بیانیه قرائت شده توسط دبیر انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران در یکصد و هشتمین اجلاس سازمان بین المللی کار

سامان رضایی، نایب رئیس و دبیر انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران در یکصد و هشتمین اجلاس سازمان بین المللی کار بیانیه ویژه را قرائت کرد.

زمان مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، متن بیانیه بدین شرح است:

اینجانب به عنوان دبیر انجمن صنفی دریانوردان به نمایندگی از سوی اتحادیه های کارگری ایران در این اجلاس حضور دارم . اتحادیه صنفی کارگری حدود 10 سال پیش با تلاش های فعالان حوزه کارگری و همکاری و همفکری وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و براساس ماده 131 قانون کار ج.ا.ایران و با هدف تحقق دستور کار کارشایسته و تامین منافع کارگران در زمینه های حقوق کار و حمایت اجتماعی و … تشکیل و به ثبت رسید .

یکی از اقدامات بسیار قابل توجه اتحادیه کارگری بسترسازی مناسب برای اجرا و پیاده سازی توصیه نامه شماره 202 کف حمایت اجتماعی مصوب 2012 است . در این ارتباط همایش بین المللی کف حمایت اجتماعی با هدف آشنا نمودن هر چه بیشتر کارگران با توصیه نامه مذکور و اقداماتی که دولت و شرکای اجتماعی از طریق سازمان های حمایتی و سازمان تامین اجتماعی برای اقشار آسیب پذیر کشور انجام داده بود که در سال 1395 در کشور برگزار گردید .

در همایش مذکور شرکای اجتماعی به بحث و بررسی چالش های موجود در زمینه حمایت های اجتماعی و حمایت های نهادهای دولتی و غیر دولتی ایران پرداخته و سفرای محترم کشورهای بلژیک ، مکزیک و تجارب کشور متبوع خود را در این ارتباط مطرح کردند .

لازم به توضیح است که هم اکنون قوانین و اقدامات حمایتی در کشور من از مفاد توصیه نامه مذکور به مراتب فراتر رفته و سطوح و لایه های خدمات حمایتی و تامین اجتماعی بسیار پیشرفته تر و تخصصی تر از مفاد اسناد بین المللی سازمان بین المللی کار در کشور جاری و در حال اجراست .

افتخار بزرگی است اعلام نمایم علیرغم چالش های متعدد و پیامدهای تحریم های گسترده غیر انسانی و بی اساس که علیه کشور من اعمال می شود جمهوری اسلامی ایران تقریبا مفاد توصیه نامه های ILO برای ارتقاء عدالت اجتماعی و تدوین و اجرایی نمودن مجموعه ای از تضمین ها و خدمات از قبیل : مراقبت های بهداشتی ، مزایای خانوادگی و کودکان و تامین اجتماعی و حداقل مستمری برای افراد مسن و از کارافتاده را فراهم نموده است .

این تحریم ها بر آینده کاری کارگران در این اثر مخرب داشته و این کارگران هستند که بهای نهایی آن را می پردازند و آینده روشنی برای نیروهای کار خصوصا نیروهای جوان و نسل جدید با این شرایط نمی توان متصور بود ، برای نمونه امکان دسترسی به بازار کار جهانی دریایی برای دریانوردان ایرانی وجود ندارد . این محدودیت نه به واسطه مشکلات حرفه ای و مهارتی که تنها به واسطه تبعیض در ملیتی و تحریم های سیاسی برای جامعه کارگری و دریانوردی ایران تحمیل شده است .

در پایان پیشنهاد می گردد : با عنایت به اینکه آینده کار در راستای تحقق اهداف کار شایسته و توسعه پایدار در دستور کار سازمان قرار گرفته و به سیستم های حمایت وابسته است . لذا تمامی کارگران باید در طول زندگی خود مادام العمر از آموزش های نوین ، تکنولوژی هایی نظیر هوش مصنوعی و رباتیک … و نیز از حمایت های جامع ، از آزادی انجمن و حق مذاکرات دسته جمعی بهره مند باشند ، همچنین لازم است اعتبار اتحادیه های کارگری و کارفرمایی از طریق فن آوری و تکنولوژیکی نوین با نگاهی به اهمیت مشارکت آنان برای تحقق اهداف توسعه پایدار ، آینده روشن تر کار و اقداماتی که در اولین سده سازمان بین المللی کار اساسی و کلیدی جلوه می کند مشروعیت بیشتری پیدا کند .

منبع: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

همچنین بخوانید:

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

برگزاری رویداد تقاضا محور پیشرانه های دریایی

ج مرداد 18 , 1398
رویداد تقاضا محور پیشرانه های دریایی در تاریخ 12 شهریورماه و با همکاری و حمایت مرکز همکاری های تحول و پیشرفت، فن بازار ملی ایران، ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته و سازمان صنایع دریایی برگزار می گردد.
رویداد تقاضا محور پیشرانه های دریایی

شاید برای شما جالب باشد