زیست دریایی با فناوری گره می‌خورد

زیست دریایی یکی از حوزه‌های فناورانه‌ای است که با همراهی ایده‌های خلاق شکوفا می‌شود. صنعتی فناورانه که می‌تواند نقشی موثر در توسعه اقتصادی کشور بازی کند. این صنعت فناورانه قرار است با ایده‌های خلاق دانش‌بنیانی توسعه یابد. کاری که با اعلام فراخوانی شتاب می‌گیرد.

مزارع جلبک دریایی برای تولید انرژی

به گزارش مارین‌پرس، کارشناسان اعتقاد دارند که صنعت رو به رشد زیست دریایی، گزینه مناسبی برای توسعه کشورهای هم‌جوار با دریا و اقیانوس‌ها است. گستره آبی سرشار از تنوع زیستی که اگر به شکل درستی از آن استفاده کنند می‌توانند مسیر متفاوتی برای توسعه اقتصادی خود بیابند.

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در تلاش است تا با به‌کارگیری ظرفیت‌های دانش‌بنیانی موجود در کشور این ارزش افزوده را به اقتصاد کشور تزریق کند. ظرفیت‌هایی که به توسعه فناورانه و اولویت‌دار حوزه زیست دریا و شیلات می‌انجامد.

این کار اقتصادی و فناورانه یک همکاری مشترک میان ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و و وزارت جهاد کشاورزی در راستای تحقق شعار تامین امنیت غذایی و جهش تولید در کشور است. در این طرح علاوه بر توسعه بازار محصولات موجود در بازار به رفع چالش‌ها و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان هم توجه شده است.

«به‌ گزینی و اصلاح نژاد مولدین میگو و ماهیان دریایی برای تولید مولدین عاری از بیماری‏‌های خاص و مقاوم به بیماری»، «تولید مولدین و تخم چشم زرده اصلاح شده ماهی قزل‌آلا»، «تولید تخم تمام ماده ماهی قزل‌آلا با استفاده از نر»، «ارتقای کیفیت خوراک آبزیان»، «تولید کیت‏‌های تشخیص و شناسایی سریع بیماری‏‌های ویروسی و باکتریایی مهم آبزیان پرورشی و غیره» از جمله طرح‌هایی است که مورد حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار می‌گیرد.

«فناوری تولید ماکروجلبک‏‌های خارج از فصل (شرایط گلخانه‌‏ای) برای تامین نشاء مورد نیاز»، «تنوع‌بخشی به روش‏ های بسته‌بندی، فرآوری و عمل‏ آوری آبزیان»، «استفاده از آبزیان ریز در تولید خوراک دام و طیور»، «روش‏‌های نوین تولید و فرآوری سیست و بیومس آرتمیا»، «فناوری تولید غذاهای لاروی و پست لاروی میگو و لاروی ماهیان دریایی»، «تولید فرآورده‌‏های جانبی از ماهی و ضایعات آبزیان»، «تولید داخل نهاده‌‏ها، مکمل‏‌ها و افزودنی‏‌های خوراک آبزیان»، «تولید متراکم ماهی تیلاپیا» و «افزایش ظرفیت تولید ماهی در قفس برای گونه‏‌های نظیر سوکلا و برنامه‏‌های اصلاح نژادی و ارتقای این‌ گونه دریایی» از دیگر طرح‌های حمایتی است.

‌ «بالا بودن سطح آمادگی فناوری و سطح آمادگی بازار طرح‏ها»، «قابلیت اجرایی طرح با توجه به شرایط اقلیمی و سیاسی کشور»، «وجود منابع پایدار برای مواد اولیه برای استمرار در اجرای طرح و تولید محصول»، «چابکی طرح‌‌ها و ایده‌ ها برای انطباق با استاندارد ها» و تولید محصولات متنوع»، «وجود بازار داخلی برای محصول طرح یا تضمین صادرات برای محصولات ارزآور» و «استفاده از فناوری‌‌های جدید و کارآمد در اجرای طرح» از جمله نکاتی است که باید در طرح‌های ارائه شده مدنظر باشد.

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

پیگیری مطالبات و مشکلات صیادان بندر خرمشهر

د شهریور 10 , 1399
رئیس مجلس شورای اسلامی از اسکله بندر خرمشهر بازدید و در جریان فعالیت‌های این بندر مهم تجاری قرار گرفت. گفت و گو با جمعی از پرسنل، ملوانان و صیادان این بندر و شنیدن مطالبات و مشکلات آن ها از جمله برنامه های اصلی رئیس مجلس در این بندر بود.
پیگیری مطالبات و مشکلات صیادان بندر خرمشهر توسط رئیس مجلس

شاید برای شما جالب باشد