از نبود نقدینگی بازار بورس تا التهاب در مرزهای ایران

زمان مطالعه: 5 دقیقه

از نبود نقدینگی بازار بورس  تا التهاب در مرزهای ایران

گروه بازرسرمایه – مسعود وطنخواه – کدال به دلیل بارگزاری شدن صورت‌های مالی شرکت‌ها این روزها پرترافیک است. با توجه به اینکه بیشتر شرکت‌های داخل بازار سرمایه منتهی به پایان اسفندماه هستند تا پایان دی ماه این شرکت‌ها فرصت دارند صورت مالی 9ماهه غیرحسابرسی خود را در کدال بارگزاری کنند. ارائه صورت مالی 9ماهه اهمیت بالایی نزد فعالان سرمایه دارد چراکه بهتر می‌توانند با مطالعه اطلاعات شرکت در پایان فصل پاییز و تطابق آن با پیش‌بینی‌های قبلی خود، میزان انحراف احتمالی را به دست آورند و اگر سبد سرمایه‌گذاری‌شان نیاز به اصلاح داشته باشد برای ان اقدام کنند.
صورت‌های مالی با توجه به اینکه خلاصه‌ای از عملیات تأمین مالی و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری یک شرکت ارائه می‌کند سرمایه‌گذاران بورسی با کمک آن ارزیابی دقیق‌تری نسبت به سرمایه‌گذاری یا سرمایه‌گذاری نکردن اقدام کنند. اگر یک معامله‌گر بدون توجه به صورت‌های مالی اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کند، بسیاری از اطلاعات شفاف در خصوص سرمایه‌گذاری خود را از دست داده است.
سایت کدال، مخفف شده عبارت (Comprehensive Database Of All Listed Companies) است و از مهمترین و پرکاربردترین سایت های بورسی به شمار می‌رود که همه روزه اطلاعات و گزارشات بسیاری را می‌توان در این سامانه مشاهده کرد. درواقع سامانۀ یکپارچه گردآوری، نظارت و انتشار الکترونیکی اطلاعات به نشانی www.codal.ir به منظور مكانيزه كردن جمع آوری، بررسی و انتشار اطلاعات مالی شرکت های ثبت شده نزد سازمان و سایر اشخاصی که طبق قانون بازار اوراق بهادار ملزم به گزارش اطلاعات خود هستند، طراحی شده است.

نبود نقدینگی مورد نیاز در بورس
بازار سرمایه همچنان از نبود نقدینگی مورد نیاز رنج می‌برد. مشکلات پیش‌آمده درباره تحولات منطقه‌ای و حمله موشکی به پاکستان، سوریه و عراق (به دلیل عملیات تروریستی صورت‌گرفته) که با اعتراض طرف عراقی و پاکستانی و حمله پاکستان به ایران سبب شد از یک‌سو خریداران برای خرید عجله نکنند و از سوی دیگر، فروشنده‌ها برای عرضه بیشتر و با قیمت‌های پایین‌تری ترغیب شوند.
همچنین مشکلات سیاسی و ترس موقت از درگیری ایران با پاکستان موجب ناامنی در بازار ارز شد. به گفته گروهی از فعالان بازار ارز، این روزها عرضه‌کننده ارز در بازار آزاد کاهش پیدا کرده است که این مورد نیز بر  حساسیت این روزها افزوده است.

انتشار اخباری مبنی بر حمله پاکستان 
به خاک ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد به منظور ابلاغ رسمی اعتراض و درخواست توضیح دولت پاکستان در این رابطه، کاردار سفارت این کشور در تهران در حال احضار به وزارت امور خارجه است.

روز پنج‌شنبه هم در پی انتشار اخباری مبنی بر حمله پاکستان به خاک ایران، وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش اولیه خود، ایران را کشوری برادر خواند و گفت که «کاملاً به حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران احترام می‌گذارد».
در بیانیه‌ای که روی وبسایت وزارت خارجه پاکستان قرار گرفت، این وزارتخانه اعلام کرد: «صبح امروز پاکستان مجموعه‌ای از حملات نظامی دقیق و کاملاً هماهنگ و هدفمند را علیه مخفیگاه‌های تروریست‌ها در استان سیستان و بلوچستان ایران انجام داد».

آرام شدن اوضاع
بیانیه‌های و اقدام به خویشتنداری دو طرف سبب شده است به تدریج بار روانی کاهش یابد و احتمال دارد بورس در ساعت‌های اولیه شروع اندکی با فشار عرضه مواجه شود که البته با توجه به فشار فروش معمولی در شروع هفته اندکی عادی است، اما پیش‌بینی می‌شود که در میانه زمان معاملات از بار روانی کاسته و تدبیر جای آن را بگیرد.

کم بودن حجم و ارزش معاملات
اگر از مشکلات خارجی بازار بورس فاکتور گرفته شود بازار سرمایه این روزها مشکل خروج پول از سهام و صندوق‌های با درآمد ثابت را دارد. جو ایجادشده در بازارهای موازی طلا، خودرو و… به دلیل نوسان‌های ارز در بازار آزاد و ترس از صعودی شدن و جاماندن به دلیل احتمال کاهش ارزش ریال، نوعی هیجان روانی در بازارهای رقیب بورس شکل گرفته است همچنین نزدیکی به پایان سال موجب شده است فعالان بازار سرمایه امید زیادی به رشد بورس در دو ماه انتهایی سال نداشته باشند. مجموعه عوامل یادشده کاهش حجم و ارزش معاملات را رقم زده است که در آمارهای هفته گذشته مشهود است.

خروج پول حقیقی از بورس
بورس اولین روز هفته گذشته را با افزایش ارزش معاملات خرد شروع کرد؛ به طوری که ارزش معاملات خرد سهام 6همت و 11میلیارد تومان ورود پول حقیقی محقق شد برای دومین روز یعنی یکشنبه ارزش معاملات خرد سهام با اندکی کاهش  به 5.9همت تومان رسید، اما ورود نقدنگی با افزایش به  27میلیارد تومان رسید. از دوشنبه تا چهارشنبه هم ارزش معاملات خرد نزولی شد و هم خروج نقدینگی رشد را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که  دوشنبه ارزش معاملات خرد سهام 5.3همت و 282میلیارد تومان خروج پول حقیقی شد و سه‌شنبه ارزش معاملات خرد سهام 5همت و 431میلیارد تومان خروج پول حقیقی شد.
چهارشنبه نیز ارزش معاملات خرد سهام 4.3همت و 75میلیارد تومان خروج پول حقیقی بود.
پیش از این نیز بارها درباره اهمیت ارزش معاملات و مقدار ورود و خروج نقدینگی سهامداران حقیقی گفته شد که حجم و ارزش معاملات در سطح قابل قبولی برای بورس نیست و در صورت ادامه این روند، نمی‌توان روزهای غیررکودی را از بازار سرمایه انتظار داشت.ورود و خروج پول هوشمند است. این باور در بین بسیاری از معامله گران وجود دارد که همواره برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی با استفاده از اطلاعات و یا تحلیل قوی‌تر نسبت به بقیه، در قیمت‌های بهتر یا زمان مناسب‌تری  اقدام به خرید یا فروش سهام می‌کنند و با رصد معاملات این افراد می توان معاملات بهتری داشت. یکی از نشانه‌های ورود یا خروج پول هوشمند در حجم معاملات مشخص می‌شود. بدین معنی که زمانی‌که متوسط حجم معاملات سهام یک شرکت، در مقایسه با میانگین حجم معاملات آن در بازه‌های زمانی مشخص ( مثلا  هفتگی، ماهیانه و یا سه ماهه) افزایش قابل توجهی داشته باشد، می‌تواند نشانه‌ای از ورود با خروج پول هوشمند باشد و باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.
همچنین رصد سرانه خرید و فروش هر شخص حقیقی در هفته گذشته گویای این است که کفه قسمت عرضه از سوی فروشنده‌ها سنگین‌تر بود که همین مورد یکی از نشانه‌های خروج پول حقیقی است.
سرانه خرید یا فروش هر شخص حقیقی یا حقوقی است. سرانه خرید یک شخص برابر است با حاصل تقسیم ،حجم معاملات سهام یک شرکت بر تعداد خریداران آن و سرانه فروش یک شخص برابر است با حاصل تقسیم حجم معاملات سهام شرکت بر تعداد فروشنده‌های آن.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ایران مسئول تهیه نقشه‌های جدید دریانوردی در منطقه خلیج فارس شد

ش دی 30 , 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه ایران مسئول تهیه نقشه‌های جدید دریانوردی در منطقه خلیج فارس شدخبرگزاری آریا – عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با اعلام کمیسیون هیدروگرافی منطقه دریایی راپمی و (IHO)، جمهوری اسلامی ایران به عنوان مسئول هماهنگ کننده تهیه داده های مورد […]

همچنین بخوانید: