آخرین اخبار تجارت جهانی آبزیان – 15 سپتامبر 2023 مجله اینفوفیش

زمان مطالعه: 10 دقیقه

اندونزی : الزام صادرکنندگان به نگهداری  30 درصد از درآمد خود حداقل به مدت سه ماه در حساب های بانکی کشور

در 1 آگوست 2023 قانونی که صادرکنندگان محصولات منابع طبیعی از جمله آبزیان را ملزم می‌کند 30 درصد از ارزش صادرات خود را به مدت حداقل سه ماه در سیستم مالی کشور (حساب بانکی ویژه) سپرده بگذارند (این درآمدها به عنوان DHE SDA یا Devisa Hasil Ekspor dari Barang Ekspor Sumber Daya Alam   نامیده می‌شود). این مصوبه تحت مقررات شماره 36 در سال 2023 در مورد عواید صادراتی حاصل از فعالیت‌های تجاری، مدیریت و یا فراوری منابع طبیعی اعلام شد. به گفته دولت، این مقررات برای مبارزه با رویه رایج فزاینده ای است که صادرکنندگان اندونزیایی تحت عنوان حفظ درآمدهای ارزی خود در خارج از کشور به منظور بهره مندی از نرخ های بهره مطلوب تر انجام می دهند.

در هر حال این حکم اکنون در دست بررسی دولت است. به گفته برخی از تحلیلگران غذاهای دریایی، آثار این قانون برای صنعت غذاهای دریایی این کشور بسیار مهم است، برخی از شرکت ها در حال بررسی مجدد منابع خود در خارج از اندونزی پس از اعلام حکم هستند.

ژاپن: کمک 141 میلیون دلاری برای صادرکنندگان غذاهای دریایی تحریم شده ناشی از پسماندهای رادیواکتیو فوکوشیما

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، بودجه اضطراری 20.7 میلیارد ین (141 میلیون دلار آمریکا) را برای کمک به صادرکنندگانی که از ممنوعیت غذاهای دریایی ژاپنی توسط چین آسیب دیده اند (پس از انتشار پسماندهای رادیواکتیو تصفیه شده از نیروگاه هسته ای آسیب دیده فوکوشیما) اعلام کرده است. نخست وزیر گفت که بودجه جدید صندوق اضطراری علاوه بر 80 میلیارد ین (547 میلیون دلار آمریکا) است که دولت قبلاً برای حمایت از محصولات شیلاتی و فرآوری غذاهای دریایی و مبارزه با آسیب به شهرت محصولات ژاپنی اختصاص داده بود. این کمک مالی قرار است در زمینه یافتن بازارهای جدید برای غذاهای دریایی ژاپن از جمله افزایش مصرف غذاهای دریایی در داخل ژاپن و تأمین مالی خرید دولتی برای انجماد و ذخیره سازی موقت استفاده شود.

چین و هنگ کنگ تمامی واردات غذاهای دریایی ژاپن را از فوکوشیما و 9 استان دیگر ممنوع کردند. گفته می‌شود که محدودیت‌های تجاری چین بر صادرکنندگان غذاهای دریایی ژاپن تأثیر گذاشته است و محموله‌ها برای هفته‌ها در گمرک چین متوقف شده است. این ممنوعیت بر قیمت اسکالوپ، خیار دریایی و سایر غذاهای دریایی محبوب در چین تأثیر گذاشته است. کشورهای دیگری که واردات غذاهای دریایی ژاپن را در واکنش به انتشار پساب های رادیواکتیو تصفیه شده متوقف کرده اند، کره جنوبی، مالزی، تایلند و روسیه هستند.

نیجریه : احیای برنامه برای توسعه بازار غذاهای دریایی اتحادیه اروپا و ایالات متحده

این کشور اکنون در تلاش است تا کیفیت و کمیت صادرات غذاهای دریایی خود را بهبود بخشد، زیرا قصد دارد برنامه خود را برای رشد در بازارهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده که محدودیت هایی برای برخی از محصولات ایجاد شده است، احیا کند. برای دستیابی به هدف خود، نیجریه در حال برنامه ریزی برای تقویت تولید ماهی داخلی با احیا و اصلاح برنامه یک دولت-یک-محصول (OSOP) این کشور است. ایالت های آداما، آکوا ایبوم، بایلسا و لاگوس برای محصولات شیلاتی انتخاب شده اند تا در برنامه گنجانده شوند. به گفته مدیر کل شورای ارتقای صادرات نیجریه (NEPC)، آنها صادرکنندگان غذاهای دریایی را برای استفاده از تقاضای فزاینده در بازار بین المللی آماده خواهند کرد. NEPC با همکاری دپارتمان فدرال شیلات نیجریه، به پرورش دهندگان، فراوری کنندگان، بازاریاب ها و صادرکنندگان ماهی آموزش می دهد که چگونه الزامات ایمنی غذایی ایالات متحده و اتحادیه اروپا را رعایت کرده و تولید غذاهای دریایی خود را مطابق با استانداردهای آنها انجام دهند.

بازار ماهی و فیله منجمد

ایالات متحده آمریکا

واردات گربه ماهی منجمد طی ژانویه تا ژوئن 2023 به میزان قابل توجهی با 47 درصد کاهش از 81.448 تن در مدت مشابه سال قبل به 42.872 تن رسیده است. واردات فیله پانگاسیوس منجمد از ویتنام همچنان با 91 درصد سهم بازار تسلط داشت، با این حال، مقدار صادرات ویتنام 48 درصد کاهش یافت. این کاهش (کمتر از 36486 تن) به شدت بر کل واردات گربه ماهی منجمد ایالات متحده تأثیر گذاشته است. کاهش صادرات ویتنام نتیجه عرضه کم در پی تأثیر بحران اقتصادی در این کشور است.

از سوی دیگر، افزایش قابل توجه واردات ایالات متحده از گونه گربه ماهی جویبار (Ictalurus sp) کامل منجمد چین از 27 تن به 1426 تن به ثبت رسیده است زیرا چین به سمت صادرات بیشتر محصولات کامل نسبت به محصولات فیله رفته است.



بازار میگوی منجمد ژاپن

وضعیت کلی

مصرف میگو همچنان قوی است زیرا مردم تمایل دارند به بیرون از خانه بروند و در رستوران ها و مغازه های سوشی غذا بخورند و غذاهای دریایی به ویژه میگو سفارش دهند. در همین حال تقاضا از بخش خرده فروشی (سوپرمارکت و آنلاین) برای آشپزی خانگی و ظرف های غذای آماده ثابت در نظر گرفته می شود.

واردات

مجموع واردات میگو طی ژانویه تا ژوئن 2023 به میزان 8.3 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2022 کاهش یافت و به 88.395 تن رسید. همه انواع محصولات میگو در طول دوره کاهش یافتند، به ویژه واردات عمده منجمد خام، آماده و نیمه آماده، و منجمد پخته شده. کاهش واردات در درجه اول به دلیل تقاضای کم برای میگو در نیمه اول سال و در عین حال عرضه کم از سوی صادرکنندگان اصلی یعنی ویتنام، تایلند و اندونزی بود.

عرضه

در دوره ژانویه تا ژوئن 2023، هند از ویتنام و اندونزی پیشی گرفت تا با 25 درصد سهم بازار، بزرگترین تامین کننده میگو به ژاپن باشد. در سال 2022 در همین دوره، سه تامین کننده اصلی میگو به ژاپن ویتنام (21 درصد) در صدر و پس از آن اندونزی (10.8 درصد) و هند با 16.5 درصد سهم بازار بودند. امسال، هند، اندونزی و ویتنام به دنبال قیمت‌های بسیار پایین در مزرعه و تقاضای کمتر، رویکرد محتاطانه‌ای را در پیش گرفتند.

چشم انداز

با نزدیک شدن به فصل پاییز، مصرف میگو با جشن های آتی همچنان بالا خواهد بود.

بازار میگوی منجمد ایالات متحده

روند کلی بازار  

تقاضا برای میگو به آرامی بهبود می یابد زیرا در مقایسه با هفته های گذشته بسیار ثابت تر بوده است و به طور کلی مصرف میگو در حال حاضر خوب در نظر گرفته می شود؛ همچنین نشانه هایی از بهبود مشکلات عرضه مازاد وجود دارد. تخفیف‌های تبلیغاتی اگرچه هنوز در برخی از کالاها وجود دارد، اما در حال حاضر کم و بیش دیده می‌شود.

واردات

واردات میگو در نیمه اول سال و در ماه ژوئن 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب با 18 و 20 درصد افت به 361421 تن و 61941 تن کاهش یافته است. واردات از تمام پنج تامین کننده اصلی در طول دوره به شرح زیر کاهش داشته است: هند (-15%)، اکوادور (-3.7%)، اندونزی (-22%)، ویتنام (-38%) و تایلند (-43%). . در ماه ژوئن نیز کاهشی از پنج تامین کننده برتر مشاهده شده است که عرضه هند به ایالات متحده به میزان قابل توجهی 27 درصد کاهش یافته است.

واردات کم نتیجه موجودی بالا در سردخانه ها به دلیل تقاضای پایین میگو در طول دوره گزارش است.

عرضه

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) اعلام کرد که از ورود 44 کانتینر  غذای دریایی به ایالات متحده خودداری شده است که 11مورد آن به دلیل مصرف آنتی بیوتیک بوده است. در میان محموله‌های میگویی که اجازه ورود به آنها داده نشد، تعدادی از چین بود که حاوی بقایای داروهای دامپزشکی و افزودنی‌های ناایمن بود و تعدادی نیز از هند به دلیل وجود سالمونلا بود.

در همین حال، FDA یک توافقنامه مشارکت نظارتی (RPA) با معاون وزارت آبزی پروری و شیلات اکوادور به منظور افزایش ایمنی غذایی میگوهای صادراتی به مقصد بازار ایالات متحده امضا کرده است. این در رابطه با دستور کنگره در سال 2021 است که تمرکز آن بر بهبود ایمنی غذایی مرتبط با میگو برای FDA است تا گزینه های جدیدی را برای بهبود مقررات میگوهای پرورشی وارداتی در نظر گرفته و توسعه دهد. این شامل صادرکنندگان برتر میگو (تامین کنندگان) به ایالات متحده می شود: هند، اندونزی و اکوادور (توافق نامه نهایی می شود).

از سوی دیگر، کمیسیون تجارت بین المللی ایالات متحده در آخرین بررسی پنج ساله خود گزارش داد که عوارض ضد دامپینگ بر میگوهای هند، چین، تایلند و ویتنام همچنان پابرجا خواهد ماند.

اندونزی/آرژانتین: به دلیل تقاضای محدود، قیمت‌های پایین‌تری برای میگوهای اندونزیایی و آرژانتینی مشاهده شده است. برای آرژانتین، علت آن موجودی بالا است. انبارها از دوره صید قبلی پر است که قیمت ها را نیز پایین می آورد.

چشم انداز

پیش بینی می شود که در فصل پاییز، واردات از تامین کنندگان آسیا و اکوادور افزایش یابد. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا الگوی ضعیف معاملات در نهایت بهبود خواهد یافت یا خیر.


اقتصاد جهانی آبزیان

چشم انداز نامطمئن در سال 2023 در میان قیمت های بالا و عرضه متغیر

تولید جهانی ماهی در سال 2022 به میزان 1.2 درصد افزایش یافت که همراه با قیمت های بالاتر برای تعدادی از گونه های مهم تجاری، منجر به افزایش قابل توجه ارزش تجاری شد. در حالی که رشد آبزی پروری کمتر از نرخ های قبلی بود، افزایش سالانه 2.6 درصدی به این معنی است که در سال 2022، 2.4 میلیون تن ماهی پرورشی دیگر تولید شد که تاثیر قابل توجهی بر عرضه داشت.

علیرغم افزایش اندک مقدار تجارت در سال 2022، تورم و قیمت های بالا منجر به افزایش سریع درآمد تجاری شده است که به 193.5 میلیارد دلار افزایش یافت ؛ این یعنی آن که حجم تجارت جهانی آبزیان 10.7 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. تجارت همچنان سرزنده است، تغییرات زنجیره تامین به نفع تجارت بین المللی است زیرا خرده فروشان و مصرف کنندگان به دنبال تطبیق محصولات با قدرت خرید متغیر هستند. به عنوان یک موهبت بیشتر برای تجارت بین‌الملل، در پی قیمت‌های بسیار بالای حمل و نقل و اختلالات لجستیکی در چند سال گذشته، نرخ‌های حمل‌ونقل اکنون در مسیرهای اصلی به سطوح قبل از همه‌گیری COVID-19 نزدیک می‌شوند، اگرچه برخی از خطوط به طور قابل‌توجهی هنوز بالاتر از گذشته باقی مانده‌اند.

در حالی که مصرف کلی به سطح قبل از همه‌گیری COVID-19 بهبود یافته است، اما با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی، نگرانی‌های گسترده‌ای برای بازار وجود دارد حتی برای ماهی های نسبتا ارزان قیمت؛ بحران هزینه زندگی در برخی از بازارها به قدری شدید است که محصولاتی که قبلاً مقرون به صرفه بودند ممکن است برای مصرف کنندگان کمتر قابل دسترس باشند. در همین حال، به ویژه در اقتصادهای ثروتمندتر، محصولات ماهی با قیمت بالاتر فروش ضعیفی داشته اند زیرا مصرف کنندگان به دنبال گزینه های ارزان تر هستند. این در تقاضای ضعیف برای دسته هایی مانند خرچنگ برفی و لابستر منعکس شده است. در مقابل، سایر محصولات در این بازارها با تقاضای قوی مواجه هستند، به ویژه ماهی های ارزان قیمت مانند پنگاسیوس و تیلاپیا، که موقعیت خوبی برای گسترش سهم بازار خود پیدا کرده اند. سایر محصولات، مانند میگو و ماهی تون تازه، در حال حاضر ثابت هستند، اما افزایش قیمت بیشتر می تواند تقاضا را خفه کند.

همانطور که به سال 2023 می رویم، چشم انداز عرضه برای ماهیگیری و صید بسیار متغیر است و به طور کلی احتمالاً در سطح سال 2022 باقی می ماند. تعدادی از گونه ها کمبود خواهند داشت زیرا ذخایر کاهش یافته و سهمیه ماهیگیری را محدود می کند. لغو فصل خرچنگ برفی 2022-2023 دریای برینگ و بسته شدن زودهنگام صید خرچنگ قرمز خلیج بریستول، عرضه این دو گونه را به شدت محدود کرده است. ارزیابی‌ها حاکی از از دست دادن ناگهانی و فوق‌العاده زیست توده است که بازسازی آن سال‌ها طول می‌کشد. اسکوئید به دلیل صید ضعیف در آرژانتین با کمبود مواجه است، در حالی که سهمیه پایین اختاپوس مراکشی منجر به بازار محدود شده است. ماهی آتلانتیک نیز با سهمیه‌های محدودی مواجه است که در مجموع صید مجاز کمتر از 1 میلیون تن کمترین میزان در 26 سال گذشته است.



تعداد بازدید:
۰

لینک کوتاه: کپی کن!

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

الحاق تجهیزات جدید به ناوگان ایمنی و آتش‌نشانی بندر امام (ره)/ برگزاری دوره آموزشی بهره‌گیری از خودروی مجهز به نردبان 60 متری با حضور مدرس خارجی

چ مهر 12 , 1402
زمان مطالعه: 10 دقیقه به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی، شاهین خیریت رئیس اداره ایمنی، بهداشت و محیط زیست(HSE)  با اعلام این خبر بیان داشت: با هدف ارتقاء سطح ایمنی و پاسخ به حوادث احتمالی بویژه حوادث مخازن نفتی و سیلوهای نگه داری غلات، یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی مجهز به […]
الحاق تجهیزات جدید به ناوگان ایمنی و آتش‌نشانی بندر امام (ره)/ برگزاری دوره آموزشی بهره‌گیری از خودروی مجهز به نردبان 60 متری با حضور مدرس خارجی

همچنین بخوانید: