اجرای طرح ملی «مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور» در هرمزگان به عنوان اولین استان ساحلی

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با توجه به گستردگی سواحل و پسکرانه توسعه‌یافته استان هرمزگان، طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور درهرمزگان به عنوان اولین استان ساحلی، اجرا می شود.

تصویر هوایی از جزیره زیبای کیش در هرمزگان
زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، علیرضا محمدی کرجی ران با اعلام این خبر اظهار داشت: طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی استان هرمزگان در 6 محور تدوین شده است.

وی توضیح داد: «بهره برداری مناسب از منابع و ظرفیت های منطقه»، «تعادل بخشی به توزیع جمعیت و فعالیت های در نوار ساحلی استان»، «همگام سازی منابع اقتصادی با توسعه اجتماعی برای ایجاد شرایط مناسب از یک سو و شناسایی مخاطرات محیطی و تهدیدات انسانی»، «جلوگیری از محیط زیست دریایی ناشی از فعالیت های انسانی و بازسازی و احیا زیست بوم های آسیب دیده جلوگیری از کاهش گونه های زیستی»، مهم‌ترین محورهای تبیین شده در این طرح است.

وی تاکید کرد: این طرح تلاش دارد ضمن ایجاد ارزش افزوده در مناطق ساحلی استان هرمزگان، از بروز تضاد و تعارض بین بهره برداران مختلف جلوگیری کند.

وی افزود: آنچه می تواند به عنوان اصول و دیگر اهداف این طرح مورد اشاره قرار گیرد تلاش جهت دستیابی به تصویری کلان و جامع از مسائل به هم پیوسته در مناطق ساحلی، استفاده از اطلاعات و آمار صحیح در برنامه‌ریزی با در نظر گرفتن شرایط محلی، هماهنگی با طبیعت و محیط زیست، تلاش در ایجاد تشریک مساعی بین همه اشخاص و دستگاه‌های ذینفع و مشارکت دادن آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و دور اندیشی و پیش‌بینی مشکلات آتی توسعه در مناطق ساحلی استان است.

دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان هرمزگان بیان کرد: این طرح از یک زاویه به هنگام ‌سازی و روزآمد کردن اطلاعات و یافته‌ها سواحل را مد نظر داشته و از منظر دیگر تدقیق مطالعات و یافته‌های طرح ملی در سطح استان را با توجه به تغییرات اطلاعات و داده‌ها تبیین می کند.

وی تصریح کرد: نتایج مطالعات تدقیق ICZM (طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور) طی سامانه نرم افزاری پشتیبانی از تصمیم (D.S.S.) تحت محیط GIS به آدرس اینترنتی HICZM.PMO.IR در دسترس دستگاه ها و ارگان های استانی قرار می گیرد.

محمدی کرجی ران بیان کرد: در این سامانه بیش از 200 لایه اطلاعات مکانی منطقه ساحلی استان هرمزگان که مرتبط با اهداف تعیین شده طرح است با ارائه اطلاعات مکان محور از محل مورد نظر، اطلاعات لازم را جهت اتخاذ تصمیمات صحیح در اختیار مدیران استان قرار می دهد.

وی یاد آور شد: طرح تدقیق مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی هرمزگان، شهریورماه 98 در ششمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان به ریاست استاندار هرمزگان  تشریح و مورد تصویب اعضای شورا قرار گرفت.

بنابراین گزارش مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، در عمل یکپارچه سازی فرایند تصمیم گیری در مناطق ساحلی و دخالت دادن همه بخش های درگیر، به منظور سازگاری و توازن در بهره برداری و استفاده از منابع ساحلی است.

در بلند مدت هدف مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، ایجاد توازن میان منافع حاصل از توسعه اقتصادی و استفاده انسان از سواحل، حفاظت، نگهداری و بازسازی سواحل، به حداقل رساندن خسارات جانی و مالی در سواحل و کسب منافع مترتب بر دسترسی و بهره گیری همگانی از سواحل است.

این به نوبه خود نیازمند هماهنگی و همکاری سازمان ها و ادارات مختلف دولتی در سطوح ملی و منطقه ای است که دارای وظایف و مسئولیت هایی در رابطه با سواحل هستند.

مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی با رویکرد توسعه پایدار درصدد است که حفاظت از محیط زیست را با توسعه اقتصادی، از طریق به کارگیری ابزار مناسب ترکیب کند، این فرآیند هم محیط طبیعی و هم ساکنان مناطق ساحلی را مورد توجه قرار می دهد.

مدیریت یکپارچه سواحل با هدف رفع منازعات به دنبال سازگاری فعالیت های ناحیه ساحلی با یکدیگر است، رویکرد زیست محیطی در این مدیریت همچنین در جستجوی سازگاری فعالیت های منطقه ساحلی با توان های محیطی است تا منازعات از طریق جانمایی و امکان سنجی محیط زیستی مرتفع شوند. 

دستیابی به توسعه پایدار در استفاده های چندگانه از مناطق ساحلی با ظرفیت یابی محیطی مناطق ساحلی، فقرزدایی و رفع محرومیت در مناطق توسعه نیافته با معرفی مناسب ترین شکل توسعه اقتصادی و اجتماعی، حفظ محیط زیست شکننده مناطق ساحلی و کاهش آسیب پذیری مناطق ساحلی و ساکنان آن نسبت به خطرات طبیعی و مصنوعی و تهیه طرح هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با سواحل به منظور کاهش و رفع تداخل فعالیت ها، از اهداف طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور است.

تقویت پشتوانه قانونی برای استفاده و مدیریت از مناطق ساحلی، بستر سازی برای پدافند غیرعامل در مناطق ساحلی کشور، امکان سنجی جلب مشارکت مردمی در بهره برداری و مراقبت از مناطق ساحلی و تهیه پایگاه اطلاعات از مناطق ساحلی برای تسهیل در تصمیم سازی برای فرایند های توسعه در مناطق ساحلی کشور، از دیگر اهداف طرح ملی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور است.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ارتش لبنان برای بازسازی پایگاه دریایی خود درخواست کمک کرد

س مرداد 28 , 1399
فرمانده نیروی دریایی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) مدعی شد درخواستی را از سوی ارتش لبنان مبنی بر کمک به آماده سازی مجدد پایگاه دریایی این کشور که در اثر انفجار بندر بیروت متحمل خساراتی شده، دریافت کرده است.
انفجار بندر بیروت لبنان

شاید برای شما جالب باشد