ابراز نگرانی «عمیق» ژاپن از همکاری نظامی چین و روسیه

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در دیدار با شی‌جین پینگ، رئیس جمهور چین در حاشیه نشست سازمان همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در سان‌فرانسیسکو، از همکاری نظامی چین و روسیه در نزدیکی ژاپن ابراز نگرانی کرد.

کیشیدا در نشست خبری پس از این دیدار گفت: بار دیگر تاکید می‌کنم که صلح و ثبات در تنگه تایوان برای جامعه بین‌الملل از جمله ژاپن اهمیت زیادی دارد. درباره دریای جنوبی چین نیز یک بار دیگر نگرانی‌های عمیق خود را ابراز کرده و خواستار خروج فوری شناروهای چینی از منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن هستیم.

رسانه دولتی چین مدعی شده است که رئیس جمهور این کشور در ملاقات با کیشیدا گفته است که ژاپن و چین باید «با توجه به تحولات جاری پیش رفته و روی منافع مشترک و رسیدگی درست به مناقشات تمرکز کنند. دو کشور باید باتوجه به الزامات عصر نوین، نسبت به توسعه روابط چین-ژاپن پایبند باشند.»

به‌دنبال رزمایش‌های نظامی واشنگتن و توکیو در حوالی تنگه تایوان، تنش‌های نظامی در منطقه اقیانوسیه افزایش پیدا کرده است. توکیو در ماه سپتامبر مدعی شد که ۶ کشتی چینی از جمله چندین ناو جنگی، ناوشکن و یک ناو هواپیمابر «شاندونگ» را در حدود ۶۵۰ کیلومتری جزیره میاکوجیما واقع در شرق تایوان رصد کرده است.

رهاسازی پسماند نیروگاه اتمی فوکوشیما ژاپن به اقیانوس آرام از دیگر مباحث مطرح‌شده در دیدار طرفین بود. پس از آنکه ژاپن در ماه آگوست پسماند آغشته به مواد رادیواکتیو نیروگاه اتمی فوکوشیما را در اقیانوس آرام تخلیه کرد، چین واردات تمام غذاهای دریایی توکیو به پکن را ممنوع و ژاپن را متهم کرد که به اقیانوس آرام همچون «فاضلاب» نگاه می‌کند. ژاپنی‌ها مدعی هستند که پسماند تخلیه شده «بی‌ضرر است.»

با این حال، رئیس جمهور چین در گفت‌وگو با کیشیدا، دراین‌باره ابراز نگرانی کرد و گفت: رهاسازی پسماند آلوده نیروگاه اتمی فوکوشیما ژاپن، سلامت تمام انسان‌ها، زیست دریایی و منافع جمعی بین‌المللی را تهدید می‌کند.

جین‌پینگ همچنین از ژاپن خواست تا چه در داخل و چه خارج از این کشور، نگرانی‌های مشروع دراین‌باره را جدی بگیرد.

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

از وعده نوسازی ناوگان هوایی تا برگزاری نمایشگاه «ایران پروژه» در ترکمنستان

ج آبان 26 , 1402
زمان مطالعه: 2 دقیقه وعده افزایش تعداد قابل توجهی هواپیما به ناوگان هوایی کشور تا پایان دولت و برگزاری نمایشگاه «ایران پروژه» با هدف نمایش دستاوردهای شرکت‌های ایرانی در ترکمنستان، از مهم‌ترین اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته گذشته بود. به گزارش مرین‌پرس، به‌دنبال ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور توسط مقام معظم […]

همچنین بخوانید: