صرفا یک برج کنترل یا یک نماد شهری فاخر و مرکز یک مجموعه گردشگری

سالیان طولانی بود که هیچ‌ یک از شهرهای ساحلی ایران دارای یک سازه فاخر مهندسی به عنوان نماد شهری نبودند. اکنون خبرهایی از شروع احداث برج کنترل بندر چابهار، به عنوان بلندترین سازه بندری کشور منتشر شده است که این نوید را میدهد که چابهار اولین شهر ساحلی کشور و دومین شهر کشور است که صاحب یک سازه مهندسی فاخر و مرتفع به عنوان یک نماد شهری می شود. اما برای تحقق این آرزوی دیرینه باید به نکاتی توجه داشت که بدانها در ذیل اشاره می شود.

برج کنترل ترافیک دریایی بندر شهید بهشتی چابهار

به گزارش مارین‌پرس، بالاخره پس از سال‌ها انتظار، کلنگ احداث برج کنترل بنادر چابهار در اول آبان ماه امسال به زمین زده شد که به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، این سازه عظیم دارای 27 میلیارد تومان اعتبار بوده و از حیث ارتفاع، 78 متر از سطح دریا فاصله دارد و با توجه به ارتفاع سطح زمین محل احداث ساختمان برج کنترل از دریا، بلند ترین برج کنترل ترافیک دریایی بنادر کشور محسوب می‌شود.

در آبان ماه سال گذشته نیز معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده بودند که : ” این برج به دلیل پتانسیل مکانی و قرارگیری بر روی زمین مرتفع، بلندترین سازه کنترل ترافیک دریایی در کل بنادر کشور خواهد بود و به دلیل اهمیت استراتژیک بندر چابهار و پیچیدگی عملکردی می‌تواند به‌عنوان نماد شهر بندری چابهار، جایگاه و جلوه ویژه‌ای را ایجاد نماید. این سازه یک سازه دریایی خاص بوده و ایده طرح آن برگرفته از گرافیک برخورد امواج به صخره ها و سواحل دریای مکران می باشد. سقف‌های کاذب آن ترکیبی از صفحات پیش ساخته گچی، الیاف معدنی آکوستیک و MDF است و به گونه ای طراحی شده که حس زیباشناختی انسان را ترغیب می نماید”.

سالیان طولانی بود که هیچیک از شهرهای ساحلی ایران دارای یک سازه فاخر مهندسی به عنوان نماد شهری نبودند. اکنون خبرهای مسرت بخشی از شروع احداث برج کنترل بندر چابهار، به عنوان بلندترین سازه بندری کشور و یک شاهکار طراحی مهندسی منتشر شده است که این نوید را میدهد که چابهار اولین شهر ساحلی کشور و دومین شهر کشور است که صاحب یک سازه مهندسی فاخر و بلند به عنوان یک نماد شهری می شود.

این برج با ارتفاع حدود 80 متری، زیبایی شکل ظاهری و پیچیدگی کار طراحی و ساخت، تا حدودی تمام مشخصات یک سازه فاخر مهندسی را دارد به گونه­‌ای که میتواند نه تنها نماد شهر چابهار بلکه یکی از نمادهای معروف ایران شود. در واقع، چهره و آینده شهر چابهار به نوعی متحول خواهد شد اما برای تحقق این آرزوی دیرینه باید به نکاتی توجه داشت که اگر به آنها توجه نشود به مثابه اینست که «یک توپ تا جلوی یک دروازه خالی رسیده است ولی به اوت زده شده است!».

تمام نمادهای شهری دنیا علاوه بر مرتفع، زیبا و منحصربفرد بودن باید دو مشخصه دیگر را حتما داشته باشد: 1- این نمادها معمولا به مرکز یک مجموعه گردشگری و تفریحی بزرگ تبدیل می­شوند. 2- مردم امکان حضور در داخل قسمتهایی از برج یا اطراف برج را دارند. در واقع همین امکان حضور مردمی و تصاویری که از آن در فضای مجازی توسط مردم منتشر می­شود، هست که باعث معروفیت ملی و بین المللی یک برج و تبدیل شدن آن به یک نماد شهری می­شود. اگر این برج در یک محل ممنوع الورود و بدون دسترسی عامه مردم واقع شود در واقع نمیتواند به یک نماد شهری تبدیل شود. لذا پیشنهاد میشود در قسمتهایی از این برج، جایی برای حضور مردم و امکان تماشای مناظر اطراف تدارک دیده شود و در زمینهای اطراف آن، یک پارک زیبا با امکانات مدرن گردشگری دیده شود.

اگر از هم اکنون مدیران مربوطه چنین تفکر و دیدگاهی داشته باشند میتوان تدابیری اتخاذ کرد که مردم عادی بدون اینکه خللی در کار برج کنترل ایجاد کنند در قسمتهایی مجزا به تفریح بپردازند. اگر هم چنین امکانی در کل طول هفته امکان پذیر نباشد، حداقل برای روزهای پایانی هفته امکان حضور مردم فراهم شود.

همین سازه فاخر مهندسی میتواند به تنهایی درآمد گردشگری مردم چابهار را با تحول اساسی روبرو کند. اگر از این فرصت بخوبی استفاده شود، چابهار میتواند به عنوان یک مقصد گردشگری در سبد مسافرتی خانواده­های ایرانی جای گیرد و الگوی موفقی برای سایر بنادر و شهرهای ایران در شمال و جنوب کشور شود.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آموزش و فرهنگ سازی، راه بهبود شرایط زیست محیطی دریاها

س آبان 7 , 1398
مقصودلو باتاکید براینکه برای بهبود شرایط زیست محیطی دریاها باید از مدارس آموزش لازم را ارائه داد، گفت: در ایران باید در این زمینه فرهنگ سازی کرد.
داوود میرشکار-مدیر کل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی

شاید برای شما جالب باشد