مرین‌پرس > بنادر و سواحل > لایروبی حوضچه شرقی و بندر تجاری کیش با هدف پهلوگیری کشتی‌های سنگین
کد خبر: 3315 تاریخ انتشار: تیر 22, 1400

لایروبی حوضچه شرقی و بندر تجاری کیش با هدف پهلوگیری کشتی‌های سنگین

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: هدف لایروبی حوضچه شرقی و بندر تجاری کیش، استحصال زمین از دریا نیست بلکه امکان پهلوگیری کشتی‌های سنگین است.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش این خبرگزاری، مصطفی خانزادی افزود: احداث اسکله تجاری 35ھزار تنی جزیره کیش به اتمام رسیده است و در این مرحله لازم است بستر دریا در بندر کیش در محدوده اسکله و به منظور تأمین عمق کافی جھت امکان پھلوگیری شناورھای سنگین، لایروبی شود.

وی با بیان این که به منظور بھره برداری از اسکله، «لایروبی» اقدامی اجتناب ناپذیر است و حجم زیادی از مصالح حاصل از لایروبی تولید می شود که حمل و دپوی آن به مکانی دیگر، صمن تخریب شدید محیط زیست ھزینه ھای سنگینی به ھمراه خواھد داشت، افزود: ھمانند روش مرسومی که عمدتاً در اکثر پروژه ھای مشابه در دنیا بکار گرفته می شود، مصالح حاصله از لایروبی در نقطه ای از دریا دپو شده و زمینی در دریا استحصال می شود. 

وی  تأکید کرد: ھدف و مقصود سازمان، استحصال زمین از دریا نبوده است، بلکه مصالح مازاد حاصل از انجام لایروبی بندرتجاری است که لاجرم به استحصال زمین از دریا می انجامد. ھرچند که این استحصال، به واسطه ارزش افزوده ای که با تولید زمین مرغوب ایجاد خواھد نمود، از بعد گردشگری و اثر پذیری بر روی اقتصاد جزیره زیبای کیش اثر قابل ملاحظه ایی خواهد داشت.

معاون عمران و زیر بنایی سازمان اظهار داشت: با عنایت به  تحریم ھای اقتصادی، سازمان منطقه آزاد کیش نتوانست برای انجام این کار از روش برگزاری مناقصه عمومی بین المللی به منظور انتخاب و بکارگیری شرکت ھای خارجی استفاده نماید از این رو، تنھا دستگاه لایروب که امکان انجام اینکار را در داخل کشور داشت، شناور پردیس ھفت شرکت مکین دریا بود که می توانست در بستر سخت دریای پیرامون جزیره کیش حفاری نموده و مصالح حاصل از حفاری را به فاصله موردنظر، منتقل کند.

وی افزود: با عنایت به انحصاری بودن شناورِ لایروب پردیس ھفت، برگزاری مناقصه عمومی در داخل کشور نیز منتفی بود؛ در ضمن هنوز قراردادی با شرکت مکین دریا منعقد نشده است، بلکه صرفاً یک تفاھمنامه کلی برای برخی ھمکاری ھای مشترک در زمینه مطالعات و امکان سنجی لایروبی بندرگاه تجاری کیش صورت گرفته است.

خانزادی خاطر نشان کرد: ھمزمان با انجام مطالعات فوق، از ماه ھا پیش مطالعه و بررسی آثار زیست محیطی انجام این عملیات برعھده یکی از مھندسین مشاور زیست محیطی معتبر و مورد تائید سازمان محیط زیست کشور  سپرده شده است و تا کنون مطالعات زیادی در حوزه زیست محیطی برای مشخص نمودن ابعاد EIA این پروژه صورت گرفته است.

منبع: صداوسیما


منبع:

شکیلا لشکری

کارشناسی ارشد فیزیک دریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سیاستگذاری توسعه دریامحور با دعوت از نخبگان

ی شهریور 10 , 1398
جلسه کمیسیون زیر بنائی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه بخش پایانی مباحث توسط امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.
سیاستگذاری توسعه دریامحور توسط امیر دریادار یاری در مجمع تشخیص مصلح نظام