲۰۲۳  نسبت به سال گذشته کاهش داشته، اما در حال بهبود است. برای ایالات متحده، حجم در ماه های ژوئن و ژوئیه نسبت به سال قبل افزایش داشت، در حالی که در چین، حجم از آوریل نسبت به سال قبل افزایش یافته است. با این حال، مسئله کلیدی قیمت‌های صادراتی است – برای اتحادیه اروپا و ایالات متحده، سطوح قیمتی به ترتیب 36 و 29 درصد کاهش یافته است.

آقای Ho Quoc Luc  موسس  Sao Ta Foods معروف به Fimex Vn –در  Vietfish گفت که «انتظار دارد خریداران در نیمه دوم سال 2023 مجدداً انبار خود را پر کنند و از قیمت های پایین ویتنامی که اکنون فقط کمی نسبت به اکوادور بالاتر است، استفاده کنند. او تأیید کرد که همه بازارها سقوط کرده اند، اما «تعطیلات در پایان سال باید تقاضا را کمی افزایش دهد. این تعطیلات به نفع نهاده‌های ارزش افزوده ویتنام نیز هست.» همچنین لوک گفت که از دیدن کمبود مواد خام میگو که در سه ماهه سوم شروع می شود و تا سال 2024 ادامه می‌یابد، تعجب نخواهد کرد و آبزی‌پروران از ذخیره مجدد استخرها در آینده خودداری می‌کنند.

وی گفت: ما فکر می کنیم که رشد صادرات در حال ارسال سیگنال‌هایی است، اما این به عوامل مختلفی بستگی دارد.

اقتصاد کلان پر از نوسانات است. پدیده ال نینو در راه است که احتمالاً باعث کاهش عرضه (به ویژه در اکوادور) می شود که می تواند به افزایش قیمت ها کمک کند.

اما ویتنام بازنده رقابت است

چندین منبع در Vietfish در مورد آینده بد‌بین هستند. به طور خاص، حتی اگر قیمت‌های زنجیره تأمین شروع به افزایش کنند، فقط باعث می‌شود که وانامی ویتنام در صحنه جهانی کمتر رقابتی باشد.

Bowie Leung مدیر کشور کانادایی گروه Siam Canadian در ویتنام گفت: «میگوی ویتنامی با تفاوتی بین 1 تا 1.50 دلار در هر کیلوگرم با سایر کشورها به فروش می‌رسد و رقابت مشکل واقعی است. میگو چرخه تولید سریع تری نسبت به گربه ماهی دارد، بنابراین پرورش دهندگان میگو می‌توانند ضررهایشان را نسبت به پرورش دهندگان پنگاسیوس کمی کاهش دهند. اما در حال حاضر، زنجیره تأمین در حال از دست دادن 0.10 دلار به ازای هر کیلوگرم تولید است.»

ژان چارلز دینر، مدیر شرکت خدمات بازرسی و مشاوره OFCO Group، به خبرگزاری Undercurrent گفت که او احساس می کند در ویتنام، تغییر پرورش ببری سیاه به پرورش وانامی طی چند دهه پیش بسیار سریع بوده است. هزینه تولید اکوادور بین 25 تا 30 درصد ارزان‌تر از ویتنام است.

حتی اگر ویتنام هزینه نیروی کار ارزان تری داشته باشد، رقابت برای ویتنام بسیار سخت است. ما مشتریانی داریم که هر ماه سه یا چهار کانتینر وانامی می‌خواهند که متأسفانه امسال در عرض شش ماه فقط برای دو کانتینر مشتری پیدا کرده‌ایم!

او گفت که هزینه های بالای خوراک و قیمت های تورم یافته انرژی امسال بر پرورش دهندگان سنگینی می کند، زیرا هنوز شرکت‌های انرژی هزینه ها را کاهش نداده‌اند، و هردو عامل تورم و افزایش قیمت‌ خوراک در حال افزایش هستند.

افزون بر این، او گفت که نرخ بازماندگی میگوهای آسیایی به حدود 55 تا 60 درصد رسیده و او پیش بینی کرد که هزینه تولید 60 عدد وانامی در هر کیلوگرم به طور متوسط از 3.40 دلار به 3.70 دلار در کیلوگرم در سال جاری افزایش یافته است و به گفته وی، حاشیه های سود همچنان در حال کاهش هستند. او گفت: “من احتمال می‌دهم چرخه های تولید متوقف شود.” این یک بحران است که عرضه و تقاضا کاهش یافته است و ما به مدل جدیدی نیاز داریم.»

منبع دیگری که نخواست که نامش فاش شود صحبت‌های مشابهی در مورد توقف چرخه تولید به خبر گزاری Undercurrent گفت: “من فکر می کنم بسیاری از تأمین کنندگان میگو واقعیت را نمی‌دانند و فکر می‌کنند فقط مشکل ما وضعیت جهانی است. اما ویتنام یک مشکل ساختاری در بخش میگو دارد که بسیاری از افراد هنوز به این مشکل پی نبرده‌اند.



تعداد بازدید:
۰

لینک کوتاه: کپی کن!

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مشکل بیمه رانندگان حل می‌شود

ش شهریور 18 , 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه به گزارش سی نیوز، معاون حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی با اشاره به انجام اقدامات لازم برای تأمین و توزیع اقلام یدکی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای گفت: همچنین قرار است سازمان تأمین اجتماعی اقدامات و راهکارهایی را برای حل مشکل بیمه رانندگان و دهک‌بندی آنها انجام دهد. […]

همچنین بخوانید: