بندر چابهار در توسعه اقتصادی هاب کشور خواهد شد

رئیس مرکز همکاری ها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری گفت: بندر چابهار به لحاظ توسعه اقتصادی برای کشور مزیت های زیادی دارد و به طور قطع هاب ایران خواهد شد.

به گزارش مارین‌نیوز، دکتر سید علی اکرمی فر در جلسه تشریح پتانسیل، قابلیت ها و نقش کلیدی بندر چابهار در توسعه اقتصاد دریا محور که با حضور مدیرکل دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و جمعی از مدیران کشوری، استانی و شهرستانی در محل سالن جلسات بندر شهید بهشتی چابهار برگزار شد گفت: بندر چابهار یک مسئله ملی است و برای کشور اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: این بندر مزیت های مهم و زیادی از نظر تخلیه و بارگیری کالا برای کشور دارد که موضوع بسیار مهمی از نظر راهبردی است. 

رئیس مرکز همکاری ها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های بندر چابهار اظهار کرد: اقدام های خوبی در این بندر انجام شده است، به گونه ای که اثبات می کند با همه سختی ها و کمبود منابع، مهم ترین سرمایه اراده است که این ویژگی در مدیران بندر چابهار مشاهده می شود. 

اکرمی فر تاکید کرد: اراده و انگیزه برای توسعه چابهار از نظر ملی نیز وجود دارد، باید دنبال مدل هایی باشیم که مشکلات بروکراسی را حل کند و در قواعد و قوانین تسهیل گری صورت پذیرد.

ظرفیت های ویژه ای در بندر چابهار ایجاد شده است

مدیرکل دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری هم گفت: با توجه به فرصت های بندر چابهار و جایگاه مرکز همکاری ها، تحول و پیشرفت دفتر ریاست جمهوری انتظار می رود در قالب همکاری هایی که در کارگروه ها، جلسات مشترک و تفاهم نامه ها تعریف می شود برای رفع چالش ها و سرعت بخشیدن به توسعه استان گام هایی برداشته شود.

ماندانا زنگه با بیان این که ظرفیت های ویژه ای در بندر چابهار ایجاد شده است افزود: اقدام های انجام شده در بی اثر کردن تحریم ها، پیگیری برنامه های راهبردی و دانش بنیان، اقتصاد دریایی، داشتن جایگاه در تجارت بین الملل و ترانزیت و کمک به تامین اعتبار برای زیرساخت های استان از موضوع هایی است که به واسطه آن چابهار می تواند به توسعه کشور کمک کند.

سهم بندر چابهار در تبادلات کالایی فقط یک درصد است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: 90 درصد تجارت دریایی از تنگه هرمز عبور می کند و 90 درصد صادرات نفتی نیز به این حوزه مربوط است، در حالی که سهم بندر چابهار در تبادلات کالایی فقط یک درصد است.

بهروز آقایی افزود: با توجه به جایگاه بندر چابهار در کشور و منطقه و امکان پذیرش کالا و کشتی بدون هیچ محدودیتی در این بندر، انتظار می رود 20 درصد کالاهای اساسی سهم استان های شرقی کشور از طریق بندر چابهار وارد شود. 

وی ادامه داد: همچنین به جهت رقابت پذیری با سایر بنادر برای کالاهای وارداتی به بندر چابهار تخفیف 30 درصدی در سود بازرگانی اختصاص یابد و قوانین منطقه آزاد تجاری، صنعتی چابهار به بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری تسری یابد یا منطقه ویژه اقتصادی در این بنادر و اراضی پشتیبانی ایجاد شود. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: این سه آیتم جزو اصول توسعه محور شرق است که باید تلاش کنیم در راستای توسعه استان و کشور محقق شود.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تدوین برنامه پایش بلندمدت در محیط‌های دریایی الزامی است

پ تیر 20 , 1398
معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: با توجه به اهمیت محیط‌های دریایی پیرامونی کشور از نظر منابع زیستی و غیر زیستی، وجود استرس روز افزون بر این محیط‌‏ها، تدوین برنامه پایش بلندمدت در همه زمینه‌های مرتبط با آن ضروری است.

شاید برای شما جالب باشد