رشد مثبت شاخص‌های کشتی‌های فله خشک و کانتینر

زمان مطالعه: 2 دقیقه

شاخص کشتی‌های پاناماکس، کیپ سایز و سوپرا‌مکس در هفته منتهی به ۲۶ ژانویه با افزایش مواجه شد. شاخص جهانی کانتینر نیز در هفته گذشته نسبت به هفته مشابه سال قبل ۹۴ در‌صد بالا رفت.

رشد مثبت شاخص‌های کشتی‌های فله خشک و کانتینر

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت hellenicshippingnews؛ شاخص جهانی کانتینر ۴۰ فوتی Drewry در هفته منتهی به ۲۶ ژانویه به ۳۹۶۴ دلار رسید که نسبت به هفته مشابه سال ۲۰۲۳، ۹۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.  

بر‌اساس این گزارش آخرین شاخص ترکیبی Drewry WCI  یعنی ۳۹۶۴ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی بالاترین میزان از اکتبر ۲۰۲۲ میلادی است و ۱۷۹ درصد بیشتر از میانگین نرخ ۱۴۲۰ دلاری سال ۲۰۱۹ می‌باشد.  

میانگین شاخص ترکیبی از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا امروز ۳۳۷۱ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی افزایش یافته است.  

در این میان نرخ حمل‌و‌نقل کانتینر ۴۰ فوتی از شانگ‌های به لس آنجلس با  ۴۸۴ دلار افزایش به ۴۳۴۴ دلار رسید، همچنین نرخ کانتینر از شانگهای به نیویورک با ۴۹۹ دلار افزایش به ۶۱۴۳ دلار رسید.

نرخ‌ها از روتردام به شانگهای و روتردام به نیویورک به ترتیب ۱۰۲۸ دلار و ۱۵۷۶ دلار در هر teu رسید.

نرخ‌های شانگ‌های به جنوآ و شانگهای به نیویورک نیز با حدود ۶۱۵ دلار در هر جعبه کانتینر به ترتیب ۴۹۸۴ دلار و ۶۳۵ دلار رسید، اما نرخ لس آنجلس به شانگ‌های ثابت ماند.

تحلیلگران مؤسسه Drewry همچنان انتظار دارند در هفته‌های آینده نرخ‌های نقدی حمل کانتینر بالا برود در این هفته شاخص کل کشتی‌های حمل فله خشک  با ۱۹ واحد افزایش به ۱۵۱۸ واحد رسید.  

بر این اساس شاخص کشتی‌های کیپ سایز با ۴۹ واحد افزایش به ۲۱۳۵ واحد رسید و درآمد روزانه این قبیل کشتی‌های ویژه ۱۵۰ هزار تنی  با ۴۱۰ دلار افزایش به ۱۷۷۰۸ دلار رسید.  

افزایش هفتگی انواع کشتی‌های فله به کاهش قیمت سنگ آهن و سایر کالا‌های آهنی ارتباط داشت.

شاخص کل کشتی‌های پاناماکس با ۶ واحد افزایش به ۱۶۹۶ واحد رسید که میانگین روزانه این قبیل کشتی‌های ۶۰۰۰۰ تنی به ۱۵۲۶۳ دلار رسید.  

بر‌اساس تحلیل تحلیلگران صنعت کشتیرانی کشتی‌های بیشتری که حامل غلات بودند این هفته پس از حمله به کشتی‌ها توسط شبه نظامیان حوثی یمن از تردد به سمت  کانال سوئز امتناع کرده و به سمت دماغه امید نیک رفتند.  

کشتی‌های کوچکتر سوپرامکس نیز با ۳ واحد افزایش به ۱۰۶۵ واحد رسید که بهترین هفته را برای این قبیل کشتی‌ها از اول دسامبر تا‌کنون رقم زد.  

بازنشر مرین‌پرس به نقل از مانا

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

افتتاح طرح توسعه موج شکن‌های بندر کنگان در دهه فجر

د بهمن 9 , 1402
زمان مطالعه: 2 دقیقه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از افتتاح طرح توسعه موج شکن‌های بندر کنگان در دهه فجر خبر داد و گفت: طرح توسعه اسکله بندر کنگان با ۲۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط سازمان بنادر و دریانوردی اجرا شده است. به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر محمد […]
افتتاح طرح توسعه موج شکن‌های بندر کنگان در دهه فجر

همچنین بخوانید: