آخرین اخبار تجارت جهانی آبزیان – 15 دسامبر 2023 مجله اینفوفیش

زمان مطالعه: 8 دقیقه

ویتنام

دوره سخت سه ماهه سوم، برای صادرکنندگان گربه ماهی و میگو

به دنبال فروش و سود کمتر ناشی از تقاضای ضعیف جهانی، دوره جولای تا سپتامبر ۲۰۲۳ یک فصل چالش برانگیز برای صادرکنندگان pangasius  و میگوی ویتنامی بود. در این مدت ویتنام در مجموع ۲.۵ میلیارد دلار صادر کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد کاهش داشت.

این در حالی است که مجموعاً در ۹ ماهه نخست سال، ارزش کل صادرات غذاهای دریایی کشور با ۲۳ درصد کاهش به ۶.۶ میلیارد دلار آمریکا رسید. صادرات pangasius  با ۳۱ درصد کاهش به ۱.۴ میلیارد دلار کاهش یافت، در حالی که صادرات میگو با (۲۶- درصد) به ۲.۵ میلیارد دلار در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ رسید.

فیلیپین

هشدار محققان به مردم، در مورد انگل موجود در غذاهای دریایی خام

محققان مؤسسه زیست‌شناسی کالج علوم دیلیمان فیلیپین، توکسوپلاسما گوندی (T. gondii)، انگلی که باعث توکسوپلاسموز می‌شود را در نمونه هایی که از صدف‌هایی از بازارهای محلی در لوزون مرکزی برداشت کرده بودند، پیدا کردند. آن‌ها به مردم یادآوری کردند که به عنوان اقدامات پیشگیرانه در برابر انگل ها، غذاهای دریایی را به طور کامل بشویند و بپزند. اگرچه این مطالعه فقط یک نمونه کوچک را آزمایش کرد، اما هنوز شواهدی ارائه می دهد که انگل ممکن است از طریق صدف‌های فروخته شده در فروشگاه‌ها و بازارهای عمومی منتقل شود.

T. gondii یکی از عفونی ترین انگل ها در جهان است که تقریباً یک سوم جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. زنان باردار و افراد دارای نقص ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. این انگل می تواند علائمی شبیه آنفولانزا مانند تب، سردرد و دردهای عضلانی ایجاد کند. در موارد شدید، می تواند باعث التهاب مغز و تاری دید نیز شود.

اروپا

توافقنامه اتحادیه اروپا، انگلستان و نروژ

برای فرصت‌های صیادی و دسترسی به آب‌های آزاد، اتحادیه اروپا با نروژ و بریتانیا (و به صورت دوجانبه با نروژ) برای سال ۲۰۲۴ به توافق رسیدند. توافقات سه‌جانبه در مورد مدیریت مشترک ذخایر شیلاتی در دریای شمال برای سال ۲۰۲۴ و در خصوص کل صید مجاز (TAC) بود: بیش از ۹۱۵.۰۰۰ تن، که سهمیه اتحادیه اروپا تقریباً ۴۱۵.۰۰۰ تن ماهی (cod)، (haddock)، (saithe)، (whiting)، (plaice) و (herring) را پوشش می‌دهد.

توافقنامه در مورد صید مجاز شامل افزایش ماهی (cod) است که کمتر از حداکثر بازده پایدار (MSY) توصیه می‌شود تا ملاحظات احتیاطی در نظر گرفته شود. صید‌های مجاز در راستای توصیه‌های MSY برای (saithe) و (plaice)، زیر نظر توصیه MSY برای (haddock) و (whiting) تنظیم شدند تا تعادل آن‌ها با ماهی (cod) تأمین گردد. در حالی که مدل مدیریتی برای (herring) در بررسی سال ۲۰۲۴ ادامه دارد، تصمیم گرفته شده است که صید‌های مجاز مطابق با MSY تنظیم شوند. آن‌ها همچنین موافقت کردند که اقداماتی را برای محافظت از ماهی (cod) دریای شمال با تمدید بسته شدن مناطق موجود حفظ کنند.

چین

رشد در بازار واردات غذاهای دریایی

یک محقق ارشد طی سخنرانی خود در کنفرانسی که در وزارتخانه توسط وزارت کشاورزی و دفتر چینی اتحادیه جهانی غذاهای دریایی (GSA) برگزار شد گفت که اگرچه این کشور همچنان در تولید غذاهای دریایی داخلی خود قوی است، اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که چین طی دراز مدت فقط وارد کننده باقی خواهد ماند. به گفته وی، تقاضای این کشور برای غذاهای دریایی بیشتر از عرضه داخلی است وبا کاهش تعرفه صادرات تایلند و ویتنام به ایالات متحده، چین قدرت رقابت خود را در بازار صادرات از دست می دهد که این یکی از دلایل روی آوردن چین به واردات محصولات شیلاتی است.

چین

تقاضا برای ماهی سالمون منجمد در بازار داخلی چین تقویت شد. این تقاضا عمدتاً از طریق واردات طی ده ماهه اول سال ۲۰۲۳ تامین شد. علی رغم افزایش قیمت  مجموع واردات سالمون چین در فاصله ژانویه تا اکنبر ۲۰۲۳ ۱۵ % افزایش داشت ( در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۲۲ ) و در همین مدت روسیه با سهم قابل توجه ۵۶ درصدی تامین بازارعرضه کننده پیشرو بود و پس از آن ایالات متحده آمریکا (۲۹ درصد) و شیلی (۱۱ درصد) قرار گرفتند.

واردات ماهی سالمون منجمد چین ( به هزار تن)

ژانویه- اکتبر ۲۰۲۱-۲۰۲۳


بازار تون ماهیان ژاپن

بازار ماهی Toyosu

در حراج روزانه ماهی تون در بازار ماهی تازه و منجمد Toyosu قیمت ها نسبت به آخرین گزارش ثابت مانده است. روند کند بازار معمولاً در این زمان از سال مشاهده می‌شود. انتظار می رود با ادامه شرایط بد جوی فصلی در اطراف مناطق صیادی شمال و دریای ژاپن، ورود ماهی تون بلوفین به بنادر محلی کاهش یابد. با این حال، با جشن های آینده پایان سال انتظار می رود تقاضا برای ماهی تون ساشیمی به دنبال فروش فصلی تعطیلات پایان سال افزایش یابد. این تقاضا با افزایش تعداد گردشگران خارجی که وارد کشور می شوند، حمایت می‌شود.

واردات

بازار ماهی تون ساشیمی تازه/سرد

نه ماهه اول سال شاهد افزایش واردات برای گونه های محبوب بودیم: بلوفین (۸٪) و بلوفین جنوب (۳۱٪). مجموع واردات ماهی تون تازه/سرد تا کنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۵ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که واردات (bigeye)، (yellowfin) و (albacore) به ترتیب ۷.۶، ۳۱.۵ و ۴۷.۱ درصد کاهش داشته است.

بازار ماهی تون ساشیمی منجمد

مجموع واردات ماهی تون منجمد از سال گذشته در ۹ ماهه نخست سال ۱۴ درصد افزایش داشته است. حجم کل واردات ۱۰۹.۶۴۱ تن که بالاترین میزان از سال ۲۰۲۱ است، این افزایش عمدتاً به افزایش تقاضا برای گونه های اصلی ماهی تون وارداتی نسبت داده شده است: (bigeye) (2٪)، (yellowfin) (16٪) و (skipjack) (82٪).

ماهی خام برای کنسرو کردن و سایر مصارف در بندر یایزو

تخلیه (skipjack) منجمد در ۱ دسامبر در بندر Yaizu در مجموع ۵۶۰ تن بود. قیمت کشتی قبلی ۲۵۵ – ۲۸۰ ین/کیلوگرم برای سایزهای بزرگتر (بالای۲.۵ تا ۴.۵ کیلوگرم) و ۲۱۸ – ۲۲۷ ین در کیلوگرم برای سایزهای کوچکتر زیر ۱.۸-۲.۵ کیلوگرم بود. در مقایسه با سال قبل، واردات در نوامبر ۲۰۲۳ برای (yellowfin) منجمد ۱۱٪ (۹۵۱ تن) و (albacore) 4٪ (۲۸۸ تن) افزایش یافته است، اما برای (skipjack) 9٪ (۵.۰۲۷ تن) کاهش یافته است. از سوی دیگر، میانگین قیمت‌ها برای هر سه گونه کاهش یافته : (skipjack) در ۲۲۹ ین (۱۲-%)، (yellowfin) با ۳۳۰ ین (۲۵-%) و (albacore) در ۴۱۳ ین (۱۵-%).

منبع: آمار ماهانه Yaizu Gyoko.

بازار تون ماهیان ایالات متحده آمریکا

افزایش واردات انواع (yellowfin) (0.9%)، (bigeye) (3.2%)، (bluefin) (12.3%)، (Southern bluefin) (9%) و (skipjack) (100%) کل واردات ماهی تون تازه/سرد شده از سال گذشته را افزایش داده است: ۳.۳ درصد برای نه ماه اول نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲. کل واردات ۱۷.۹۳۳ تن بالاترین رقم ثبت شده در دوره پنج ساله از سال ۲۰۱۹ بوده است.

روند بازار میگو

ایالات متحده در سپتامبر ۲۰۲۳ میگوی بیشتری وارد کرد، اما مجموع واردات طی ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ به کمترین میزان در ۳ سال گذشته به ۵۷۵.۲۶۱ تن رسید که تقریباً ۱۱ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است. ارزش اظهار شده گمرک برای این واردات ۴.۷۴ میلیارد دلار آمریکا (-۲۲%) بود که نشان دهنده کاهش قیمت هر واحد در تجارت بین المللی است. تحلیلگران می‌دانند که احتمالاً این دلیل اصلی ثابت ماندن قیمت‌های عمده‌فروشی و کاهش عرضه با تقاضای داخلی است، در حالی که میگو همچنان بهترین غذای دریایی ترجیحی برای مصرف‌کنندگان آمریکایی است.

از اواسط دسامبر ۲۰۲۳، کارخانجات بسته‌بندی‌ و فراوری میگو در هند، که برترین منبع عرضه در بازار ایالات متحده است، به دنبال بهبود تقاضای مصرف‌کننده در طول تعطیلات «شکرگزاری» در نوامبر و انتظار افزایش تقاضا در کریسمس و سال نو، بهبود درخواست‌ها و محموله‌های تجاری را گزارش کردند. . با این حال، در سال ۲۰۲۳، واردات میگوی منجمد ایالات متحده کمتر از حجم سال ۲۰۲۲ باقی مانده است، زیرا خانواده های متوسط همراه با کاهش تعداد مراجعه به فروشگاه های مواد غذایی مقدار میگوی کمتری خریداری می کنند و همچنین در طول هر مراجعه به خرده فروشی، میگو کمتری خریداری می کنند.

واردات

از سال ۲۰۲۲، چین به عنوان بزرگترین خریدار میگو در تجارت بین المللی جایگزین ایالات متحده شد. در طول ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، شکاف واردات بین این بازارها بالا بود و ۲۳۹.۰۰۰ تن در سال ۲۰۲۲ و ۲۴۰.۰۰۰ تن در سال ۲۰۲۳ بود. کاهش واردات ایالات متحده برای میگو در این دوره در سال ۲۰۲۳ نیز بسیار زیاد بود، به ویژه برای دسته خام منجمد (-۷.۱. ٪ در ۲۷۳.۵۰۶ تن) و برای فرآوری شده/حاوی نگهدارنده (-۲۱.۷٪ در ۱۲۲.۸۷۵ تن) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل. این روند ضعیف‌تر واردات نیز در طول واردات کلی ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳ ادامه یافت که ۱۰ درصد کمتر از دوره مشابه در سال ۲۰۲۲ بود.

از سوی دیگر، واردات میگوهای داخلی در ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با واردات در سال ۲۰۲۲ کم‌تر بوده و میگو به یک کالای خاص تبدیل شده است.

عرضه

در طول ماه‌های سردتر از نوامبر تا فوریه، تولید کلی میگوی پرورشی در آسیا به صورت فصلی پایین خواهد بود، اما در شرایط فروش محدود به آمریکای شمالی و اروپا قیمت های سابق سر مزرعه هنوز بهبود نیافته است. در آمریکای لاتین، تولید میگو در کشورهای اصلی تولیدکننده، به ویژه اکوادور، انجام می‌شود.

 

چشم انداز

با نگاه به آینده، در کوتاه مدت، یک عامل اصلی برای تقاضای میگو، فصل های فوتبال حرفه ای کالج و NFL در ایالات متحده است که هر دو رویداد بسیار رقابتی و برای آمریکایی ها بسیار هیجان انگیز است. این بدان معناست که هر بازی آخر هفته، که اکنون از پنجشنبه تا دوشنبه برگزار می‌شود، فعالیت‌های غذایی زیادی در رستورآن‌ها، میخانه‌ها، بارها، هتل‌ها، کازینوها و در خانه خواهد داشت. در سال های اخیر این به معنای افزایش مصرف میگو بوده که امسال نیز باید ادامه یابد.

بازار میگوی اتحادیه اروپا

به دنبال روندهای کلی در بازارهای غربی، واردات میگوی خارج از اتحادیه اروپا در طول ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ به میزان ۷.۴ درصد به ۴۷۸.۶۰۰۰ تن کاهش یافت. . تقریباً ۱۷ درصد یا ۸۰.۲۱۰ تن از واردات خارج از اتحادیه اروپا که شامل میگوهای فرآوری شده/ارزش افزوده بوده کاسته شده که این کاهش در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ ۱۵ درصد کاهش می باشد. بزرگترین صادرکنندگان اکوادور، هند، ویتنام، گرینلند و آرژانتین بودند.


رویداد‌ها

TURKEY

FISHFORUM

19-23 February 2024

Turkey

Website: https://www.fao.org/gfcm/fishforum2024/en

BANGLADESH

BANGLADESH INTERNATIONAL

AQUACULTURE & SEAFOOD SHOW 2024

27-29 February 2024

Dhaka, Bangladesh

Website: https://seafoodexpobd.com/

JAPAN

21st SEAFOOD SHOW OSAKA

21-22 February 2023

Osaka, Japan

Website: https://seafoodshow-japan.com/osaka/

USA

SEAFOOD EXPO NORTH AMERICA (SENA)

10-12 March 2024

Boston, USA

Website: www.seafoodexpo.com/north-america/

تعداد بازدید: ۰

لینک کوتاه: کپی کن!

منبع

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تأکید صفری بر جذب سرمایه و افزایش بهره‌وری در حوزه اقتصاد دریا محور

ی دی 3 , 1402
زمان مطالعه: 8 دقیقه به گزارش بازار، هفدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جاری به میزبانی وزارت امور خارجه و ریاست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با دستورکار راهکارهای توسعه اقتصاد دریامحور با بهره گیری از ظرفیت‌های روابط اقتصادی خارجی و با حضور نمایندگان […]

همچنین بخوانید: