ایران به دنبال ریاست کمیته همکاری های فنی سازمان بین المللی دریانوردی

ایران از سال ۱۹۵۸ میلادی عضو سازمان جهانی دریانوردی بوده است و پس از آنکه در شصت و نهمین اجلاس کمیته همکاری‌های فنی آیمو به نائب رییسی این کمیته دست یافت به دنبال ریاست کمیته همکاری های فنی سازمان بین المللی دریانوردی است.

به گزارش مارین‌نیوز، طرح تأسیس سازمان بین‌المللی دریانوردی یا آیمو در ۶ مارس ۱۹۴۸ در کنفرانسی که در ژنو برگزار شده بود به تصویب رسید. این سازمان ۱۰ سال بعد اجرایی شد و از سال ۱۹۵۸ شروع به کار در جامعه بین‌المللی کرد.

این سازمان پیش از این یک سازمان مشورتی دریایی بین‌الدول خوانده می‌شد اما از سال ۱۹۸۲ به سازمان بین‌المللی دریانوردی تغییر نام داد. هدف سازمان بین‌المللی دریانوردی، تسهیل همکاری و مبادله اطلاعات میان کشورهای عضو در زمینه موضوعات فنی مربوط به کشتی‌رانی و به وجود آوردن عالی‌ترین معیارهای ایمنی دریایی است.

بنابراین گزارش، این سازمان نقطه عطفی در جامعه بین‌المللی به‌شمار می‌آید چرا که این نخستین بار است که یک رکن بین‌المللی صرفاً اختصاص به مسائل دریایی دارد. در حال حاضر ۱۷۴ کشور عضو سازمان جهانی دریانوردی و ۳ کشور نیز به طور غیر وابسته عضو این سازمان هستند و مقر ان در لندن است.

ایران از سال ۱۹۵۸ میلادی عضو سازمان جهانی دریانوردی بوده است. در حال حاضر این سازمان متشکل از ۵ کمیته اصلی است که کمیته همکاری‌های فنی یکی از این کمیته‌ها قلمداد می‌شود و کشورمان برای ریاست کمیته همکاری های فنی سازمان بین المللی دریانوردی آمادگی خود را اعلام کرده است.

نایب رئیسی ایران در کمیته همکاری‌های فنی آیمو

نماینده ایران در سازمان بین المللی دریانوردی در این باره گفته است: «این هفته شصت و نهمین اجلاس کمیته همکاری‌های فنی آیمو در مقر سازمان بین المللی دریانوردی در لندن برگزار شد و یکی از دستور کار‌های این جلسه انتخاب رئیس و نایب رئیس کمیته یاد شده برای ۲ سال آینده در آیمو بود.

پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از «ماندانا منصوریان» در این باره آورده است: «ایران از ماه‌ها قبل در راستای سیاست‌های کلان خود در حوزه همکاری‌های فنی آیمو کاندیداتوری خود را برای کمیته همکاری‌های فنی آیمو اعلام کرده بود و خوشبختانه با رای قاطع اعضا شاهد نتیجه مثبت و موفقیت آمیز ایران در این زمینه بودیم. در انتخابات آیمو، تا زمانی که مخالفتی مبنی بر کاندیداتوری یکی از اعضا وجود نداشته باشد، انتخاب بر اساس رای بر اجماع خواهد بود.»

وی درباره اهمیت کمیته همکاری‌های فنی آیمو به ویژه برای ایران گفته است: «نقش آموزش و تربیت نیرو‌های انسانی به خصوص برای کشور‌های در حال توسعه از موضوعات مهم و مورد بحث این کمیته است از این رو ریاست بر کمیته همکاری‌های فنی آیمو برای ایران جایگاه ویژه‌ای دارد.»

ریاست بر کمیته ها در جهت نقش موثر بر شورای آیمو

بنابراین گزارش، انتخاب ایران برای ریاست کمیته همکاری‌های فنی آیمو این امکان را برای کشور فراهم می‌کند تا نقش موثرتری در شورای آیمو و سایر کمیته‌های این سازمان بین المللی داشته باشیم. با ریاست براین کمیته شرایط برای تصمیم گیری ایران در خصوص تخصیص دوره‌های آموزشی و استفاده از خدمات و کمک‌های کمیته همکاری‌های فنی برای آموزش و تقویت نیروی انسانی در بخش دریا مهیا می شود.

یادآور می شود: ماندانا منصوریان در نشستی که در مقر سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) در لندن برگزار شد توانست با اکثریت آرا کشور‌های عضو آیمو به سمت نائب رئیس کمیته همکاری‌های فنی سازمان بین المللی دریانوردی دست پیدا کند. منصوریان اولین نائب رئیس زن کمیته همکاری‌های فنی آیمو به شمار می‌رود.

کمیته همکاری‌های فنی آیمو یکی از پنج کمیته اصلی سازمان بین المللی دریانوردی است که مسئولیت ارائه کمک‌های فنی به ویژه به کشور‌های در حال توسعه و ارتقاء توانایی آن‌ها در اجرای مقررات بین المللی مرتبط با ایمنی، امنیت و حفظ محیط زیست دریایی است.

کمیته همکاری‌های فنی مرکب از تمامی دولت‌های عضو سازمان است. این کمیته در ۱۹۶۷ به عنوان رکن فرعی شورا تاسیس، اما بعد از اجرایی شدن اصلاحات کنوانسیون آیمو در ۱۹۸۴ تبدیل به یکی از کمیته‌های رسمی سازمان شد.

منبع: شبستان

همچنین بخوانید:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

انجام موفقیت‌آمیز پروژه‌های نصب تاپ ساید F18 و نصب سازه واسط FY-B

ی تیر 9 , 1398
مدیر توسعه تجاری شرکت صنایع دریافن قشم ( صدف) گفت : این شرکت توانست در خردادماه سال 1398 با تلاش شبانه‌روزی تاپ ساید F18 و همچنین سازه واسط FY-B را در میدان نفتی مشترک فروزان با موفقیت تمام نصب کند.
نصب سازه سکوی نفتی

شاید برای شما جالب باشد