تکثیر و رهاسازی بیش از۳۶۰ میلیون قطعه ماهی/ تولید ۶۱ هزار تن میگو

زمان مطالعه: 3 دقیقه

رئیس سازمان شیلات کشور ضمن اشاره به تکثیر و رهاسازی ۳۶۵ میلیون قطعه ماهی در سال گذشته گفت: با زیر کشت رفتن ۱۷ هزار هکتار مزرعه میگو، تولید میگو به ۶۱ هزار تن رسیده است.

به گزارش مرین‌پرس، سید حسین حسینی با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش شیلات اظهار کرد: ۳۶۵ میلیون قطعه ماهی با اعتبار ۴۵ میلیارد تومان سال گذشته تکثیر و رها سازی شد.

وی افزود: میزان تولید محصولات شیلاتی در کشور یک میلیون و ۳۵۲ هزار تن است که از این میزان ۷۵۱ هزار تن در حوزه صید و صیادی و ۶۰۱ هزار تن در حوزه آبزی پروری بوده است.

رئیس سازمان شیلات کشور ادامه داد: در صید فراساحلی در اقیانوس هند با ۸۰۰ شناور و ۱۷۰ هزار تن رتبه دوم در ۳۲ کشور و در غرب اقیانوس هند رتبه اول را داریم.

حسینی در ادامه گفت:حدود ۲۲۷ نقطه تلاقی، ۷۰ بندر صیادی، ۱۲۰ اسکله تخلیه، ۱۳۷ اسکله‌های مردمی در حوزه صید و صیادی داریم که بیش از ۹۸ درصد این زیرساخت‌ها بعد از انقلاب رقم خورده و البته در دولت سیزدهم هم اتفاقات خوبی برای صیانت از ذخایر افتاده است که از جمله آنها می‌توان به تامین اعتبار در سفرهای استانی برای ۵ مرکز بازسازی ذخایر و تامین اعتبار برای ایجاد زیست‌گاه‌های مصنوعی اشاره کرد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تولید میگو نیز اشاره کرد و گفت: با زیر کشت رفتن ۱۷ هزار هکتار مزرعه میگو، تولید میگو به ۶۱ هزار تن رسیده که با برنامه مطابقت دارد. با توجه به مطالعات انجام شده قابلیت به زیر کشت رفتن ۲۰۰ هزار هکتار وجود دارد و با تاکید مقام عالی وزارت در اولویت قراردادن سرمایه‌گذاری در بحث صنعت شیلات هم به صورت توسعه افقی و هم به صورت توسعه عمودی ۴۰ هزار هکتار را در برنامه داریم که در گام اول ۲۴ هزار هکتار از محل مولد سازی در دستور کار قرار گرفته است.  

به گفته وی برای زیرکشت رفتن و زیرساخت‌های این موضوع در بنادر حدود ۷۰۰ میلیارد در گام اول از محل مولدسازی تامین اعتبار شده است.

حسینی در ادامه به تولید خاویار نیز اشاره کرد وگفت: برای مگاپروژه پروش ۵۰۰۰ تنی خاویار حدود ۷۰۰ میلیارد هزینه شده است.

وی همچنین افزود: در سال گذشته هم در صنعت شیلات با توجه به سامانه اشتغال، ۱۲ هزار اشتغال در همین صنعت با جذب ۱۱ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری انجام شده که نسبت به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد رکورد قبلی چیزی حدود ۴ برابر شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه شیلات باید پایداری شغل را مدیریت کنیم، ادامه داد: دریا یک ظرفیتی دارد که همه نمی‌توانیم از آن ظرفیت بهره برداری کنیم، ولی  برای نظارت به غیر رسمی‌ها باید یک ساماندهی اتفاق بیفتد. در این راستا با همکاری که با هیات مقررات زدایی داشتیم علاوه بر دخالت فردی و حذف امضاهای طلایی، شفاف سازی فعالیت انجام شده است.

حسینی همچنین تصریح کرد: برنامه ما رهاسازی ۱۰ هزار زیستگاه تا سال ۱۴۰۰ بود، ۱۵۰۰ زیست گاه در ۱۰ سال گذشته رهاسازی شده، ۱۵۰۰ زیست گاه تا سال گذشته و ۳۵۰۰ تا هم امسال با اعتباری که دیده شده رهاسازی می شود که در همین دو سه روز گذشته ۶۰۰ زیست گاه در اطراف جزیره کیش رهاسازی شده که این کار، یک کار ملی با مشارکت بخش خصوصی است.

رئیس سازمان شیلات عنوان کرد: یکی از چالش‌های پرورش ماهی در قفس بحث بازار بود که با دیپلماسی فعال که در این دولت اتفاق افتاد مشکل بازار حل شد. یعنی با تفاهم نامه‌ای که وزیر جهاد کشاورزی با وزیر کشاورزی چین منقعد کرد و یا با تفاهم نامه‌ای که با روسیه داریم مشکلی برای صادرات نداریم.

وی  در بخش دیگری از صحبت‌هایش به افتتاح طرح‌های شیلاتی در هفته دولت خبر داد و گفت:۵۴ طرح شیلاتی با اعتباری بالغ بر ۲۵۱۵ میلیارد تومان در هفته دولت افتتاح می‌شود که این تعداد پروژه تولید را ۱۶ هزار و ۸۱۹ تن افزایش خواهد داشت و برای ۱۷۹۷ نفر اشتغال مستقیم و برای ۳۱۷۵ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد. همچنین این پروژه‌ها در ۲۰ استان افتتاح می‌شود.

انتهای پیام

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

افزایش ۳ برابری عملیات کانتینر در بندر چابهار/ رشد ۱۶۵ درصدی ترانزیت کالا

چ شهریور 1 , 1402
زمان مطالعه: 3 دقیقه به گزارش مانا، قاسم عسکری نسب مدیرکل بنادر و دریا‌نوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به رشد ۱۶۵ درصدی ترانزیت کالا از بندر چابهار، افزایش تردد خطوط کشتیرانی و ایجاد سرویس‌های منظم حمل کانتینری از مبدأ ـ مقصد بندر چابهار را از دلایل افزایش اشتیاق صاحبان […]

همچنین بخوانید: