بازگشت ۱۰۰ درصدی ارز صادراتی  شرکت‌های  پتروشیمی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بازگشت ۱۰۰ درصدی ارز صادراتی  شرکت‌های  پتروشیمی

گروه اقتصاد – فاطمه عباسی راد – رونمایی از سند جامع تکمیل زنجیره ارزش از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای سرمایه‌گذاران و دستیابی به هدف‌گذاری انجام شده اتفاق افتاد و نگاه توسعه ای در صنعت پتروشیمی همچنان ادامه دارد تا سهم بالاتری در اقتصاد کشور ایفا کند. در همین رابطه گفتگویی با محوریت جایگاه پتروشیمی در اقتصاد کشور ایفا می کند. 
ابوالفضل کریمی، کارشناس صنعت پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد سرآمد با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید پتروشیمی ایران ۹۰ میلیون تن است، گفت: در حال حاضر طبق برنامه توسعه پیش بینی شده ظرفیت تولید به ۱۳۱.۵ میلیون تن برسد که افزایش ۴۰ میلیون تنی خواهد داشت.
این کارشناس صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر این صنعت در صادرات غیرنفتی موفق است. به طوری که سال گذشته از ۴۹ میلیون دلار صادرات واقعی غیر نفتی ۱۶ میلیارد دلار به شرکت های پتروشیمی اختصاص داشت که سهمی ۳۳ درصد داشت و این صادرات شامل محصولات پتروشیمی است که توسط شرکت های پتروشیمی و با کد پتروشیمی در گمرکات ثبت شده است و بخشی از صادرات که توسط شرکت های غیر پتروشیمی انجام شده در این دسته قرار نگرفته اند.
ابوالفضل کریمی با تاکید بر اینکه امسال تاکنون سهم صادرات شرکت های پتروشیمی در مجموعه صادرات غیرنفتی به ۲۹ درصد رسیده است، اظهار کرد: هم اکنون شرکت های پتروشیمی حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلار از نیاز شرکت های پایین دستی پتروشیمی را دنبال می کنند، به همین دلیل نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می کنند. 

ظرفیت ۹۰ میلیون تنی تولید
 پتروشیمی ایران 
او با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید پتروشیمی ایران ۹۰ میلیون تن است، گفت: در حال حاضر طبق برنامه توسعه پیش بینی شده ظرفیت تولید به ۱۳۱.۵ میلیون تن برسد که افزایش ۴۰ میلیون تنی خواهد داشت و این مسأله نه تنها در افزایش صادرات، بلکه در اشتغالزایی و حتی رونق صنعتی کشور نیز موثر است.
کریمی با تاکید بر اینکه امروز شرکت های پتروشیمی نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند، اظهار کرد: در شرایط کنونی حدود ۲۹ درصد از ارزش بازار سرمایه ایران مربوط به شرکت های پتروشیمی است به همین دلیل جایگاه ویژه ای در جریان مالی کشور دارند. 

بازگشت ۱۰۰ درصدی ارز صادراتی شرکت‌های پتروشیمی 
او با تاکید بر اینکه میزان بازگشت ارز صادراتی شرکت های پتروشیمی ۱۰۰ درصد است، اظهار کرد: شرکت های پتروشیمی در حال حاضر بخش عمده ارز سامانه نیما را تامین می کنند، به همین دلیل در چرخه تامین ارز کالاهای وارداتی هم جایگاه ویژه ای دارند.
این کارشناس صنعت پتروشیمی کشور درباره وضعیت فناوری های استفاده شده در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: هم اکنون این صنعت از آخرین فناوری های روز استفاده می کند و این موضوع که بهره وری در صنعت پتروشیمی ایران پایین است واقعیت ندارد.

برای تقویت صنعت پتروشیمی باید از چالش های آن عبور کنیم
کریمی با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی در حال حاضر با چالش هایی زیادی دارد که برای تقویت صنعت پتروشیمی باید از آن عبور کنیم، اظهار کرد: نرخ خوراک پتروشیمی ها یکی از مشکلاتی است که شرکت ها با آن مواجه هستند و اگر قرار باشد که این صنعت به عنوان بازوی اقتصادی همچنان نقش مهمی در تولید و صادرات داشته باشد باید موانع آن برطرف شوند.

مروری کوتاه بر وضعیت پتروشیمی ایران
بر اساس گزارش اقتصادسرآمد، ایجاد ارزش افزوده از محصولات بالادست از صنعت نفت در پتروشیمی‌ها صورت می‌گیرد و اکنون خوراک مورد نیاز بیش از ۱۵ هزار کارگاه صنایع تکمیلی از صنعت پتروشیمی تامین می‌شود، به همین دلیل این صنعت در چرخه اهمیت بالایی دارد چراکه در حال حاضر سیاست این است که محصولات جدید با هدف کاهش صادرات خام در صنعت پتروشیمی انجام شود که نیازمند توان متخصصان و سرمایه‌گذاران است. ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی بالغ بر ۹۲ میلیون تن در سال است، اما عملکرد پایین‌تر است و یکی از مهم‌ترین مشکلات در این مسیر افزایش ظرفیت تامین خوراک و قطعات لازم مجتمع‌های پتروشیمی بوده است. امروز بالغ بر ۵۵۰ گرید محصول پترشیمی در کشور تولید می‌شود و بر اساس برنامه تا پایان برنامه هشتم توسعه از مرز ظرفیت سالانه ۱۸۰ میلیون تن عبور می‌کند. ۹۵ درصد صنایع آینده وابسته به تولیدات صنعت پتروشیمی خواهد بود، بنابراین توسعه این صنعت بسیار بااهمیت است و از آنجایی که عرضه اعتباری پتروشیمی‌ها به واحدهای پایین‌دستی  به یک انقلاب صنعتی ختم می شود به همین دلیل امسال با تصمیم شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راستای  حل مشکل تامین نقدینگی واحدهای پایین‌دستی شده است.

بازنشر مرین‌پرس به نقل از اقتصاد سرآمد

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و ضرورت تعطیلی روزشنبه  

ی اردیبهشت 2 , 1403
زمان مطالعه: 4 دقیقه شهرام زارع- بالغ بر 16 سال است که رهبری عناوین سال را با تمرکز بر تولید انتخاب می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که بهبود وضعیت اقتصادی کشور جزو اولویت‌های نظام است. برای این منظور، همه قوا باید در مسیر تقویت اقتصاد گام بردارند.یکی از لازمه‌های تحقق […]

همچنین بخوانید: