آب نگاری کانال دریانوردی بنادر شهید رجایی و خلیج فارس

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از انجام ۲هزار کیلومتر عملیات آب‌نگاری (هیدروگرافی) در محدوده کانال دریایی و مسیر دسترسی به دو بندر شهید رجایی و خلیج فارس خبر داد.

بندر شهید باهنر

 به گزارش مارین‌پرس، اله مراد عفیفی پور بیان داشت: سازمان بنادر به عنوان نماینده دولت در مجامع بین المللی دریایی از جمله سازمان جهانی دریانوردی محسوب می‌شود و برای دقیق‌تر کردن نقشه‌های بنادر و کانال‌های دریانوردی در راستای افزایش ایمنی ناوبری، عملیات هیدروگرافی را انجام می‌دهد.

وی افزود: بر همین اساس، عملیات آب‌نگاری به صورت سالانه و دوره‌ای با نظارت کارشناسان مهندسی سواحل و امور دریایی این اداره کل انجام می‌شود.

عفیفی پور تصریح کرد: عملیات هیدروگرافی کانال بندر شهید رجایی و ناحیه محصور بین دو بازوی انتهایی موج شکن‌های این بندر از نخستین روزهای تابستانی امسال کلید خورد و تا نیمه نخست این فصل، به مدت ۴۰ روز ادامه داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: در این عملیات، اطلاعات توسط دو فروند قایق ۲۱ فوتی مجهز به تجهیزات هیدروگرافی شامل اکوساندر(عمق یاب صوتی الکتریکی)، موقعیت یاب (GNSS)، دستگاه اندازه‌گیری سرعت صوت در آب و جزرومد نگار برداشت شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در قالب اقدامات صورت گرفته، یکهزار و ۲۰۵ کیلومتر با هیدروگرافی تک‌پرتوی در مقیاس یک هزارم انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین پروژه آبنگاری بندر خلیج فارس به طول ۷۶۵ کیلومتر با مقیاس یک هزارم نیز عملیاتی شد. این عملیات از نیمه دوم مرداد امسال آغاز و تا هفته اول شهریورماه جاری به مدت ۱۶ روز پایان یافت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از جمله مزایای اجرای این عملیات را شناسایی محل‌های حساس زیست‌محیطی دریایی، شناسایی شناورها و اشیا مغروقه در زیر سطح دریا، تعیین نرخ رسوب‌گذاری، تخمین زمان انجام عملیات لایروبی و مشخص کردن محل تخلیه آن، دقیق سازی محدوده‌های لایروبی، شناسایی لوله‌گذاری و سایر عوارض با دقت بالا و شفافیت و دقت بیشتر در نقشه‌های هیدروگرافی عنوان کرد.

به گزارش مارین‌پرس، هیدروگرافی یا آب‌نگاری علمی است که درباره اندازه‌گیری و توصیف عوارض فیزیکی دریاها و منابع آبی دیگر و مناطق ساحلی مجاور آن‌ها و پدیده‌های مرتبط با دریا نظیر جزر و مد، جریان‌های آبی، حفاظت از محیط زیست و… بحث می‌کند.

مهم‌ترین و کاربردی‌ترین دستاورد عملیات هیدروگرافی در جهت حفظ ایمنی تردد شناورها در مناطق دریایی، تهیه نقشه‌های دریایی، اکتشاف معادن و منابع موجود در زیر آب، زمین‌شناسی بستر دریاها و مطالعه جنس رسوبات است.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

برای ساخت سکوی فشار افزا یک طراحی بنیادی در دست است

ی شهریور 10 , 1398
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: برای ساخت سکوی فشار افزا هم‌اکنون یک طراحی بنیادی در دست است که یک شرکت فرانسوی قبل از بازگشت تحریم‌ها آن را انجام داد. انتظار داریم با این برنامه بتوان طراحی پایه را با یک شرکت داخلی (که البته خیلی سخت است) یا یک شرکت خارجی دنبال کرد تا یک الگو برای کل فازهای پارس جنوبی پیاده شود.
محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی

شاید برای شما جالب باشد