مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت دریادار بایندر برگزار شد

مراسم نکوداشت هفتاد و نهمین سالگرد شهادت دریابان بایندر، فرمانده وقت نیروی دریایی ایران و تعدادی از شهدای نیروی دریایی ارتش در حماسه تاریخی شهریور 1320، با حضور مسئولین لشکری و کشوری در خرمشهر برگزار شد.

مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت دریادار بایندر

به گزارش مارین‌پرس، آیین گرامیداشت شهادت دریادار غلامعلی بایندر فرمانده وقت نیروی دریایی ایران و دیگر شهدای حماسه تاریخی سال 1320، با حضور حجت الاسلام عادل امام جمعه خرمشهر ، ناخدا یکم رضایی جانشین پایگاه دریایی و دیگر مسئولین استانی  در مجموعه صنایع دریایی شهید موسوی خرمشهر برگزار شد.

امام جمعه خرمشهر با تاکید بر ضرورت پاسداشت یاد و خاطره این شهدا گفت: باید  این حماسه در تقویم ملی ثبت شود.

وی افزود: دریادار بایندر به عنوان معمار و بنیان گذار نیروی دریایی در دوران معاصر است.

بر اساس این گزارش، دریادار بایندر که از او به عنوان معمار و بنیانگذار نیروی دریایی در دوران معاصر نیز یاد می کنند پیش از آنکه نیروی دریایی را بنیان‌گذاری کند، افسر سوار نظام بود و توانست با رشادت و شجاعت تمام به غائله تجزیه طلبی اسماعیل آقا سیمیتقو در کردستان خاتمه دهد.

شهید بایندر پس از تاسیس ستاد فرماندهی قوای بحریه در خرمشهر به عنوان محور اصلی هیات مذاکره کننده با هیات عراقی – انگلیسی در احقاق حق حاکمیت ایران بر اروند رود و تعیین حدود مرزی خرمشهر، نقش اصلی و نهایی را ایفا کرد. بایندر که به زبانهای عربی، انگلیسی،ایتالیایی، فرانسه، آلمانی تسلط کامل داشت جزو برجسته ترین تئوریسین‌های نظامی و دریایی دوران معاصر است.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

افزایش ۴۲۰ میلیون مترمکعبی برداشت گاز از پارس جنوبی

پ شهریور 6 , 1399
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ظرفیت کنونی برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: ۴۲۰ میلیون مترمکعب از این مقدار در دولت تدبیر و امید وارد مدار تولید شد.
سکوی شماره هشت پارس جنوبی

شاید برای شما جالب باشد