حل مسائل مهندسی در سواحل ایران به عنوان ماموریت حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی ایران به عنوان مرجع اصلی امور مربوط به دریاها و سواحل این کشور، به حل مسائل مهندسی در سواحل ایران به عنوان ماموریت حاکمیتی خود، پرداخته است.

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

به گزارش مارین‌پرس، محمد راستاد در پیامی ویدئویی به مناسبت دومین کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا، اظهار داشت: ایران به پیشرفته ترین و جامع ترین شبکه پایش پارامترهای دریایی در منطقه مجهز است.

فهرست مطالب عنوان شده از سوی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این پیام ویدئویی به شرح زیر است:

در متن پیام ویدئویی محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی آمده است:

دریا و سواحل نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور دارد

دریاها و اقیانوس ها از جایگاه ویژه ای برای حمل و نقل، تجارت و امنیت ملی کشورها برخوردار هستند و اهمیت این جایگاه روزافزون است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور دریایی در موقعیت استراتژیکی در مجاورت ۳ حوزه آبی (یعنی دریای کاسپین، خلیج فارس و خلیج عمان) واقع شده است و استفاده مناسب از پتانسیل های این حوزه ها می تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد؛ با توجه به ضرورت ارتقاء ایمنی ناوبری در آبهای تحت حاکمیت ایران، روند رو به رشد بهینه سازی، ساخت و توسعه سازه های دریایی، گسترش حمل و نقل دریایی و تلاش برای استفاده بهینه از منابع دریایی کشور در خلیج فارس، دریای عمان، تنگه هرمز و دریای کاسپین، می توان به اهمیت نیاز دسترسی به اطلاعات و داده های مربوط به پارامترهای دریایی پی برد.

در بخش دیگر این پیام آمده است: سازمان بنادر و دریانوردی ایران به عنوان مرجع اصلی امور مربوط به دریاها و سواحل این کشور، پایگاه داده دریایی مناسب را ایجاد کرده است و با انجام مطالعات شبیه سازی و نظارت بر مناطق ساحلی ایران، تکمیل شبکه ملی نظارت بر پارامترهای دریایی، توسعه نرم افزار دینامیک دریایی ایرانی و انجام هیدروگرافی دوره ای سواحل و بنادر کشور، به حل مسائل مهندسی در سواحل ایران به عنوان ماموریت حاکمیتی خود، پرداخته است.

پروژه ملی مطالعات شبیه سازی و نظارت بر مناطق ساحلی ایران

در ادامه پیام راستاد آمده است: مطالعات شبیه سازی و نظارت بر مناطق ساحلی ایران، که ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی کشور را در ۷ مرحله دربر می گیرد، از حدود ۲ دهه پیش در خلیج چابهار آغاز شد و در ادامه در استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، دریای کاسپین، سواحل مکران و خوزستان گسترش پیدا کرد. این پروژه ملی به دنبال اهدافی نظیر جمع آوری و تأمین اطلاعات هیدرودینامیکی، در نظر گرفتن چالش ها و کاستی ها در مناطق ساحلی و ارائه راهکارهای مهندسی و ایجاد یک منبع اطلاعاتی مطمئن برای استفاده و طراحی سازه های دریایی و ساحلی است.

سواحل مکران

در بخش دیگری از پیام معاون وزیر راه و شهرسازی آمده است: نتایج حاصل از این پروژه در راستای ارتقاء دقت در پروژه مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) و غنی سازی پایگاه های اطلاعاتی ملی دریایی مورد استفاده قرار گرفته است؛ سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان نقش آفرین در حوزه دریایی و ساحلی ایران و با توجه به اهمیت ثبت داده ها در مورد پارامترهای دریایی مانند موج ، جریان، رسوبات و سطح آب، اقدامات موثری را از طریق طراحی و بهره برداری از شبکه نظارت ملی برای پارامترهای دریایی در ۲۰ سال گذشته انجام داده است که برخی از آنها شامل:

۱- طراحی، ساخت و نصب ۱۱ شناور هیدروگرافیک در سواحل ایران

۲- موقعیت یابی، نصب و بهره برداری از ۹ ایستگاه هواشناسی بندری  

۳- موقعیت یابی، نصب و بهره برداری از ۱۳ ایستگاه جزر و مد پیشرفته در بنادر جنوبی کشور (در خلیج فارس و خلیج عمان) و ۴ ایستگاه پیشرفته در بنادر شمالی (در دریای کاسپین)

ایران دارای پیشرفته ترین و جامع ترین شبکه پایش پارامترهای دریایی در منطقه است

از این رو، جمهوری اسلامی ایران دارای پیشرفته ترین و جامع ترین شبکه پایش پارامترهای دریایی در منطقه است که با افزودن تجهیزات جدید مانند رادارهای موج، در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد.

در پیام راستاد به دومین کنفرانس بین المللی اقیانوس شناسی غرب آسیا آمده است: اطلاعات ثبت شده توسط تجهیزات فوق، کاربردهای گسترده ای در نظارت بر نوسانات آب، ضبط تغییرات سطح آب، پیش بینی و تحلیل دقیق سطح آب، اهداف مهندسی، ناوبری ایمن و مدیریت بنادر و سواحل و همچنین افزایش دقت پارامترها و بهینه سازی طراحی سازه های دریایی را دارد.

طراحی و توسعه نرم افزار Dynamics  PMO از دستاوردهای سازمان بنادر و دریانوردی

یکی دیگر از دستاوردهای برجسته سازمان بنادر و دریانوردی در دو دهه گذشته، طراحی و توسعه نرم افزار Dynamics  PMO ایران با تلاش متخصصان داخلی در راستای اهمیت شبیه سازی های ریاضی و نتایج آنها در طراحی و تصمیم گیری های اساسی برای مهندسی بندر، ساحل و تأمین نیازهای داخلی نرم افزار شبیه سازی پارامترهای دریایی بوده است. این نرم افزار قادر به شبیه سازی جریان های جزر و مد، جریان های باد به صورت دو و سه بعدی و شبیه سازی جریان رسوب ساحلی و مورفولوژی است.

نرم‌افزار دریایی پایش سواحل و دریاهای ایران - Dynamic PMO

در ادامه پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی آمده است: در سال های اخیر، اقدامات زیربنایی گسترده و جامعی به منظور سازماندهی عملیات هیدروگرافی در بنادر ایران و بهبود عملکرد هیدروگرافی بر اساس روش های علمی و از طریق پتانسیل های مهندسان مشاور، شرکت ها و تجهیزات هیدروگرافی انجام شده است؛ علاوه بر این، اهمیت اقتصادی حمل و نقل دریایی، ارتباط عمیق آن با زندگی در جامعه از طریق دسترسی به خدمات و حرکت به سمت ایجاد بنادر سبز، این سازمان را به انجام پروژه های برای تعیین اولویت های استفاده از انرژی های تجدید پذیر در بنادر و برنامه ریزی برای تولید انرژی های پاک از نیروهای طبیعی ترغیب کرده است.

در بخش پایانی پیام راستاد آمده است: بار دیگر از تلاش ها برای برنامه ریزی و برگزاری این کنفرانس قدردانی می کنم و امیدوارم که از طریق تبادل ایده های مفید و تعامل بین متخصصان این عرصه، شاهد هم افزایی و ارتقاء علمی در زمینه فعالیت های اقیانوس شناسی باشیم.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جزیره هندورابی رونق و توسعه اقتصادی می‌یابد

چ شهریور 26 , 1399
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: راه‌اندازی حمل و نقل ترکیبی "هوایی و دریایی" می‌تواند نقش مؤثری بر توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی جزیره هندورابی داشته باشد.
تصویر هوایی از جزیره زیبا و بکر هندورابی در مجاور جزیره کیش

شاید برای شما جالب باشد