«نزول بورس» رونق بازارهای رقیب

زمان مطالعه: 5 دقیقه

«نزول بورس»  رونق بازارهای رقیب

گروه بازارسرمایه – سمیه ملایی – بورس چهارمین روز معاملاتی را نیز مانند روز دوشنبه مثبت به پایان رساند، اما روند صعودی 733 واحدی روز سه‌شنبه تفاوت محسوسی با افزایش  6572واحدی شاخص کل بورس روز دوشنبه نشان می‌دهد به عبارت دیگر، با وجود صعود یا نزول شاخص کل بورس، زیان سرمایه‌گذاران همچنان روند صعودی دارد. روند بازار سرمایه به گونه‌ای است که سهامداران تنها گزینه ضرر نصیب‌شان می‌شود. از یک‌سو، قیمت سهام در حال کاهش و در بهترین حالت ثابت است و از سوی دیگر، تورم حدود 40 تا 50درصد هر روز از دارایی و قدرت خرید سهامداران کم می‌کند.
سبزپوشی در بورس بیشتر وقت‌ها موقتی و با خصوصیات اصلاحی است به عبارت دیگر، بورس پس از چند روز روند نزولی حدود 15 تا 20درصد، روند برگشتی مثبت حدود 5درصدی را را تجربه می‌کند که در نهایت زیان 10 تا 15درصدی نصیب سرمایه‌گذاران با دید بلندمدت می‌شود.
حال و اوضاع نوسان‌گیران نیز تعریفی ندارد به دلیل اینکه نوسان‌گیری جدا از اختصاص وقت، نوعی آزمون و خطا است و تمام خریدوفروش‌ها با سود نیست با توجه به هزینه‌های کارگزاری و مالیات پرداختی، جذابیت نوسان‌گیری نیز کاهش یافته است.
زیان‌های پی‌درپی در بورس از یک‌سو همراه با رونق یافتن بازارهای رقیب سود بالای بانکی،  ارز، طلا و خودرو سبب شده است که سرمایه‌های خرد به سوی بازارهای خارج از بورس برود و بازار سفته بازی رونق یابد.
سفته‌بازی (به فرانسوی: Spéculation) انجام معاملات اقتصادی ریسک‌دار، به منظور حصول سود از نوسانات کوتاه یا میان‌مدت، در ارزش بازاری کالای تجاری چون روشی اقتصادی، به جای سعی برای حصول سود از روش‌های اقتصادی اصولی (روش‌هایی چون سود سرمایه، بهره، یا سود سهام) است.
گاهی اوقات، سرمایه‌گذار و سفته‌باز را از نظر افق زمانی تصمیم‌گیری با یکدیگر مقایسه می‌کنند. از این دیدگاه، کسی که مثلاً خانه‌ای را خریده و آن را خالی و بدون استفاده نگه داشته و سال‌ها بعد فروخته است، سرمایه‌گذار و کسی را که خانه‌ای را به خاطر قیمت مناسب و ارزان آن (مثلاً به دلیل نیاز مالک خانه به نقدینگی) خریداری می‌کند و طی روزها یا ماه‌های آتی آن را به فرد دیگری می‌فروشند، سفته‌باز گفته می‌شود.

دلار در محدوده 57هزار تومان
پس از اینکه دلار از 50هزار تومان رشد خود را در بازار آزاد آغاز کرد و تا محدوده 58هزار تومان صعود کرد. اقدامات بازارساز سبب شد که تا 54 و 55هزار تومان کاهش یابد، اما دوباره روند نزولی به خود گرفت و این روزها در محدوده 57هزار تومان است. ادامه روند صعودی ارز سبب افزایش بهای تمام‌شده شرکت‌ها و به تبع آن کاهش حاشیه سود شرکت‌های محتاج به مواد اولیه می‌شود. کاهش سود شرکت‌ها نیز سبب کاهش جذابیت قیمتی شرکت‌های بورسی از یک‌سو و هجوم سرمایه‌گذاران برای فروش هر چه زودتر سهام خواهد شد که همین امر خود بر فشار عرضه می‌افزاید و رکود چند ماهه بازار سرمایه را تشدید خواهد کرد.

سود نبردن شرکت‌های صادرات‌محور
شرکت‌های صادرات‌محور که درآمد ارزی دارند با بالا رفتن نرخ ارز درآمد ریالی‌شان به دلیل رشد اقلام فروش افزایش پیدا می‌کند، اما این شرکت‌ها نیز این روزها با فشار عرضه روبه‌رو شده‌اند کارشناسان مهترمیت دلیل سودنبردن این شرکت‌ها از رشد ارز در بازار آزاد را وابستگی فروش ارز این شرکت‌ها به قیمت بازار نیمایی یا غیر آزاد می‌دانند و معتقدند همین امر در نهایت حتی سبب کاهش حاشیه سود این شرکت‌ها نیز می‌شود چراکه قسمتی از هزینه‌های این شرکت‌ها به تدریج افزایش می‌یابد.

معلوم نبودن پالایشی‌ها
در بهمن ماه ابلاغیه وزارت نفت برای شرکت‌های پالایشی سبب روند نزولی و صف فروش شرکت‌های پالایشی شد. طبق ابلاغیه وزارت نفت برای محاسبه نرخ خوراک نفت خام و فرآورده‎های پالایشگاه‌ها تغییراتی در فرمول انواع مختلف بنزین لحاظ شده است. به عبارت دیگر کرک‌اسپرد شرکن‌های پالایشی تغییر کرد.
کرک اسپرد Crack Spread به تفاوت کلی قیمت‌گذاری بین هر بشکه نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پالایش‌شده از آن اشاره دارد. به بیان ساده‌تر، به اختلاف قیمت بین یک بشکه محصول با یک بشکه نفت خام، کرک اسپرد گفته می‌شود.طبق محاسبات انجام‌شده برای 3 نوع بنزین مختلف، میانگین بنزین اکتان 87 معمولی از ابتدای سال 1402 طبق فرمول قدیم برابر با 85.8 دلار برای هر بشکه بوده است. این نرخ برای بنزین 87 یورو 5 و اکتان 91 یورو 5 به ترتیب 90 و 95 دلار بوده است. حال طبق فرمول جدید ابلاغ‌شده از طرف وزارت نفت، کاهش 14% برای بنزین اکتان 87 معمولی و افت 10% و 8% برای بنزین‌های 87 و 91 یورو 5 دور از ذهن نیست.این ابلاغیه از ابتدای سال 1402 تا پایان 1404 معتبر خواهد بود بنابراین به نظر می‌رسد تعدیل منفی در گزارش‌های 6 ماهه نخست 1402 پالایشگاه‌ها خواهیم داشت. بیش‌ترین اثر منفی فرمول‌های جدید بر روی پالایشگاه‌هایی خواهد بود که بنزین با کیفیت کمتر (شاوان، شبندر، شتران) تولید می‌کنند و از طرفی نیز سهم تولید بنزین در سبد محصولات آن‌ها بالا است. (شبندر، شاوان، نفت ستاره خلیج فارس)

 جلسه برای احتمال تغییر در ابلاغیه بهمن‌ماه
جلسه‌‌ها برای تغییر تشکیل می‌شود اما خروجی مناسبی تاکنون نداشته است که همین امر مشکلات سهام پالایشی و نوسان منفی این گروه را در بورس بیشتر می‌کند.
پیش از این نیز در 11بهمن‌ماه، با دستور محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری قرار شد «دستورالعمل نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌ها» با رویکرد حفظ قابلیت پیش‌بینی‌پذیری و حمایت از صنایع بورسی مورد بازنگری قرار ‌گیرد که اتفاق محسوسی رخ نداد.

افزایش 733واحدی شاخص کل بورس
شاخص کل بورس در چهارمین روز معاملاتی با رشد 733واحدی در تراز 2میلیون و 71هزار واحدی ایستاد.
ارزش معاملات خرد 3.2همت (هزار میلیارد تومان) ثبت شد در حالی که روز دوشنبه ارزش معاملات خرد حدود 3.7همت بود. ارزش معاملات خرد به نوعی نشان‌دهنده جذابیت بورس نزد فعالان بازار سرمایه است؛ به طوری که در زمان رخوت، ارزش معاملات خرد کاهش محسوس پیدا می‌کند در بهمن‌ماه بود که برای اولین‌بار ارزش معاملات خرد کمتر از 4همت شد. پیش از این نیز بارها کارشناسان به نزول ارزش معاملات خرد هشدار داده بودند.

خروج نقدینگی از بورس و صندوق‌های
 با درآمد ثابت
همچنین روز گذشته پدیده خروج نقدینگی از بورس و صندوق‌های با درآمد ثابت ثبت شد که این آمار خود گویای کوچ نقدینگی از بورس به بازارهای رقیب است. پیش از این نیز درباره خروج نقدینگی و تبعات مخرب آن از بورس در «اقتصادسرآمد» گفته شد و جا دارد که مسئولان امر هر چه زودتر مانع از ادامه این فرار سرمایه از بورس شوند.
شرکت‌های صنعتی و معدنی گل‌گهر با 313، سرمایه‌گذاری ملی ایران با 181، لابراتوارسازی دکتر عبیدی با 179، کشتیرانی جمهوری اسلامی با 116 و صنایع سیمان دشتستان با 108واحد بیشترین نقش را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در نقطه مقابل شرکت‌های مخابرات ایران با 241، توسعه معدنی خاورمیانه با 115، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران با 99 و سرمایه‌گذاری شاهد با 77واحد بیشترین تاثیر منفی را در رشد این نماگر بازار سرمایه داشتند.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

گوی سبقت نیروی دریایی چین از آمریکا

چ اسفند 2 , 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه تمرکز ویژه پکن روی افزایش تعداد کشتی‌ها​​​​​​​گروه امنیت دریایی- توحیدورستان- در گذشته نیروی دریایی چین قدرت دریایی بزرگی محسوب نمی‌شد، اما امروزه معیاری برای سنجش قدرت دریایی آمریکا و دیگر کشورهای غربی به حساب می‌آید. به طور خاص، بیست سال گذشته شاهد گسترش سریع در اندازه […]

همچنین بخوانید: