رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با بیان این که در بخش ظرفیت بنادر استان با چند مشکل مواجه هستیم، گفت: علیرغم این که شاهدیم کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس در حال سرمایهگذاریهای چشمگیری در حوزه ظرفیتهای بندری هستند، ما استراتژی مشخصی برای استفاده از ظرفیت های بندری چه برای توسعه استان و چه کشور نداریم.
به گزارش ماریننیوز، امید حاجتی در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه و اقتصاد مقاومتی استان خوزستان اظهار کرد: از حمایت دولت در زمینههای مختلف مانند توسعه، رفع عقبافتادگیهای تاریخی، حوادث و بلایای طبیعی، بابت اقدامات و مصوبات تاثیرگذار برای خوزستان تشکر میکنم.
وی با اشاره به وضعیت حمل و نقل در استان خوزستان، خاطرنشان کرد: در بخش مسافر بیشترین جابجایی توسط شبکه جادهای انجام میشود و شبکه ریلی نیز سهم سوم را در این حوزه به خود اختصاص داده است. همچنین در بحث جابجایی بار، علیرغم ظرفیت بسیار خوبی که در زمینه ریلی داریم ولی متاسفانه از این ظرفیت به طور کامل استفاده نمیشود و با توجه به شاخصههای کیفیت راههایمان، ضعف شبکههای ریلی باعث شده که شاهد مشکلات و حوادثی در این بخش باشیم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان خاطرنشان کرد: از نظر تنکیلومتر کالای حمل شده در جاده های استان نیز رتبه یک کشور را در اختیار داریم اما از نظر کیفیت راهها در رده پانزدهم هستیم، یعنی تناسب بین حجم بار و کیفیت راهها، تناسب مناسبی نیست. ضمن این که 133 نقطه حادثهخیز در خوزستان وجود دارد و متاسفانه در تصادفات جادهای، رتبه سوم کشور داریم. همچنین به 860 میلیارد تومان برای رفع مشکلات در نقاط حادثه خیز نیاز است.
وی گفت: انتظار داریم توسعه راههای شهری استان با سرعت بیشتری انجام شود تا تناسب حجم ترافیکی با کیفیت راهها به هم نزدیک شود. همچنین پیشنهاد داریم که به بحث آزادراه اهواز – لردگان کمک شود و بعد از آن هم آزادراه اهواز به اندیمشک که میتواند به بحث ترانزیت کالا کمک کند. با توجه به فاصلهای که نسبت به کیفیت راهها و ترافیک سنگین بار به ویژه در جادهها وجود دارد، به عنایت ویژهای در بحث تخصیص کامل پروژههای ملی در این زمینه نیاز است.
حاجتی گفت: ظرفیت اسمی ما در حمل و نقل ریلی جنوب، 18 میلیون تن است که متاسفانه به دلیل گلوگاه لرستان، ظرفیت واقعی ما 5 میلیون تن است و به همین دلیل نتوانستیم بخشی از بار ترافیک حمل و نقل جادهای را به شبکه ریلی انتقال دهیم و طبیعتا از این ظرفیت اسمی بیبهره ماندهایم.
وی بیان کرد: همچنین احداث راهآهن اهواز به اصفهان و راهآهن جنوب و همچنین اتصال راهآهن شلمچه به بصره مدنظر است. اگر اتصال راهآهن شلمچه به بصره اجرا شود، باعث افزایش حمل و نقل در بحث صادرات برای تجار کل کشور خواهد شد. در بحث حمل و نقل هوایی نیز تعداد متعددی ظرفیت فرودگاهی داریم که در راس آن فرودگاه اهواز است. متاسفانه فرودگاه اهواز در مرکز شهر است و امکان توسعه آن به دلیل قرار داشتن روی میادین نفتی وجود ندارد که نیاز است به احداث پروژه فرودگاه جدید اهواز کمک شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان خاطرنشان کرد: در بخش ظرفیت بنادر استان با چند مشکل مواجه هستیم و علیرغم این که شاهدیم کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس در حال سرمایهگذاریهای چشمگیری در حوزه ظرفیتهای بندری هستند، ما استراتژی مشخصی برای استفاده از ظرفیت های بندری چه برای توسعه استان و چه کشور نداریم که البته سیاست گذاری آن در سطح ملی انجام می شود. درخواست ما این است که بحث احداث بندر خشک اندیمشک مورد توجه قرار گیرد. این مهم می تواند پشتیبان خوبی برای تسریع در عملیات تخلیه و بارگیری و همچنین ترانزیت کالا از بندرامام باشد.
احداث ساختمان ماهی سفید در شهر ساحلی چالوس، علاوه بر هویتسازی و نماد قدردانی از زحمات صیادان شمال کشور در تامین امنیت غذایی میتواند پیامدهای اقتصادی زیادی را در پی داشته باشد
احداث برج نارنج در شهر ساحلی بابلسر علاوه بر ایجاد هویت شهری و نماد گردشگری سلامت شمال کشور، پیامدهای مثبت اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.
امروزه طراحی و ساخت نمادهای شهری نه تنها سبب ایجاد هویت شده و معماری شهر پیرامون آن نماد شکل گرفته بلکه زنجیره اقتصادی بسیار بزرگی از مجموعههای اداری و تجاری، رستورانها و دیگر مراکز تفریحی را نیز شامل میشود. با توجه به اهمیت این موضوع که پیامد آن توسعهیافتگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است؛ علی مهدیان، ناصر علیقلی زاده فیروزجایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و محمد مونسان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود، با استفاده از هوش مصنوعی اقدام به نمادسازی شهرهای ساحلی و بندر کردهاند که این نوید داده میشود که این سلسله مطالب به صورت پیوسته در پایگاه خبری مرینپرس منتشر خواهد شد. یادداشت اول به برج مشعل جهت ساخت در پایتخت انرژی ایران، بندر بوشهر، یادداشت دوم به ساختمان لاکپشت جهت احداث در جزیره قشم، یادداشت سوم به استفاده از کشتی غولپیکر از رده خارج به عنوان نماد شهری جزایر هرمز و ابوموسی، یادداشت چهارم به ساختمان مرجان به…