لزوم تاسیس مرکز سیاست گذاری خلیج فارس

اساتید بسیجی دانشگاه های هرمزگان در میزگردی با موضوع خلیج فارس بر لزوم تاسیس مرکز سیاست گذاری خلیج فارس تاکید کردند.

به گزارش مارین‌نیوز، میزگرد سازمان بسیج اساتید هرمزگان با حضور اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان  با موضوع خلیج فارس برگزار شد.

 احسان کامرانی مسؤول سازمان بسیج اساتید استان هرمزگان در ابتدای این میزگرد اظهار داشت: خلیج فارس از نظر ابعاد اقتصادی، امنیتی و حقوقی اهمیت بسیار زیادی دارد  اما یک بعد بسیار مهم آن، بعد زیست‌محیطی است چنانچه در منطقه غرب آسیا هیچ اکوسیستمی پر تنوع‌تر از خلیج فارس نیست و هر چه قدر هم که تنوع در یک محیط بیشتر باشد دوام و بقای آن بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: توسعه بی‌رویه آب‌شیرین‌کن‌ها در سواحل خلیج فارس نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده است چنانچه بیش از ۷۰ درصد آب‌شیرین‌کن‌های دنیا در جنوب خلیج فارس قرار گرفته و با توجه به این که اکوسیستم خلیج فارس یک پارچه است هر اتفاقی که بیفتد بر دیگر نقاط خلیج فارس تاثیر می‌گذارد.

کامرانی تصریح کرد: در جنگ اول و دوم خلیج فارس به دلیل مورد اصابت قرارگرفتن سکوهای نفتی، شاهد تلف شدن جمع کثیری از گاو‌های دریایی بودیم.

سلمان ستوده‌نیا عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس تاکید کرد: بحث دریا یکی مهم‌ترین مباحث است چنانچه کشور چین از طریق دریا ۱۵ میلیون شغل مستقیم ایجاد کرده و ما هم از طریق توسعه دریا می‌توانیم حداقل اتکاء خود را به نفت کاهش دهیم.

مهدی ملاحی عضو هیئت علمی دانشگاه  پیام نور بندرعباس گفت: باید مرکز سیاست‌گذاری خلیج‌فارس تشکیل شود و کارشناسان مختلف بر روی مسائل مختلف خلیج‌فارس بحث و گفت و گو کنند و اندیشه‌ها در این موسسه به عمل تبدیل شوند.

وی تاکید کرد: نیاز است که در رابطه با مسئله خلیج‌فارس کنفرانس‌های بین‌المللی در کشور‌های مختلف برگزار شود و اندیشمندان خارجی هم بتوانند به ابراز عقیده و بحث و تبادل‌نظر بپردازند.

یاسر روستایی از اساتید دانشگاه آزاد بندرعباس خاطر نشان کرد: امارات با ایجاد یک جزیره مصنوعی ۴۰۰ هکتاری توانسته ۳ برابر نفت ایران سودآوری کند در صورتی ما با دارا بودن جزایر بسیار و پهناورتر و جاذبه‌های طبیعی فراوان نتوانسته‌ایم اقدامات مثبت زیادی در راستای توسعه گردشگری انجام دهیم.

وی همچنین خواستار تشکیل فراکسیونی متشکل از نمایندگان استان‌های حاشیه خلیج‌فارس شد.

گفتنی است، در این نشست موضوعات بسیاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت که همگی بر روی تاسیس مرکز سیاست‌گذاری خلیج فارس اتفاق‌نظر داشتند.

منبع: فارس

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دیپلماسی تجاری باید فعال شود

ج اردیبهشت 6 , 1398
باوجود سرمایه‌گذاری در توسعه حمل‌ونقل کشور اما همچنان از ظرفیت‌های ایجادشده به‌طور کامل استفاده نمی‌شود.
حمل و نقل و لجستیک دریایی

شاید برای شما جالب باشد