موضوعات: سیاسی نظامی

نگاهی به رزمایش اقتدار99 نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران

ناخدا عباس گرزین، مدیر اطلاع رسانی تخصصی مرکز مطالعات راهبردی نداجا در گزارشی به رزمایش اقتدار 99 نیروی دریایی راهبردی ارتش که در سواحل مکران برگزار شد پرداخته است.

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ناخدا عباس گرزین


در نخستین روز رزمایش دریایی اقتدار، طی مراسمی ناوبندر مکران و ناو موشک انداز زره با حضور سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح و سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش ایران ملحق می‌شوند.

ناوبندر مکران، بزرگترین شناور نظامی کشور است که با تلاش متخصصان مجموعه‌ی کارخانجات نیروی دریایی راهبردی ارتش به یکی از بزرگترین ناوبندرهای بالگردبر تبدیل شده تا پشتیبانی از ناوگروه‌های این نیرو در آب‌های دور دست به ویژه منطقه شمال اقیانوس هند، تنگه باب المندب و دریای سرخ را بر عهده داشته باشد.

الحاق ناو بندر مکران به نیروی دریایی ارتش

الحاق ناوموشک انداز زره با قابلیت مانور و سرعت بالا به ناوگان جنوب نداجا امکان حراست از آب‌های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را فراهم می‌آورد.همچنین امروز تعدادی از یگان‌های شناوری نیروی دریایی ارتش در محدوده‌ی آب‌های دریای عمان و شمال اقیانوس هند برای اجرای رزمایش اقتدار دریایی گسترش یافتند. ناو بندرها به عنوان یک پایگاه دریایی متحرک عمل می‌کنند، آن‌ها بخشی از زیرساخت‌های کلیدی هستند که نیروها و تجهیزات گسترش یافته در دریا را پشتیبانی می‌کنند.

الحاق ناو موشک‌انداز زره به نیروی دریایی ارتش

ناوبندر کجا کاربرد دارد؟

ناوبندرها شامل یک دک اصلی که برای نشست و برخاست بالگرد و پهپاد است که برای ماموریت پشتیبانی در دریا و فرماندهی و کنترل طراحی شده‌اند. یکی از قابلیت‌های ناوبندر بارگیری و جابجایی همزمان چندین هاورکرافت در پهنه دریا است.

از دیگر قابلیت‌های ناوبندر تعمیر و نگهداری و اعزام و دریافت شناورهای تندرو و هاورکرافت به دریا، جهت انجام ماموریت‌های تیم‌های واکنش سریع است.

همچنین پشتیبانی شناورها در عملیات‌های تبادل دریایی جهت ارسال تجهیزات، سوخت، آب و حتی تبادل نیرو در شرایط نامساعد جوی از دیگر توانمندی‌های ناوبندر است. ناوبندر دارای قابلیت اعزام تیم‌های عملیات جستجو و نجات SAR جهت امدادرسانی به شناورها در وضعیت اضطرار است.ناوبندر قادر به پشتیبانی از انواع شناورها در آب‌های دوردست است.

نمایش اقتدار موشک‌های کروز دریایی در رزمایش

در این مرحله از رزمایش، انواع موشک‌های کروز دریایی برد مختلف،  با شلیک از ساحل و عرشه شناورهای سطحی نیروی دریایی ارتش، با موفقیت اهداف خود را در شمال اقیانوس هند و منطقه عمومی رزمایش مورد اصابت قرار دادند.

امیر دریادار حمزه‌علی کاویانی سخنگوی رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه امروز از توانمندی بسیار بالایی در زمینه موشک‌های کروز دریایی برخوردار هستیم و طیف متنوعی از این موشک‌ها امروز در اختیار نیروی دریایی ارتش قرار دارد، گفت: قدرت اثرگذاری بالای موشک‌های کروز دریایی در بردهای مختلف مورد نیاز که امروز در اختیار نیروی دریایی ارتش قرار دارد، آنها را به سلاحی اثرگذار و تعیین کننده در عرصه نبردهای دریایی تبدیل کرده است.

وی با تأکید بر اینکه بخشی از تسلیحات و سامانه‌های بکارگیری شده در این رزمایش به دلیل رعایت مسائل طبقه‌بندی شده قابلیت رسانه‌ای شدن ندارد، تاکید کرد: دشمنان باید بدانند که در صورت هرگونه تعدی و تعرض آنها به مرزهای دریایی جمهوری اسلامی ایران، از ساحل و دریا هدف موشک‌های کروز دریایی قرار خواهند گرفت.

امیر دریادار کاویانی  با بیان اینکه امروز از توانمندی بسیار بالایی در زمینه موشک‌های کروز دریایی برخوردار هستیم و طیف متنوعی از این موشک‌ها امروز در اختیار نیروی دریایی ارتش قرار دارد، گفت: قدرت اثرگذاری بالای موشک‌های کروز دریایی در بردهای مختلف مورد نیاز که امروز در اختیار نیروی دریایی ارتش قرار دارد، آنها را به سلاحی اثرگذار و تعیین کننده در عرصه نبردهای دریایی تبدیل کرده است.

وی با تأکید بر اینکه بخشی از تسلیحات و سامانه‌های بکارگیری شده در این رزمایش به دلیل رعایت مسائل طبقه‌بندی شده قابلیت رسانه‌ای شدن ندارد، تاکید کرد: دشمنان باید بدانند که در صورت هرگونه تعدی و تعرض آنها به مرزهای دریایی جمهوری اسلامی ایران، از ساحل و دریا هدف موشک‌های کروز دریایی قرار خواهند گرفت.

بازتاب رزمایش اقتدار در رسانه‌های خارجی

ایران دارای قدرتمندترین برنامه موشکی در خاورمیانه است

رویترز نوشت: ایران اقدام به توسعه فناوری پیشرفته در زمینه نظامی کرده و دارای قدرتمندترین برنامه موشکی در سراسر منطقه خاومیانه است، ایران این فناوری موشکی را به منظور مقاصد تدافعی در برابر هرگونه اقدام تهاجمی متخاصمان به خود می داند.

شلیک موشک‌های کروز دریایی در رزمایش

آسوشتیدپرس نیز با پوشش خبری رزمایش دریایی که با عنوان “رزمایش اقتدار دریایی ۹۹” در شمال آب های اقیانوس هند اجرا شد؛ گزارش داد: ایران در رزمایش به شلیک موشک های کروز دریایی اقدام کرد که مقامات این کشور اطلاعاتی درباره قدرت و میزان برد و دیگر جزئیات این موشک ها اعلام نکردند.

ایران یکی از بزرگترین قدرت های موشکی خاورمیانه را دارد و به آن به عنوان عامل بازدارنده و اقدام متقابل در برابر اقدامات آمریکا و دیگر دشمنانش در صورت وقوع جنگ نگاه می کند.

گشت و پایش در دریای سرخ ماموریت بعدی نیروی دریایی

در مرحله نهایی رزمایش اقتدار دریایی 99 نداجا، یک فروند زیر دریایی  بیگانه، مورد شناسایی و رصد قرار گرفت. تحرکات این زیردریایی که قصد نزدیک شدن به منطقه رزمایش نیروی دریایی ارتش در منطقه شمال اقیانوس هند را داشت، با شناسایی به موقع توسط بالگردهای ضد زیردریایی مورد رصد قرار گرفت که  پس از آگاهی از شناسایی خود، بلافاصله منطقه رزمایش را ترک کرد.

به نظر می‌رسد با توجه به تمرین‌های اجرا شده در رزمایش اقتدار دریایی ۹۹ نیروی دریایی ارتش این رزمایش موجب خواهد شد تا هماهنگی یگان‌های مختلف نیروی دریایی ارتش با یکدیگر افزایش پیداکرده و فرماندهان نیروی دریایی ارتش بتوانند از این پس ماموریت‌های خود را با هماهنگی بیشتری نسبت به قبل اجرا کنند. البته سرلشکر باقری نیز دیگر ماموریت مهم نیروی دریایی ارتش را گشت و پایش منطقه دریای سرخ اعلام کرد که قرار است از این پس برای برقراری امنیت کامل شناور‌ها و ناوگان نفتکش و تجاری خود را در آن دریا اجرا شود.


مدیر اطلاع رسانی تخصصی، مرکز مطالعات راهبردی نداجا

انتشار
منتشر شده توسط:
شکیلا لشکری

آخرین اخبار:

شماره 8/ساختمان ماهی سفید چالوس؛ نماد ساحلی صیادان شمال

احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویت‌سازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی می‌تواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد

3 ماه قبل

شماره 7/ برج نارنج بابلسر؛ نماد گردشگری سلامت شمال ایران

احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.

4 ماه قبل

شماره 6/ نماد ساحلی دلفین؛ ارمغان زیبایی و نشاط بندرعباس

امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعه‌های اداری و تجاری، رستوران‌ها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعه‌یافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کرده‌اند که این نوید داده می‌شود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرین‌پرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاک‌پشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به  استفاده از کشتی‌ غول‌پیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…

4 ماه قبل