افتخارآفرینی سازمان‌های تحقیقاتی نداجا در ساخت ناوها، ناوشکن‌ها و زیر دریایی‌ها

حسام‌الدین صالحی، در یاداشتی به افتخارآفرینی تشریح سازمان‌های تحقیقاتی نداجا در ساخت ناوها، ناوشکن‌ها و زیر دریایی‌ها پرداخته است.

کارخانجات نیروی دریایی ارتش در بندرعباس
زمان مطالعه: 6 دقیقه

حسام‌الدین صالحی


 به گزارش مارین‌پرس، پیش از انقلاب اسلامی ایران نیروی دریایی خدمت به بیگانگان را به عهده داشت و در همین راستا نیز در خلیج فارس کنترل کننده شاهرگ حیاتی جهان خواران در بلعیدن نفت منطقه بود. این نیرو همانند نیروهای دیگر ارتش تحت کنترل دقیق آنان و به طور کاملاً وابسته، فرماندهی می‌شد، به گونه‌ای که کارکنان این نیرو درکشورهای آمریکا، ‌انگلیس، فرانسه، ‌ایتالیا و…. آموزش می‌دیدند و تجهیزات نیز با صرف هزینه‌های بسیار گزاف، بدون وجود پشتیبانی لازم از نظر امکانات تعمیراتی داخلی خریداری می‌شدند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اقدامات اساسی در جهت سازندگی و خودکفایی در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.

لوگو نیروی دریایی راهبردی ارتش

در هر جنگی کمبود مایحتاج عمومی و عدم امکان ورود و صدور کالا از طریق راه‌های آبی حائز اهمیت می‌باشد. در طول تاریخ و در جنگ های گذشته چه بسیار کشورهایی که به علت محاصره اقتصادی قادر به تهیه مواد مورد نیاز مردم کشورشان نبودند. ‌در دوران دفاع مقدس، ‌در کشور جمهوری اسلامی ایران، علی‌رغم برخی کمبودها، شاهد بودیم که ارزاق عمومی به راحتی در اختیار مردم قرار گرفت.  با اجرای برنامه ریزی‌های دقیق و با تلاش نیروی دریایی قدرتمند و سیادت در دریا صادرات نفت نیز انجام می‌گرفت. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز دوش به دوش سایر نیروهای مسلح به منظور کسب این سیادت، با تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه ضمن حفاظت از خطوط مواصلاتی و منافع کشور اسلامی، ‌دشمن را از دسترسی به دریا محروم ساخت. برای تثبیت این سیادت دریایی تا پایان جنگ تحمیلی و آغاز دوران سازندگی ، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن ارتقای توان رزمی عملیاتی؛ نهادینه سازی ارکانی چون نیروی انسانی ، سازماندهی ، تجهیزات ، آموزش و تأسیسات را در قالب تهیه برنامه‌های میان مدت یا بلند مدت خود با هدف شناخت تهدیدهای اصلی و جانبی طراحی و اجراء می‌نمود . یکی از تحولات اساسی در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تلاش های بی وقفه در راه تشکیل سازمان تحقیقات و جهاد خوکفایی نداجا به فرمان رییس جمهور وقت، حضرت آیت الله امام خامنه‌ای عزیز(مد ظله العالی) بود .

ناو سهند با کد بدنه 74 از کلاس موج نیروی دریایی ارتش
ناو سهند

لزوم به کارگیری تکنولوژی پیشرفته در حراست از منابع حیاتی کشور اسلامی‌مان در خلیج فارس، دریای عمان و دریای کاسپین،‌ به عنوان یک فرآیند زیربنایی در عملکرد نیروی دریایی پیش بینی شده است .

چه بسا که، دانش و فن‌آوری مورد نیاز در راستای تولید تجهیزات رزمی مدرن در عصر حاضر موجبات فراهم آوردن تسهیلات گسترده سیاسی ،‌اقتصادی و نظامی برای کشورهای قدرتمند می‌گردد. ‌ لذا این گروه از کشورها تنها به حفظ موقعیت خود اندیشیده و هیچ تمایلی به انتقال فن آوری خود به سایر ملل در حال توسعه ندارد . نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با این واقعیت مسلم و درک صحیح از موضوع، با تکیه بر توان نیروهای مبتکر و خلاق خود تا حد امکان در زمینه تحقیقات و توسعه رزمی فعالیت نموده است. آن چنان که در حال حاضر طرح‌های متنوعی را به منظور گسترش سامانه‌های تسلیحاتی جنگ مدرن و تولید سیستم‌های کنترل تاکتیک نوین به مرحله اجرا رسانیده و این دستاوردها بر روی شناورهای دریایی نصب و در جهت انجام مأموریت‌های محوله به کار گرفته شده‌اند . فعالیت‌های تعمیراتی و کشتی‌سازی عمدتاً در کارخانه‌ها و مراکز تعمیراتی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران و با کمک سازمان تحقیقات و جهاد خوکفایی و تاسیس مرکز ساخت شناوری متمرکز شده است. این کارخانه‌ها علاوه بر تعمیرات اساسی شناورهای نیروی دریایی و سایر سازمان‌های دریایی، موفق به ساخت چندین فروند شناورهای آبخاکی ، شناورهای گشتی ، یدک‌کش و ناوچه‌های تندرو، ناوهای سنگین و زیردریایی ها، گردیده است .

فضای خالی میان دکا و دودکش ناوشکن دنا نیروی دریایی ارتش
ناو دنا

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ساخت انواع شناوره ، با تکیه بر توان والای متخصصان و کارشناسان داخلی و همکاری سازمان‌های تحقیقاتی، دانشگاهی و بخش های صنعت و فن آوری، اقدام به ساخت تجهیزات و سامانه های دفاعی پیشرفته نمود. ساخت زیردریایی ها و شناورهای سنگین و ناوشکن‌های مدرن برابر برنامه زمان‌بندی اجرا شد.

بدنه در حال ساخت ناوشکن دماوند 2 در صنایع شهید تمجیدی
ساخت ناو دماوند 2

 همانا که این زیر دریایی­‌ها و ناوشکن‌های قدرتمند ساخت جمهوری اسلامی ایران برای حراست از مرزهای آبی این سرزمین رهسپار دریاها شده اند.

بدنه در حال ساخت ناوشکن دماوند 2 در صنایع شهید تمجیدی
ناو در حال ساخت دماوند 2

ساخت زیردریایی با تناژهای مختلف از جمله زیردریایی­‌ کلاس غدیر، زیردریایی­ کلاس فاتح از دیگر اقدام‌های نیروی دریایی در جهت نیل به خودکفایی و ارتقای توان زیرسطحی ایران اسلامی است که هم اکنون بهره‌برداری از تعدادی از آنها عملاً آغاز شده است.

تکاوران نیروی دریایی ارتش در ناوچه تبرزین با کد 232 در اسکله بندر جاسک
تکاوران نیروی دریایی-ناو تبرزین

ساخت ناوشکن سنگین همچون دماوند و جماران نیز در راستای ارتقاء توان رزم نداجا و انجام عملیات در عمق راهبردی دریایی جمهوری اسلامی ایران و اعزام به ماموریت های طولانی مدت صورت پذیرفت.

زیردریایی کلاس فاتح در حال دریانوردی و عملیات
زیردریایی بومی فاتح

مرین‌پرس، ضمن تبریک سالروز نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدا و ارج نهادن به مقام شامخ جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های معزز ایشان، ازکلیه کارکنان دلاورنداجا و خانواده‌های محترم آنان به واسطه‌ سال‌ها رشادت، تقدیر می نماید.

مرین‌پرس، ضمن همکاری همه جانبه با نداجا از خاوند متعال آرزو می نماید در مسیر اقدامات تمدن‌ساز دریایی و توسعه اقتدار دریایی و همچنین آبادانی سواحل مکران به بازوان این ابرمردان تاریخ‌ساز، توان و قوت و به اراده‌های پولادین آن‌ها، وسعت و قدرت­ بخشیده و در سایه‌ی توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) و رهبری خردمندانه‌ی فرماندهی معظم کل قوا(مدظله‌العالی) همه سربازان دریادل ایران اسلامی را توفیق، سعادت و عزت عنایت فرماید.

امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش
امیر دریادار حسین خانزادی-فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نماهنگ عرشه اقتدار

چ آذر 12 , 1399
نماهنگ عرشه اقتدار توسط روابط عمومی نیروی دریایی ارتش منتشر شد.
زیردریایی فاتح در رزمایش ذوالفقار 99 نیروی دریایی ارتش

شاید برای شما جالب باشد