طرح تحول صنعت دریایی با ساخت ۸۰ شناور ایرانی

معاون مهندسی و توسعه زیربنای سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طرح تحول صنعت دریایی با ساخت ۸۰ شناور توسط سازندگان ایرانی به زودی به مرحله اجرایی می‌رسد.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، محمدرضا الله یار معاون مهندسی و توسعه زیربنای سازمان بنادر و دریانوردی در برنامه روی خط خبر شبکه خبر با بیان اینکه بنادر درگاه‌های ورودی کالا از مسیر دریا محسوب می‌شوند، گفت: برای توسعه بنادر باید رویکرد بین‌المللی داشته باشیم، در همین زمینه سازمان بنادر مطالعات طرح جامع بنادر را برای ۱۱ بندر کشور در دستور کار خود قرار داده است.

معاون مهندسی و توسعه زیربنای سازمان بنادر و دریانوردی افزود: مطالعات در این زمینه در دست اجرا است تا توسعه بنادر بر اساس آن شکل بگیرد. طرح جامع بنادر در زمان‌های قبل انجام شده بود و مبنای توسعه بسیاری از بنادر به شمار می‌رفت، اما بروزرسانی آن تا سال ۱۴۰۴ اجرایی می‌شود.

او توضیح داد: باید توسعه بنادر بر اساس طرح جامع انجام شود و بر اساس آن توسعه پایدار بنادر، اسکله‌ها و موج شکن‌ها پیش‌بینی شده که مهم‌ترین آن فاز سوم بندر شهید رجایی است که این پروژه بندری ظرفیت پذیرش کشتی‌ها تا ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU را دارد، طرح بندر شهید بهشتی چابهار هم که مرحله اول آن انجام شده و فاز دوم مطالعاتی هم در این بندر در حال اجرا است.

الله یار گفت: در بندر شهید بهشتی شناور‌های بزرگی که در حال ساخت و ظرفیت آن‌ها ۲۲ هزار TEU است، پذیرش می‌شود و ما از طریق آن می‌توانیم با بنادر بزرگ دنیا در حوزه پذیرش کشتی‌ها رقابت کنیم.

معاون مهندسی و توسعه زیربنای سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: توسعه‌ها در این حوزه از پیش شروع شده و به اجرا رسیده و بر اساس آن می‌توانیم حوزه حمل‌ونقل دریایی را گسترش دهیم و سهم خود را در حوزه توسعه بنادر و اقتصاد حمل‌ونقلی افزایش دهیم.

او با اشاره به اینکه مطالعات و بروزرسانی در حوزه دریایی و بندری در حال انجام است و تا اوایل سال آینده مطالعات آن انجام می‌شود، افزود: فاز سوم بندر شهید رجایی و فاز اول بندر شهید بهشتی و توسعه اسکله‌ها و بنادر در بندر بوشهر از مهم‌ترین بنادری است که مطالعات طرح جامع بر روی آن‌ها اجرا می‌شود.

الله یار گفت: یکی از رویکرد‌ها و برنامه‌هایی که در حوزه بنادر در دستور کار قرار دارد، افزایش جایگاه بنادر کوچک است که باعث می‌شود اقتصاد شهر‌های اطراف متحول شود و این موضوع به صورت مستقیم در شهر‌های مجاور اجرایی می‌شود و در قالب طرح‌های ساماندهی بنادر کوچک به مرحله اجرایی می‌رسد.

معاون مهندسی و توسعه زیربنای سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در شهر‌های اطراف از جمله بوشهر و هرمزگان طرح‌هایی در این زمینه انجام شده و توسعه اسکله‌ها و لایروبی‌ها اجرایی شده است، از سوی دیگر بحث‌های مربوط به ایمنی و سامانه‌های اقتصادی در این زمینه اکثراً به بهره‌برداری رسیده و تا سال ۹۹ تمامی برنامه‌های مربوط به اعلام اطفای حریق اجرایی می‌شود.

او بیان کرد: در حوزه زیرساخت‌های عمرانی و تأسیساتی برنامه‌های بسیار زیادی در دستور کار قرار گرفته و یکی از این برنامه‌ها مربوط به توسعه و نگهداری و تعمیرات اساسی مربوط به تجهیزات دریایی است که در ۳ دسته دریایی، بندری و تجهیزات لایروبی و مخابراتی اجرایی می‌شود.

الله یار با اشاره به اینکه در گذشته بسیاری از تجهیزات بندری و دریایی مورد نیاز سازمان بنادر از کشور‌های خارج تأمین می‌شد، گفت: طبق تدابیری که سازمان بنادر و دریانوردی به کار گرفته و در راستای حمایت از تولید داخل اقدامات بسیار خوبی در این حوزه انجام شده است.

معاون مهندسی و توسعه زیربنای سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: در بحث شناور‌های دریایی طرح تحول صنعت دریایی سازمان بنادر با همکاری وزارت صمت و دبیرخانه شورای عالی دریایی تصویب شده که در آن طرح ۸۰ شناور که نیاز سازمان بنادر است در حوزه جست‌وجو و نجات و عملیات بندری صورت گرفته و طبق هماهنگی و همکاری این طرح‌ها در مرحله نهایی قرار دارد و به سازندگان ارائه می‌شود.

او گفت: تجهیزات استراتژیک برای بنادر کانتینری هم به دست سازندگان بخش خصوصی ساخته شده و تاکنون ۱۵ دستگاه ترانستینر و قطعات و تجهیزات یدکی برای استفاده به این بخش‌ها تحویل داده شده است.

الله یار بیان کرد: ۷۶۸ قطعه تجهیزات بندری، دریایی، مخابرات توسط مراکز دانش بنیان ساخته شده که نقش بسیار مؤثری در حوزه توسعه تجهیزات بندری دارد.

معاون مهندسی و توسعه زیربنای سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ساخت این قطعات علاوه بر صرفه‌جویی ریالی و جلوگیری از خروج ارز زمینه‌ساز کاهش ۷۰ درصدی هزینه‌ها در این حوزه شده است، گفت: تولید هر یک از این قطعات ۵۲ میلیارد تومان صرفه‌جویی هزینه‌ها برای ما دارد و سازمان بنادر و دریانوردی آمادگی پذیرش هر یک از این قطعات را دارد.

او افزود: ۷۰ مجموعه تاکنون برای ساخت این قطعات اعلام آمادگی کردند که با همکاری سازمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌توانیم افزایش ساخت و تولید قطعات را در دستور کار خود قرار دهیم.

معاون مهندسی و توسعه زیربنای سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: ساخت شناورها، تجهیزات دریایی، بندری و مخابرات هم توسط هر یک از این مراکز دانش بنیان می‌تواند انجام شود که البته سازمان بنادر باید با بررسی تمامی این مسیر و همچنین ارزیابی فرآیند‌های آن‌ها بتواند تفاهم‌نامه‌ها و انعقادات خوبی را در این حوزه منعقد کند.

الله یار با اشاره به اینکه در حوزه مهندسی نرم‌افزار سازمان بنادر جایگاه بسیار خوبی هم در کشور و هم در منطقه دارد، گفت: در حوزه مهندسی کشور پیشرفت‌های بسیار خوبی انجام داده‌ایم، به طوری که سازمان بنادر با طراحی نرم‌افزار‌های خاص خود در بخش‌های مختلف توانسته است توسعه‌های بسیار زیادی داشته باشد و این نرم‌افزار‌ها توسط بخش‌های خصوصی و شرکت‌های مهندسی انجام شده است.

او گفت: در حوزه نرم‌افزار مهندسی تصمیم ورود بار به شناور‌ها طراحی شده که ایران سومین کشور در طراحی این نرم‌افزار است که هم‌اکنون در بندر بوشهر مراحل آزمایشی آن در حال اجراست و می‌توانیم ادعا بکنیم که در حوزه نرم‌افزاری ۱۰۰ درصد به خودکفایی رسیده‌ایم.

معاون مهندسی و توسعه زیربنای سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ۳۰ نوع گردشگر دریایی شناسایی شده و بنادر کشور توانایی و جایگاه بسیار مهمی در این حوزه دارد، گفت: سازمان بنادر توانسته است، زیرساخت‌هایی را در این حوزه ایجاد کند و ما هم‌اکنون ۴۳ پایانه مسافری در شمال و جنوب کشور داریم که زمینه‌ساز توسعه گردشگری دریایی شده است.

او گفت: ۷۰ نوع اسکله دریایی وجود دارد که بخش‌های زیادی از آن‌ها توسط بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران توانسته است رونق پیدا کند.

الله یار یادآور شد: تا پایان سال ۸۰ نقطه جدید زیرساختی توسط بنادر ایجاد شده و از سوی دیگر با طراحی اسکله‌های مسافری می‌توانیم برنامه‌های جذب مسافر را در دستور کار خود قرار دهیم.

او ادامه داد: طرح گردشگری بنادر در شمال کشور از جمله ساخت اسکله چمخاله و راه‌اندازی بندر مسافری چمخاله را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و زیرساخت‌های لازم را در این حوزه با همکاری بخش خصوصی انجام داده‌ایم که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون مهندسی و توسعه زیربنای سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: چند سال پیش پایانه مسافری شهید حقانی را در بندرعباس راه‌اندازی کرده‌ایم که در طرح جدید مطالعات توسعه آن را در دستور کار قرار داده‌ایم.

الله یار گفت: یکی از نیاز‌های اصلی در بنادر توسعه زیرساخت‌ها است که با توجه به افزایش بنادر در شمال و جنوب کشور سعی داریم با همکاری بخش خصوصی بتوانیم نقاط پتانسیل این بنادر را افزایش دهیم.

او یادآور شد: در برخی از مناطق هم با ایجاد زیرساخت‌های ساحلی و ایجاد اسکله‌های مسافری و گردشگری سعی می‌کنیم میزان جذب مسافر را افزایش دهیم البته برای جذب سرمایه‌گذاران هم سعی کرده‌ایم از منابع داخلی خود بتوانیم بخشی از سرمایه‌ها را در این حوزه تأمین کنیم.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

حضور مدیران شرکت‌های دریانوردی و کشتی‌سازی در فراکسیون توسعه دریامحور مجلس

د بهمن 21 , 1398
رئیس فراکسیون توسعه دریامحور مجلس گفت: نشست این فراکسیون با حضور مدیران شرکت‌های دریانوردی و کشتی‌سازی و با هدف بررسی مشکلات این بخش برگزار شد.
حضور مدیران شرکت‌های دریانوردی و کشتی‌سازی در فراکسیون توسعه دریامحور مجلس

شاید برای شما جالب باشد