ویدئو الحاق ناو شهید رودکی به ناوگان ندسا

ناو اقیانوس پیمای شهید رودکی شناوری سنگین، چند منظوره و دوربرد است که قابلیت حمل و عملیاتی کردن انواع هواپیما، پهپاد و سامانه های موشکی، پدافندی و راداری را دارد.

به گزارش مرین‌پرس، ناو اقیانوس پیمای شهید رودکی شناوری سنگین، چند منظوره و دوربرد است که قابلیت حمل و عملیاتی کردن انواع هواپیما، پهپاد و سامانه های موشکی، پدافندی و راداری را دارد.

 این ناو با وزن ۱۲ هزار تن و طول ۱۵۰ متر و عرض ۲۲ متر دارای رادار آرایه فازی سه بعدی، موشک‌های سطح به سطح، سطح به هوا، سامانه های مخابراتی یکپارچه بسیار پیشرفته جنگال و موشکی سوم خرداد با قابلیت حمل بالگردها، پهپادها و شناورهای عملیاتی است که همه آن‌ها از تولیدات داخلی بوده و توسط جوانان متخصص مومن انقلابی طراحی و عملیاتی شده است.

ناو سنگین رزمی، اطلاعاتی و پشتیبانی شهید رودکی به مثابه یک شهر دریایی متحرک است که با تمام تجهیزات و امکانات لازم آماده انجام ماموریت‌های اقیانوسی با ایجاد امنیت پایدار خطوط مواصلاتی دریایی و امدادرسانی به ناوگان تجاری و صیادی جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه‌ای می‌باشد.

همچنین در این خصوص کانال نیروی دریایی نوشت:

اولا به یک پلاتفرم تغیر یافته تجاری یا به عبارت دیگه به یک LTS نگاه میکنیم. کشتی های ترابری منطقه ای جهت جا به جا کردن بار میان شهر های بندری و جزایر به شکل خودرو و بار به این معنی که بار را با کشنده (کامیون) حمل می‌کنند که سرعت بارگیری و تخلیه را افزایش می‌دهد.

برای این کار شناور یک رمپ ایستا اسکله دارد که در ناو شهید رودکی به وضوح در عقب شناور قابل تشخیص است.

ایران تعدادی نا مشخص LTS دارد و تولید کننده LC یا لندینگ کرافت غیر نظامی به شمار می‌رود در نتیجه در اختیار گرفتن این شناور کار چندان سختی نبوده است.

ناو شهید رودکی یک شناور عملیات ویژه و آبی خاکی است!

اما این مسئله اهمیت زیادی دارد؛ از این شناور با نام کشتی جنگی اقیانوس پیما نام برده‌اند اما شهید رودکی یک شناور عملیات ویژه و آبی خاکی است.

دو سال قبل بود که سپاه پاسداران یک عملیات آبی خاکی منظم را اجرا کرد به شکلی که منظم ترین تمرین عملیات آبی خاکی ایران بعد از انقلاب اسلامی بود.

در این تمرین یک بخش به سزای گم بود؛ برای پشتیبانی از نیروها برای پیاده کردن نفربر BMP-2 به علت عدم داشتن یک شناور عملیات آبی خاکی مستقیما از لندینگ کرافت های غیر نظامی استفاده کرده بودند.

در رزم واقعی امکان استفاده کردن از لندینگ‌های معمولی برای عملیات آبی خاکی نیست از این جهت سپاه برنامه‌ای برای شناور عملیات آبی خاکی در پیش گرفته که حاصل آن ناو شهید رودکی است.

در فاز اول در سمت راست شناور یک ورودی سر پوشیده وجود دارد که رمپ دسترسی به هنگر بی (محل اصلی قرار گیری ادوات عملیات آبی خاکی و رمپ خروجی) است؛ اگر به قایق‌ها هم نگاه کنید که به عنوان سکوهای پیاده کردن نیرو و گشتی بروی کشنده‌های چرخ دار سوار شدند به این شکل که تا رمپ کشیده و به آب انداخته می‌شود و از همان جا بازیابی می‌شوند پس بیرون این محل محل پذیرایی بالگرد نیست، علیرغم وجود یک بل 412 با استتار دریایی، این بالگرد در ظاهر از نمایی که عکس‌های مختلف منتشر شده فاقد اپتیک و رادار و مانند بقیه شناورهای ایران صرفا یک سوخت گیری و پرواز روزانه و شاید شبانه برای پیاده کردن نیرو انجام دهد.

اما موضع مهم‌تر از بالگرد روی عرشه، پهپادها و کوادکپترها است به این معنی که شناور کنسول‌های هدایت پهپاد در اختیار دارد؛ پهپاد درصورت تسلیح به بمب و موشک سدید یک پشتیبانی نزدیک قابل قبول نسبی برای عملیات آبی خاکی به شماره می‌رود.

تسلیح ناو به موشک ضدکشتی قدیر

از این نظر که سپاه پاسداران شناورهای سنگین برای اسکورت موثر شهید رودکی ندارد (خود شهید رودکی در حال حاضر سنگین ترین شناور رزمی سپاه پاسداران است) این شناور به موشک ضدکشتی قدیر مسلح شده است(چهار لانچر دوتایی).

نصب این گونه لانچر یک ماهیت دیگر را نشان می‌دهد از این جهت که لانچر به شکل 2*4 نصب نشده ، ظاهرا کل سیستم لانچر ضد کشتی خانواده نور این طور طراحی شده است و به خاطر ضعف ساختار پایدارکننده روی عرشه توان تحمل وزن دو برابر را ندارد یعنی این لانچر بدون تغییر، قابل افزایش به 16 تا نیست.

قرار گیری یک لانچر سامانه پدافندی سوم خرداد

قرار گیری لانچر متحرک با رادار به هر دو منظور ترابری و یا تامین پدافند شناور ممکن و در این مورد به عنوان تامین کننده شبکه پدافندی شناور شهید رودکی قرار گرفته است. با این وجود عدم وجود رادار سرچ و هدایت اصلی روی خود شناور، زوایای پشتی شهید رودکی به شکل کامل کور (توسط استراکچر) است. ناو شهید رودکی با این تسلیحات تبدیل به مسلح‌ترین شناور رزمی تاریخ ایران شده است. هر چند نبود سامانه دفاع نزدیک یک مورد منفی است.

به شکل کلی ناو شهید رودکی پاسخی خلاقانه سپاه پاسداران به یک کشتی عملیات آبی خاکی است؛ هرچند نقایصی دارد که با توجه به پلاتفرم غیر نظامی ایرادی بر طرح نیست و ایراد از پلاتفرم و مسئله اصلاح پلاتفرم و ساخت از اول پلاتفرم را در آینده مطرح می‌کند.

با توجه به تمرینات اخیر کشورهای حوزه خلیج فارس با ایالات متحده آمریکا برای عملیات آبی خاکی که تهدیدی برای مالکیت جزایر ایران هستند، ناو شهید رودکی را می‌توان پاسخی به آن‌ها نیز در نظر گرفت.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

2 دیدگاه برای “ویدئو الحاق ناو شهید رودکی به ناوگان ندسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ارقام شگفت انگیز مافیای صید در ایران!

پ آبان 29 , 1399
سایت تحلیلی خبری عصر ایران در یک ویدئو تلاش کرده تا نگاه تحلیلی به حضور کشتی‌های چینی و مافیای صید در ایران داشته باشد.
صید غیر مجاز و مخرب ترال

شاید برای شما جالب باشد