گزارش ماهانه INFOFISHاز آخرین اخبار تجارت آبزیان اروپا – (شماره 9 سپتامبر 2023) شهریور 1402

زمان مطالعه: 7 دقیقه

آخرین روندها

در ماه سپتامبر، تعطیلات تابستانی در اروپا به پایان رسیده است و واردکنندگان خود را برای دوره فروش کریسمس آماده می کنند. با این حال، بازار بسیار نوسان دارد، زیرا تأثیر تورم بر بازار غذاهای دریایی از جمله بازار در زمان جشن‌های اصلی احتمالاً شدید خواهد بود. قیمت غذاهای دریایی به طور کلی در حال افزایش است به استثنای چند مورد که شامل محصولات ماهی کاد و میگو می شود که تقاضا برای آنها همچنان پایین است. در گزارش فعلی، بررسی ها نشان می دهد که در 25 % موارد قیمت ماهی ها افزایش یافته، 24 درصد کاهش یافته و قیمت حدود نیمی از محصولات  ثابت مانده اند.

ماهی تون – بیلفیش  TUNA – BILLFISHES

بسته شدن 3 ماهه FAD در غرب و مرکز اقیانوس آرام در 30 سپتامبر به پایان می رسد. علیرغم تعطیلی FAD، ماهیگیری از سطح متوسط به خوب همچنان در حال بهبود است. قیمت اسکیپ جک در نهایت 100 دلار در هر تن کمتر از ماه آگوست شد، در حالی که مذاکرات قیمت گذاری در این ماه متوقف شده است. کارخانه‌های بزرگ کنسروسازی به دلیل فروش ضعیف کالاهای نهایی سطح قیمت فعلی خرید ماهی  را پایین می‌آورند در حالی که تاجران اصلی تمایلی به پذیرش ندارند و معامله گران را از بازار تایلند دور می‌کنند.

هیچ تغییری در وضعیت ماهیگیری در اقیانوس هند وجود ندارد زیرا روند صید همچنان کند است و کارخانه‌های کنسروسازی محلی همچنان ذخایر کم مواد خام را گزارش می‌کنند. قیمت هر دو ماهی اسکیپ جک و زردباله به دلیل ماهیگیری ضعیف افزایش می یابد.

ماهیگیری در اقیانوس اطلس تا سطح متوسط بهبود می یابد. علیرغم بهبود صید، قیمت اسکیپ جک افزایش می یابد و شکاف بین قیمت گذاری اقیانوس هند را کاهش می دهد. با این حال، قیمت زردباله کاهش می یابد.

اولین روز از 72روزIATTC  “veda” همچنان در شرق اقیانوس آرام به اجرا در می آید. در حالی که 60 درصد از ناوگان اقیانوس آرام شرقی واجد شرایط ماهیگیری در دوره “ودا” هستند، اما تنها 45 درصد از تلاش های صید باقی مانده است. صید کشتی هایی که هنوز در حال ماهیگیری هستند در حد متوسط تا خوب است. قیمت اسکیپ جک ثابت باقی می ماند در حالی که قیمت زرد باله به دلیل افزایش صید کاهش می یابد.

قیمت بازار اروپا برای اسکیپ جک و زردباله به دلیل تقاضای ضعیف کاهش خواهد داشت. به طور مشابه، قیمت فیله اسکیپ جک پخته و تمیز شده نیز کاهش یافته است.




 

سخت پوستان CRUSTACEANS

عرضه فعلی میگو از اندونزی افزایش نمی یابد که این موجب افزایش قیمت می شود. در همین حال، تقاضا از سوی ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین واردکننده وانامی اندونزیایی در حال کاهش است. انتظار می رود تقاضا در ایالات متحده آمریکا و همچنین در اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری پایین بماند. با وجود اینکه بازار رو به کاهش است روند تولید وانامی اندونزی رو به افزایش است.

در آرژانتین، صید میگو در آبهای ملی هم زمان با انباشت بالای موجودی سردخانه ها ادامه دارد. در اروپا نیز، ذخایر میگو بالاست و قیمت ها همچنان نسبتا پایین است. تقاضا در اروپا همچنان ضعیف بوده و در نتیجه قیمت ها 0.10-0.20 یورو به ازای هر کیلوگرم کاهش یافته است.

دوکفه ای ها BIVALVES

ایتالیا بزرگترین تولید کننده صدف در اروپا است، اما تنها در سال جاری تولید خرچنگ آبی 50% آسیب دیده است. در نتیجه، قیمت صدف در ایتالیا در حال افزایش است و صدف‌های وحشی با قیمت 6.99 یورو به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسند ، درحالی که صدف‌های پرورش‌ یافته مانیل (Ruditapes philippinarum) 14.99 یورو در هر کیلوگرم در بازار خرده‌فروشی فروخته می‌شوند.

ایتالیا تقریباً 96 درصد از صدف های مانیل را در اتحادیه اروپا تأمین می کند. به دنبال کاهش در دسترس بودن تخم وحشی، پرورش دهندگان شروع به تولید تخم پرورشی کردند که عمدتاً از کشورهای دیگر وارد می شد. در واقع، در حال حاضر تنها یک کارخانه پرورش در ایتالیا در حال فعالیت است. منطقه اصلی تولید این گونه تالاب گورو در نزدیکی ونیز است.

ماهیان آب شیرین FRESHWATER

مارماهی زنده یکی از گونه های غذاهای دریایی با بالاترین قیمت است. محدوده قیمت خرده فروشی مارماهی زنده برای بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی در سپتامبر 2023 بین 15 تا 20 دلار در هر کیلوگرم است. در سپتامبر 2022، قیمت هر کیلوگرم 13.50 دلار بود. در اسپانیا، مارماهی‌های کوچک محصولی بسیار مورد پسند هستند که به ازای هر کیلوگرم 36 یورو به فروش می‌رسند.

~6

ماهی سالمون  SALMON

افزایش گردشگری در طول ماه‌های تابستان به سطوح قبل از همه‌گیری کووید، تأثیر مستقیمی بر بالا رفتن مصرف غذاهای دریایی در فضای باز داشت و ماهی قزل آلا نروژی نیز از این قاعده مستثنی نبود.

آمار شورای غذاهای دریایی نروژ (NSC) نشان می دهد که نروژ در ماه آگوست 125.041 تن ماهی سالمون به ارزش 10.7 میلیارد کرون صادر کرده است که نشان دهنده افزایش 6 درصدی مقدار و 18 درصدی ارزش نسبت به ماه مشابه سال گذشته است. کاهش ارزش کرون یک عامل کلیدی برای افزایش ارزش صادرات است.

بر اساس تجزیه و تحلیل NSC، ارزش صادراتی برای ماهی سالمون نروژی بالاترین میزانی است که در ماه آگوست ثبت شده است. علاوه بر این، ارزش صادرات ثبت شده به این معنی است که ماه آگوست امسال سی امین ماه متوالی با رشد مستمر ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل بود و موید جایگاه قوی این ماهی نروژی در بازارها بود. این دوره رشد مداوم از ماه می 2011 تا کنون مشاهده نشده است.

از نظر صادرات ، بزرگترین بازارها در ماه آگوست لهستان، ایالات متحده آمریکا و هلند بودند.

قیمت فوب ماهی آزاد نروژی تازه اقیانوس اطلس (برای فروش به بازارهای صادراتی در مرز نروژ) از 80.52 کرون (7.13 یورو) در هفته 32 به 77.57 کرون (6.70 یورو) در هفته 34 کاهش یافت، (دو هفته متوالی کاهش).

ماهی قزل آلا   TROUT

پایگاه داده NSC نشان می دهد که قیمت فوب ماهی قزل آلای تازه (HOG) به بازارهای صادراتی در مرز نروژ به 74.65 کرون (6.45 یورو) در هفته 34 رسید که 6 درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشت. پس از یک روند نزولی از هفته 23 تا هفته 30، اکنون 4 هفته متوالی رشد وجود دارد که از 65.95 کرون (5.87 یورو) در هفته 30 شروع می شود.

ماهی سی بس و سی بریم SEABREAM/SEABASS

بازار قوی در سه ماهه اول سال 2023 با تقاضای ثابت در ماه های تابستان دنبال شد. ایتالیا که اکنون بزرگترین بازار ماهی سی بس و سی بریم است، تقریباً هیچ تغییری در عرضه ماهی سی بریم تا کنون در سال جاری نداشته است. در همین حال، کاهش واردات سی بس به این معنی بود که عرضه ناخالص، شش درصد کمتر از سطح سال 2022 بود. علیرغم رقابتی بودن قیمت محصولات یونانی، واردات سی بس یونانی در نیمه اول سال حدود 15 درصد کاهش یافت. قیمت عمده فروشی در ماه سپتامبر در بازار رم برای ماهی 300-400 گرمی یونانی 6 یورو در هر کیلوگرم است، در حالی که ماهی پرورشی داخلی به طور متوسط 12.10 یورو در هر کیلوگرم است. بخشی از کمبود عرضه یونان توسط ترکیه جبران شده است که شاهد افزایش صادرات سی بس به ایتالیا در شش ماهه اول به میزان 650 تن(+ 23 درصد نسبت به سطح سال 2022) بود.

اسپانیا و فرانسه که به ترتیب دومین و سومین واردکننده بزرگ ماهی سی بس و سی بریم هستند، هر دو شاهد واردات ماهانه هزاران تن در طول ماه های تابستان بودند. اسپانیا در ماه می و ژوئن 2023 در مجموع 6500 تن ماهی سی بریم و 3600 تن ماهی سی بس وارد کرد که اندکی بیشتر از سال 2022 است. مازاد ماهی در بازار داخلی در نیمه اول سال نیز به میزان7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که  باعث تداوم کاهش قیمت ها شده است. قیمت عمده فروشی ماهی های کوچک و متوسط 4.65 یورو به ازای هر کیلوگرم گزارش شده که 30 درصد نسبت به اوج خود در ماه فوریه کاهش یافته است. واردات ماهی سی بس و سی بریم فرانسه بین ماه های مه و ژوئیه به 6500 تن رسید که 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت که عمدتاً به دلیل کاهش واردات سی بس یونانی بود.









تعداد بازدید: ۰

لینک کوتاه: کپی کن!

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بندر نوشهر قهرمان پانزدهمین دوره مسابقات عملیاتی ورزشی آتش نشانان بنادر کشور شد/ بندر امیرآباد مقام دوم و بندر امام (ره) سوم شد

چ مهر 26 , 1402
زمان مطالعه: 7 دقیقه در پانزدهمین دوره مسابقات عملیاتی ورزشی آتش نشانان بنادر کشور که به میزبانی اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر برگزار شد؛ در مجموع تیمی، بنادر نوشهر ، امیرآباد و امام خمینی(ره) به ترتیب به مقام های نخست تا […]
بندر نوشهر قهرمان پانزدهمین دوره مسابقات عملیاتی ورزشی آتش نشانان بنادر کشور شد/ بندر امیرآباد مقام دوم و بندر امام (ره) سوم شد

همچنین بخوانید: