نجات اکوسیستم‌های دریایی با مدیریت حفاری در بستر دریاها

پژوهشگران آمریکایی قصد دارند با برطرف کردن شکاف‌های علمی در مورد حفاری در بستر دریاها، به مدیریت بهتر این کار و نجات اکوسیستم‌های دریایی کمک کنندـ

اکوسیستم دریایی و اقیانوسی
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین‌پرس، گروهی متشکل از ۱۳ زیست‌شناس برجسته به سرپرستی پروفسور “کریگ اسمیت”(Craig Smith)، پژوهشگر “دانشگاه هاوایی” (UH) آمریکا سعی دارند تصورات غلط علمی را که به محاسبات نادرست منجر می‌شوند و استخراج مواد معدنی از بستر دریا را تحت تاثیر قرار می‌دهند، برطرف کنند.

دریاها و اقیانوس‌های عمیق، بخش قابل توجهی از زیست‌کره را در بر دارند و اکوسیستم‌های بزرگی از این سیاره را در خود جای داده‌اند. تمایل به حفاری بستر دریاها و استخراج فلزاتی مانند مس کبالت، روی، منگنز و فلزات ارزشمند دیگر، در دهه اخیر افزایش یافته است و انتظار می‌رود که فعالیت‌های حفاری به زودی آغاز شوند.

اسمیت گفت: تصورات غلط علمی و محاسبات نادرست، موضوعی هشداربرانگیز است که می‌تواند اثرات احتمالی در حفاری بستر دریاها داشته باشد. ما در بررسی‌های خود دریافتیم که اثر حفاری نادیده گرفته می‌شود و درک ضعیفی در مورد میزان حساسیت و تنوع زیستی اکوسیستم‌های عمق دریا وجود دارد. ما تصمیم داریم تصورات نادرست در مورد این موضوع را برطرف کنیم و آنچه در مورد اثرات حفاری در بستر دریا پوشیده است، بدانیم.

اسمیت و همکارانش علاوه بر اثر حفاری بر اکوسیستم‌های دریایی، به بررسی پیامدهای آن در بستر دریا و سکونتگاه‌هایی پرداختند که در اثر حفاری تخریب می‌شوند.

اسمیت ادامه داد: موضوع اساسی پژوهش این است که امکان دارد بسیاری از اکوسیستم‌های عمق دریا، تحت تاثیر حفاری بستر دریا قرار بگیرند. این موضوع می‌تواند به از بین رفتن تنوع زیستی و انقراض گونه‌های دریایی منجر شود.

به گفته پژوهشگران، میزان حساسیت اکوسیستم دریایی نسبت به حفاری بستر دریاها، تاکنون قابل بررسی یا شبیه‌سازی نبوده است.

اسمیت اضافه کرد: هیچ‌کدام از شبیه‌سازی‌هایی که تاکنون انجام شده‌اند، نتوانسته‌اند اطلاعات کافی در مورد حفاری در مقیاس کامل ارائه دهند.

وی افزود: اصلاح باورهای نادرست و شکاف‌های علمی می‌تواند نخستین گام برای مدیریت حفاری در بستر دریاهای عمیق باشد.

این پژوهش، در مجله “Trends in Ecology and Evolution” به چاپ رسید.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

انفجار بندر بیروت و درس عبرت‌هایی برای اقتصاد ایران

د مرداد 20 , 1399
حسن حسن‌خانی، کارشناس اقتصاد بین الملل در یادداشتی به انفجار در بندر بیروت و عبرت‌های آن برای اقتصاد ایران پرداخته است.
انفجار بندر بیروت لبنان

شاید برای شما جالب باشد