غفلت بزرگ موسسه های آموزشی  و دانشگاه های دریایی 

زمان مطالعه: 2 دقیقه

غفلت بزرگ موسسه های آموزشی  و دانشگاه های دریایی 

رضا محمد علی بیگی- عدم دانش و مهارت کافی اکثر خدمه کلیدی شناورها از کم و کیف محتوای نقشه های پایپینگ یا لوله کشی و ابزار دقیق مرتبط با سیستم های مختلف کشتی و نیز نقشه های سازه یا ساختمان کشتی یا به‌طور خلاصه عدم توانمندی ایشان در خواندن و تحلیل نقشه های ذکر شده در کنار عدم دانش و مهارت شان در خواندن دستورالعمل ها و کتابچه های تعمیراتی سازندگان تجهیزات که به زبان انگلیسی می باشد، سبب گشته تا نظام تعمیر و نگهداری ماشین آلات بر روی کشتی ها، با ضعف ها و ایرادات بزرگی همراه شود. و این یعنی ریسک های عملیاتی شناور از منظر نوع، کمیت و کیفیت افزایش یابد. بی توجهی به محتوای این نقشه‌ها تا جایی پیش رفته که مسئولان کلیدی کشتی و کارکنان زیر مجموعه شان به ویژه در بخش موتورخانه، در نگهداری و حفاظت نظام مند و لازم از این نقشه ها و یا بهتر بگویم این اسناد مهم کشتی، چندان که باید دغدغه ای نداشته باشند !! از طرفی متاسفانه اغلب بازرس های موسسه های رده بندی، بازرس های کنترل بندر و نیز ارزیابان خسارت هم در زمان انجام انواع بازرسی از کشتی ها به دلیل دانش و مهارت اندک شان در خواندن نقشه ها و کتابچه های فنی موجود روی کشتی، به این مهم توجه چندانی ندارند !! حتی اغلب دریانوردان در خواندن و تحلیل نقشه ایمنی و کنترل حریق کشتی دچار چالش‌های اساسی هستند. 
این غفلت سبب می‌شود تا: ۱- نگهداری و تعمیرات تجهیزات و ماشین آلات کشتی علمی و اصولی انجام نپذیرد.
 ۲- هزینه های نگهداری و تعمیرات در فاز بهره برداری افزایش یابد.
 ۳- ریسک های فرایند تعمیرات به درستی شناسایی نشوند.
 ۴- عیب یابی و ارائه راهکار برطرف نمودن عیوب در کوتاهترین زمان و با دقت بالا انجام نپذیرد.
 ۵- در زمان داک یا تعمیرات زیرآبی شناور، شاهد افزایش ریسک، زمان‌بر شدن تعمیرات، افزایش هزینه ها و کیفیت پایین کار انجام شده باشیم. 
و اما در راستای رفع این چالش یا نقص مهم چه باید کرد؟ موسسه‌های آموزشی دارای مجوز از اداره دریایی کشورها یا تحت نظارت دولت‌های صاحب پرچم و حتی دانشگاه های فعال در رشته‌های عرشه و مهندسی کشتی و نیز موسسه‌های رده‌بندی و اداره دریایی کشورها به منظور تقویت دانش و مهارت کارکنان، فراگیران و دانشجویان شان در بخش‌های زبان انگلیسی و نیز خواندن و تحلیل نقشه های پایپینگ، سازه و ایمنی و حریق، باید از مدرسین توانمند در این رشته‌ها بهره ببرند و در آزمون‌های پایان دوره (آزمون های کتبی و شفاهی)، دانش و مهارت فراگیران در این زمینه های مهم و کلیدی به‌طور جدی راستی آزمایی گردد و نیز پس از قبولی در آزمون و طی مدت اشتغال به کار، دانش و مهارت کارکنان در قالب برگزاری دوره های آموزشی در حین خدمت، به روز شود. 
مدرس و بازرس دریایی 
۲۸ فروردین ۱۴۰۳ 

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آغاز عملیات اجرایی شهر نی در تالاب شادگان

چ فروردین 29 , 1403
زمان مطالعه: 2 دقیقه گروه زیست دریایی – فاطمه عباسی راد – تالاب شادگان، بزرگ‌ترین تالاب ایران است که ترکیبی از سه تالاب شادگان، خور موسی و خورالامیه است. مساحت این تالاب حدود ۴۰۰ هزار هکتار است که با رودهای کارون و جراحی و همچنین جزر و مدهای خلیج فارس […]

همچنین بخوانید: