بومی‌سازی ساخت قفس دریایی برای پرورش ماهی در مازندران

رئیس سازمان شیلات ایران گفت که یک شرکت دانش بنیان در مازندران تا ۷۰ درصد ساخت قفس دریایی برای پرورش ماهی را بومی‌سازی کرده است.

بومی‌سازی ساخت قفس پرورش ماهی در مازندران
زمان مطالعه: 3 دقیقه

 به گزارش مارین‌پرس، نبی اله خون میرزایی در حاشیه بهره برداری از پروژه پرورش ماهی در قفس در شهرستان نوشهر با اظهار اینکه مازندران استان پیشرو و موفق در صنعت پرورش ماهی در قفس کشور است ، افزود : صنعت پرورش ماهی در دریا الگوبرداری شده از کشورهای اروپایی است و در ۲ سال گذشته به دلیل محدودیت‌های اعتباری و ارزی با چالش‌هایی رو به رو شد.

وی گفت : خوشبختانه شرکت‌های متعددی در کشور اقدام به بومی سازی بخش‌های مختلف این تکنولوژی کردند و در مازندران نیز یک شرکت دانش بنیان بیش از ۷۰ درصد مجموعه قفس پرورش ماهی را بومی سازی کرده است.

خون میرزایی با اعلام این که زنجیره آبزی پروری در مازندران کامل شده است ، افزود : مازندران در آبزی پروری استان نمونه کشور به شمار می‌رود و صنعت پرورش ماهی در دریا نیز در چارچوب زنجیره شکل گرفته است.

وی ادامه داد : کارخانجات فرآوری و صادرات و در مجموع صنعت پرورش ماهی در قفس در مازندران دارای زنجیره کامل است و گروه‌هایی که می‌خواهند در زمینه پرورش ماهی درقفس کار کنند باید به صورت زنجیره فعالیت کنند.

رئیس سازمان شیلات کشور همچنین در باره حجم سرمایه گذاری در دریا گفت : تقریباً برای یک ظرفیت هزار تنی در دریا نیاز به سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومانی است و با توجه به اینکه این صنعت درون زا، صادرات محور است، نقش به سزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.

پرورش ماهی در قفس در دریا با توجه به ساحل ۳۸۸ کیلومتری دریای کاسپین در حوزه استحفاظی مازندران یکی از ظرفیت ها مهم در تولید انواع گونه های ماهی مانند قزل آلا ، سفید ، آزاد ،فیل ماهی ، کفال و خاویاری در عمق پنج کیلومتری ساحل دریا به شمار می رود.

در حال حاضر تولید سالانه پرورش ماهی در قفس های دریایی ساحل مازندران سالانه ۶۴۰ تن است و بر اساس آمار منابع رسمی به ازای تولید هر ۱۰ تن ماهی برای یک نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.

اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در مازندران از سال ۱۳۸۹ آغاز شد ولی از سال ۹۲ با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و طرح مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی شتاب گرفت. اکنون تمامی ۴۰ قفس پرورش ماهی در سواحل توسط بخش خصوصی اما با نظارت شیلات فعال است.

دریای کاسپین طبق تحقیقات کارشناسان خارجی و شیلات کشور، ظرفیت تولید مقدار ۳۷۰ هزار تن ماهی به شیوه استقرار قفس های دریایی را دارد که سهم مازندران از این میزان ۲۰۰ هزار تن ارزیابی شده است.

بیمه صیادان 

رییس سازمان شیلات ایران درباره بیمه صیادان استان های شمالی هم گفت : به صورت جدی پیگیر اجرایی شدن مصوبه کاهش  ۱۰ درصدی سهم بیمه از منابع دولتی هستیم و محدودیت‌های اعتباری اجازه نداده است  که بتوانیم آن را تاکنون حل و فصل و  اجرایی کنیم.

وی افزود : بیمه صیادی را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم تا این دغدغه دیرینه صیادان رفع شود.

کاهش نرخ بیمه حق سهم صیادان از ۲۷درصد به ۱۷درصد از مصوبات هیات دولت است و وزارت رفاه باید آن را عملیاتی می کرد ، موضوعی که شیلات ایرانی می گوید به رغم پیگیری و در اولویت قرار گرفتن این موضوع ، اما همچنان به عنوان یک وعده قانونی محقق نشده است.

طبق آمار رسمی شیلات ایران ۱۲۱ شرکت‌های تعاونی صیادی پره  با ۱۰ هزار ماهیگیر در استان‌های شمالی مازندران ، گیلان و گلستان فعالیت می کنند.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آسیب فاضلاب ها به آبزیان کمتر از صیدغیرمجاز نیست

د مهر 14 , 1399
فرمانده یگان حفاظت از منابع آبزی سازمان شیلات گفت: سازمان محیط زیست باید موضوع آب ها و فاضلاب های ورودی به آب دریاها را به صورت جدی مد نظر داشته باشد، زیرا آسیب آب ها و فاضلاب های غیرمجاز به آبزیان کمتر از صیدغیرمجاز نیست.
ورود فاضلاب و پساب به دریا در بندرعباس

شاید برای شما جالب باشد