اقیانوس شناسی؛ رشته‌ای نوپا اما پرجاذبه

این روزها تب اعلام نتیجه کنکور و انتخاب رشته در بین دانش‌آموزان و البته خانواده‌ها بالا گرفته است. پایگاه خبری تحلیلی دریایی ایران در نظر دارد تا با گفت‌وگو با کارشناسان رشته‌های مختلف در این فرصت اندک به معرفی رشته‌های دانشگاهی اقدام کند تا کمک و راهنمایی به دانش‌آموزان باشد. ‌

زمان مطالعه: 16 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، بیش از 70 درصد کره‌ی زمین را آب اقیانوس‌ها و دریاها پوشانده است که سبب شده تا بیش از 90 درصد تجارت جهانی از طریق حمل‌ونقل‌ دریایی صورت ‌گیرد که این روند در آینده هم چنان رو‌به‌رشد است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2050 جمعیت کره‌ی زمین حدود 11 میلیارد خواهد شد که تامین نیازهای این میزان جمعیت به انرژی و منابع یک چالش اساسی محسوب می‌شود که تنهاترین و بهترین راه جهت غلبه بر این چالش روی‌آوردن به “اقیانوس‌ها” و “دریاها” است. از سویی 40  درصد از جمعیت جهان در مناطق ساحلی و دلتاها زندگی می کنند و 90 درصد شهرهای پیشرفته و مدرن دنیا، شهرهای ساحلی و بندری هستند. در این بین کشورهای مختلف اقدامات زیادی را در دست اجرا و برنامه‌ریزی جهت سیطره بر اقیانوس‌ها و دریاها دارند که اولین آن توسعه “علوم” مرتبط به دریا است.

کشور ایران با داشتن 5800 کیلومتر طول نوار ساحلی و قرار گرفتن در کنار دو آبراه استراتژیک در شمال و جنوب یک کشور دریایی محسوب می‌شود. از بین استان‌های کشورمان که  7 استان کشور شامل 3 استان در شمال و 4 استان در جنوب مرز آبی یا نوار ساحلی دارند که در این بین استان هرمزگان با داشتن 14 جزیره و نیز بیش از 1100 کیلومتر مرز آبی به عنوان استانی که بیشترین مجاورت را با  دریا دارد و نیز قرار گرفتن بزرگترین بندر تجاری کشور، بندر شهید رجایی و بزرگترین مجتمع کشتی‌سازی و فراساحل کشور در این استان، مهم‌ترین استان دریایی کشور محسوب می‌شود.

در کشور ما نیز با توجه به اهمیت موارد ذکرشده در سال‌ها و دهه‌های اخیر توجه به مقوله “دریا” بیشتر از قبل شده است و رشته‌های مختلف مرتبط با دریا در دانشگاه‌های مختلف تاسیس شده که از جمله آن‌ها می‌توان “مهندسی دریا”، “اقیانوس شناسی”، “زیست‌شناسی دریا” و “شیلات و دیگر رشته‌های مرتبط را نام برد.

سازمان‌ها و ارگان‌‌ها در مسیر دریا حرکت می‌کنند

یک کارشناس ارشد حوزه دریا در خصوص اهمیت رشته‌های دریایی گفت: امروزه حرکت در مسیر دریا به دلیل اهمیت و جایگاه این صنعت مورد هدف بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی قرارگرفته است و بسیاری از این سازمان وارگان‌ها با توجه به ماموریت ذاتیشان مانند سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان شیلات، پژوهشگاه‌های موجود در این زمینه مثل پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی، سازمان محیط زیست و دیگر مجموعه‌هایی از این قبیل  که کاملا و یا نسبتا مرتبط با دریا می‌باشند، به منظور تکمیل کارکنان و کارشناسان خود همواره نیازمند نیروی انسانی علاقه‌‌مند و آشنا با محیط دریا هستند.

دانیال قادری در خصوص رشته اقیانوس‌شناسی اضافه کرد: یکی از بهترین گروه دانش‌‌آموخته‌های دارای مدرک کارشناسی، دانشجویان دریایی رشته اقیانوس‌شناسی هستند که می‌توان انتظار داشت پس از سپری کردن دوره‌ی کارشناسی، بتوانند در این مجموعه‌ها به ایفای نقش بپردازند.

دانیال قادری

اقیانوس‌شناسی رشته‌ای نوپا است

وی در خصوص تاریخچه رشته اقیانوس‌شناسی خاطرنشان کرد: این رشته‌ی تحصیلی یک رشته نوپا در کشور است که متاسفانه موجب شده تا به امروز ارتباط ضعیفی میان دانش‌آموخته‌‌ها و سازمان‌ها ایجاد شود، هرچند که در این زمینه شاهد کم کاری و بی توجهی بسیاری از مسئولین مربوطه هستیم، زیرا هنگامی که به ساختار سرفصل درسی این رشته و اهداف تشریح شده در سرفصل آن نگاه می‌کنیم، می‌توان به این نتیجه رسید که علی رغم توانمند بودن این رشته به منظور تامین نیروی انسانی، همواره به دور از نگاه و توجه مسئولین قرارگرفته، هرچند که امروز با گذشت هفت سال از ایجاد و پذیرش اولین گروه ورودی، پیشرفت‌های شگرفی صورت گرفته اما به هیچ وجه متناسب با توانایی‌های موجود در این رشته نیست.

این کارشناس ‌ارشد حوزه دریا ادامه داد: اولین دوره‌ی ورودی این رشته، در سال 1390 در دانشگاه هرمزگان صورت گرفت و پس از آن در سال تحصیلی بعد، علاوه بر این دانشگاه، دانشگاه علوم دریایی چابهار نیز اقدام به پذیرش داوطلب در این رشته کرده است. در سال تحصیلی 1397-1398 نیز، طبق دفترچه‌ی منتشر شده‌ی سازمان سنجش به عنوان متولی برگزارکننده کنکور سراسری، سه دانشگاه هرمزگان، چابهار و بابلسر از بین داوطلبان رشته‌ی تجربی و ریاضی، اقدام به پذیرش این رشته می‌کند.

با معدل خوب می‌توان در رشته اقیانوس‌شناسی پذیرفته شد

قادری در خصوص ظرفیت پذیرش این رشته اظهار کرد: با توجه به بررسی دفترچه منتشر شده توسط سازمان سنجش، ظرفیت، این رشته در گروه تجربی در هر یک از سه دانشگاه، علوم دریایی چابهار، بابلسر و هرمزگان 36 نفر (زن و مرد) می‌باشد و به شکل نوبت دوم هم به ترتیب 27، 18 و 9 نفر است. همچنین در گروه ریاضی نیز، در هر یک از این سه دانشگاه 4 نفر (زن و مرد) به شکل روزانه و به شکل نوبت دوم به ترتیب 3، 2 و یک نفر پذیرش دارد. به شکل کلی از گروه تجربی 108 نفر روزانه و نصف آن (54 نفر) نوبت دوم و از گروه ریاضی 12 نفر روزانه و نصف آن (6 نفر) نوبت دوم پذیرش دارد که در نتیجه ظرفیت دانشگاه هرمزگان به شکل کلی 50 نفر (زن و مرد) است.

وی درباره رتبه لازم برای قبولی در این رشته ابراز کرد: با توجه به تغییراتی که از چند سال اخیر در روند پذیرش سازمان سنجش اعمال شده، پذیرش در تمای رشته محل‌های این عنوان رشته‌ی تحصیلی صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد، در نتیجه با برخورداری از معدل نسبتاً خوب و با در نظر گرفتن میزان استقبال داوطلبین، می‌توان انتظار داشت در این رشته محل‌ها، داوطلبین قبول شوند.

ظرفیت پذیرش پایین  رشته اقیانوس‌شناسی از مزایای این رشته است

این کارشناس ارشد دریا با بیان اینکه با توجه به اهداف راه‌اندازی این رشته، می‌توان گفت عوامل محدود کننده‌ای مثل تحریم‌ها به‌شکل مستقیم بر میزان بازار کار این رشته تاثیر محسوسی ندارد و از وضعیت کلی اقتصاد و اشتغال کشور تبعیت می‌کند عنوان کرد: اما نکته‌ای که عامل اصلی در کاهش میزان بازار کار این رشته است، عدم شناخت این رشته در بین سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه است، که متاسفانه شاهد کم کاری مسئولین در این زمینه هستیم، هرچند که امروزه شاهد پیشرفت‌هایی نیز بوده‌ایم.

قادری در خصوص مقایسه بازار کار این رشته با دیگر رشته‌ها مثل برق و مکانیک و پرستاری تصریح کرد: مقایسه میزان بازار کار این رشته با سایر رشته‌ها نمی‌تواند درست باشد، نکته‌ای که خیلی مهم است، ظرفیت پایین این رشته در مقایسه با دیگر رشته‌ها است، در نتیجه می‌تواند نکته‌ای مثبت در مقابل دیگر رشته‌ها باشد.

وی ادامه داد: از سویی گمنام بودن این رشته نسبت به دیگر رشته‌ها نیز یک عامل منفی در موضوع بازار کار است. اما باتوجه به سیاست‌های ارگان‌ها و سازمان‌های دریایی و مربوطه که بیانگر رشد و توسعه در زمینه‌ی دریا و سواحل است، می‌توان انتظار داشت در آینده‌ی نزدیک وضعیت بازارکار بهبود یابد، همان‌طور که امروزه شاهد مواردی هستیم که نشان از این امیدواری را می‌دهد.

این کارشناس ارشد حوزه دریا با بیان اینکه به طور کلی هر ارگان و سازمانی که به نحوی مرتبط به دریا و سواحل باشد، می‌تواند مقصدی برای دانش‌آموخته‌های این رشته باشد خاطرنشان کرد: سازمان و ارگان‌هایی مانند سازمان محیط زیست، سازمان شیلات، سازمان بنادر و دریانوردی، پژوهشگاه‌های مربوطه مثل؛ پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی، پژوهشگاه اکولوژی دریای عمان و خلیج فارس در بندرعباس و دیگر موارد می‌تواند مقصدی برای آینده شغلی دانش‌آموخته‌های رشته اقیانوس‌شناسی باشد.

محدودیتی برای تحصیل و کار خانم‌ها در رشته اقیانوس‌شناسی نیست

قادری در خصوص تحصیل و کار در این رشته برای خانم‌ها گفت: از نظر شرایط تحصیل، حتی در مقاطع تحیلات تکمیلی  و دکتری نیز منعی برای حضور خانم‌ها وجود ندارد و حتی شاهد این هستیم که امروزه بیشتر دانشجویان چه در مقطع کارشناسی و چه در مقطع کارشناسی ارشد در این رشته را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه افزود: از نظر شرایط کار نیز، در صورت مهیا شدن فرصت شغلی یک دانش‌آموخته خانم همانند دانش‌آموخته‌ی آقا، توانایی‌های لازم را دارد، اما بعضی از فرصت‌های شغلی شاید در درازمدت با روحیه‌ی آقایان سازگاری بیشتری داشته باشد. تقریبا تمامی گرایش‌ها برای خانم‌ها و آقایان شرایط یکسانی دارد، اما بعضی از فرصت‌های شغلی در هر یک از گرایشات که جنبه‌ی فعالیت میدانی دارند می‌تواند برای خانم‌ها مقداری مشکل باشد، اما در صورت وجود علاقه، می‌توان گفت تفاوتی برای خانم‌ها و آقایان چه از نظر تحصیل و چه از نظر کار وجود ندارد.

 “فیزیک دریا” مهم‌ترین رشته اقیانوس‌شناسی در مقاطع بالاتر است

این کارشناس ارشد حوزه دریا در خصوص ادامه تحصیل در این رشته در مقاطع بالاتر و گرایش‌های آن بیان کرد: به طور کلی دانشجویان مقطع کارشناسی پس از دانش‌آموختگی، می‌توانند در چند رشته‌ی مقطع ارشد به تحصیل ادامه دهند و این امر پس از گذشت هفت سال از ارائه‌ی این رشته، نمایان است.

وی ادامه داد: رشته‌ای که انتظار می‌رود دانشجویان بیشتر به سمت آن حرکت کنند رشته‌ی “فیزیک دریا” است که حتی در مقطع دکتری نیز می‌توانند ادامه دهند.

قادری اضافه کرد: رشته اقیانوس‌شناسی از نظر گرایش در مقطع کارشناسی‌ارشد شامل دو گرایش؛ دینامیک اقیانوسی و گرایش هواشناسی دریا است که با توجه به امکانات و تخصص اساتید، هر یک از گروه‌های آموزشی به سمت یکی از گرایش‌ها تمایل پیدا می‌کنند و این موضوع حتی در مقاطع دیگر هم به نحوی حاکم است. از نظر زمان انتخاب؛ پس از اتمام واحد درس‌های کمبود و جبرانی با نظر اساتید هر گروه دروس گرایش‌ها ارائه می‌شود.

شرایط ادامه تحصیل در خارج از کشور در رشته اقیانوس‌شناسی تفاوتی با دیگر رشته‌ها ندارد

این کارشناس ارشد حوزه دریا با بیان اینکه شرایط ادامه تحصیل در خارج از کشور در رشته اقیانوس‌شناسی تفاوتی با دیگر رشته‌ها ندارد اما چند نکته را باید یادآور شد، خاطرنشان کرد:  این رشته حتی در خارج از ایران نیز نوپا بوده و قطعاً با داشتن یک رزومه‌ی پژوهشی خوب، شرایط ادامه تحصیل در دانشگاه‌های مطرح هم فراهم است.

وی اضافه کرد: نکته دیگر کمبود دانش‌آموخته‌های این رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی به نسبت دیگر رشته‌ها است که می‌تواند فرصت بهتری برای ادامه تحصیل در خارج را فراهم کند.

قادری ادامه داد: نکته سوم پژوهش‌های علمی در این رشته‌ی تحصیلی نیز  است که در مرحله‌ی مطالعاتی نسبت به مطالعات دانشگاه‌های خارجی با توجه‌ به زمینه‌های کاری متعدد و متفاوت، چندان عقب نیست و این موضوع می‌تواند کمک شایانی به ادامه تحصیل دانشجویان در خارج از کشور باشد. از این رو باتوجه به این موارد مخصوصاً نوپا بودن این رشته، شاید بتوان گفت امکان تحصیل این رشته در خارج نسبت به رشته‌های دیگر راحت‌تر است، حتی با توجه به عوامل سیاسی موجود، اما این تحریم‌ها و عوامل سیاسی یک ممنوعیت‌هایی ایجاد کرده که کلی است و شامل تمامی رشته‌ها است و محدود به چند کشور خاص است.

با توجه به حرکت کشور به سمت محور دریا، شاهد پیشرفت رشته اقیانوس‌شناسی خواهیم بود

این کارشناس ارشد حوزه دریا در خصوص پیشرفت رشته اقیانوس‌شناسی در کشور گفت: امروزه تا مقطع دکتری، امکان تحصیل در این رشته محیا است و شاهد آن هستیم که امکان اعطای فرصت مطالعاتی خارج از کشور هم وجود دارد. پس، از نظر وجود مراحل مقاطع تحصیلی، در ایران تا بالاترین مدرک دانشگاهی، امکان تحصیل وجود دارد، اما اگر بخواهیم شرایط پیشرفت این رشته را بررسی کنیم باید به دو نکته توجه داشت.

وی ادامه داد: یکی این که، امروزه توجه و حرکت کشور به سمت دریا و سواحل با سرعت بیشتری همراه شده و مورد دیگر نوپا بودن این رشته است که مجموعاً می‌تواند سبب افزایش و فعال شدن مطالعات پژوهشی در این رشته شود که در این صورت قطعاً شاهد پیشرفت این رشته خواهیم بود و از سویی نتایج این پیشرفت در خدمت رویکرد‌های کلی کشور با توجه به پتانسیل‌های موجود در دریاها و سواحل کشور خواهد بود.

قادری در ادامه تصریح کرد: همچنین می‌توان در صورت ایجاد ارتباطات بین‌المللی دانشگاهی شاهد پیشرفت‌های گسترده‌تری باشیم، کما این که پژوهشگاهی‌ مانند پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی همواره دارای بعد ماموریت‌های فرامنطقه‌ای و بین‌المللی نیز است.

رشته‌‌ی اقیانوس‌ نقش و اهمیت خود را در مطالعات اولیه صنایع مختلف دریا نشان می‌دهد

این کارشناس ارشد حوزه دریا در خصوص پیشرفت‌های صنعتی و علمی رشته اقیانوس‌شناسی عنوان کرد: باتوجه به فعال‌تر شدن بخش‌های پژوهشی و مطالعاتی این رشته (همانند پژوهشگاه‌ها) و افزایش همکاری‌های سازمان‌ها و ارگان‌های دریای در انجام دادن پایان‌نامه‌های دانشجویی، می‌توان گفت در بعد علمی شاهد تغییرات و پیشرفت‌هایی هستیم اما این که به شکل دقیق گفته شود چه پیشرفت‌هایی مقداری سخت است.

وی در ادامه بیان کرد: از بعد صنعتی نیز شاید این رشته به شکل مستقیم مرتبط با صنایع نباشد و از سویی نیز سطح آگاهی و لوازم ارتباط این قبیل رشته‌ها در بین صنایع به شدت پایین است، لذا شاید چندان پیشرفتی از بعد صنعتی وجود نداشته باشد، اما می‌توان تا حدودی زمینه کار بر استحصال انرژی از امواج دریا و اقیانوس را در زمره کارهای صنعتی این رشته بر شمرد.

قادری ادامه داد: باتوجه به ماهیت این رشته، رشته‌‌ی اقیانوس‌شناسی رشته‌ای است که نقش و اهمیت خود را در مطالعات اولیه صنایع مختلف نشان می‌دهد، از این رو می‌توان گفت در صورت پیشرفت این رشته، قطعاً شاهد افزایش کیفیت پروژه‌های صنعتی مربوطه خواهیم بود.

شرایط ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر ارشد و دکتری در رشته اقیانوس‌شناسی فراهم است

 قادری با بیان اینکه مرتبط‌ترین رشته‌ی موجود به رشته‌ی کارشناسی اقیانوس‌شناسی، رشته‌ی فیزیک دریا در مقطع ارشد و پس از آن در مقطع دکتری است، تصریح کرد: البته با توجه به توانایی‌هایی که دانشجوی کارشناسی این رشته کسب می‌کند، امکان تحصیل در رشته‌های ارشد دیگری همچون، محیط زیست، آب و هوا شناسی، آلودگی دریا، مدیریت دریانوردی و غیره وجود دارد.

 وی در خصوص دانشگاه‌هایی که ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در این رشته را فراهم می‌کنند، عنوان کرد: دانشگاه هرمزگان، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، دانشگاه علوم دریایی چابهار، دانشگاه بابلسر، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه اصفهان، در سال‌های تحصیلی مختلف با ظرفیت‌های متفاوتی اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع ارشد می‌‌کند که در دانشگاهی مانند دانشگاه هرمزگان عمر این رشته در مقطع ارشد بالغ بر 10 سال است.

این کارشناس ارشد حوزه دریا ابراز کرد: همچنین در مقطع دکتری نیز دانشگاه هرمزگان، دانشگاه خرمشهر پذیرش دانشجو  دارند و در چند سال اخیر دانشگاه‌هایی همچون تربیت مدرس و بابلسر دارای ظرفیت بورس اعزام به خارج از کشور بوده‌اند.

امکان بورسیه تحصیلی در این رشته وجود دارد

قادری با بیان اینکه امروزه با توجه به سیاست‌های وزارت علوم امکان بورسیه تحصیلی خارج از کشور اکثراً متمرکز بر مقطع دکتری است گفت: در چند سال اخیر شاهد این بوده‌ایم که دانشگاه‌های تربیت مدرس و بابلسر اقدام به پذیرش دانشجو جهت اعزام به خارج از کشور در قالب بورس تحصیلی کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: علاوه بر بورسیه‌ی وزارت علوم، دانشجویان علاقه‌مند با بررسی و پیگیری‌های خود می‌توانند از شرایط بورسیه دانشگاه‌های خارج از کشور چه در مقطع ارشد و چه در مقطع دکتری، برخوردار شوند که این نوع بورسیه‌ها شرایط و قواعد خاص خودش را دارد و با توجه به نوپا بودن این رشته استقبال از انواع بورسیه‌های تحصیلی وجود دارد.

شناخت رشته اقیانوس‌شناسی نیازمند مساعدت مسئولین امر است

این کارشناس ارشد حوزه دریا با بیان اینکه دانش‌آموخته‌های این رشته باتوجه به سابقه‌ی حضور رشته، چندان زیاد نیستند، خاطرنشان کرد: از این رو نمی‌توان به شکل دقیق میزان درآمد دانش‌آموخته‌های رشته اقیانوس‌شناسی را بیان کرد، اما با توجه به این که امکان فرصت شغلی در قالب کارشناس، محقق آزمایشگاه و استخدام اداری با مدرک کارشناسی وجود دارد و قطعاً در آینده گسترده‌تر خواهد شد، سطح درآمد به میزان ردیف شغلی‌هایی است که گفته شد.

قادری تصریح کرد: در مقاطع بالاتر مانند ارشد و دکتری، به عنوان کارشناس متخصص یا پژوهشگر انتظار کسب درآمد بالاتر وجود دارد، اما همواره باید به این موضوع اشاره شود که کماکان این رشته در بین ادارات و ارگان‌های دریایی به شکل مطلوبی شناخته نشده است که به شدت نیازمند مساعدت مسئولین امر است.

دانشگاه هرمزگان

دانشگاه هرمزگان فضا و فرهنگ خاص خودش را دارد

دانش‌آموخته دانشگاه هرمزگان با بیان اینکه  این دانشگاه فضا و فرهنگ خاص خودش را دارد، تصریح کرد: اما نکته‌ی مهم علاوه بر نکات مثبت این دانشگاه که با وجود شرایط لازمه حتی شاهد آن هستیم ارتباط کم دانشجویان با خارج از محیط دانشگاه یعنی صنعت است که شاید بتوان گفت ناشی از دلسردی شخصی دانشجویان از شرایط کلی اقتصاد و اشتغال کشور باشد.

قادری در ادامه عنوان کرد: با این وجود دانشکده‌ی علوم و فنون دریایی که ارائه دهنده‌ی این رشته از مقطع کارشناسی تا دکتری است، دارای فعالیت و طراوت به مراتب بیشتری نسبت به دیگر دانشکده و رشته‌هاست و دلیل این طراوت و شادابی، جوانی و سطح پیگیری اساتید این دانشکده می‌تواند باشد، به‌نحوی که همواره اساتید و دانشجویان این دانشکده و مخصوصاً این رشته، در جشنواره‌ها، همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها حضور پررنگ دارند و علاوه بر این شاهد کسب رتبه و افتخار از سوی دانشجویان نیز بوده‌ایم.

دانشکده علوم و فنون دریایی به عنوان برند دانشگاه هرمزگان شناخته می‌شود

قادری در خصوص دانشکده‌ی علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان اظهار کرد: این دانشکده یکی از دانشکده‌های دانشگاه هرمزگان است که می‌توان گفت با توجه به این که این دانشگاه در شهر ساحلی واقع شده است، به عنوان برند دانشگاه هرمزگان مطرح است که با یک نگاه به امکانات و پیشرفت‌های صورت گرفته و خروجی دانشجویان این دانشکده می‌توان به این امر پی برد.

وی با بیان اینکه دانشگاه هرمزگان در سال 1389 دانشکده علوم و فنون دریایی را با سه گروه آموزشی شیلات، زیست شناسی دریا و علوم غیر زیستی به شکل مستقل راه‌اندازی کرده است، افزود: این دانشکده در برنامه‌های آینده خود راه‌اندازی گروه‌های آموزشی محیط زیست دریا و مهندسی سواحل را در برنامه دارد.

دانش‌آموخته دانشگاه هرمزگان با بیان اینکه این دانشکده در هر یک از گروه‌های آموزشی رشته‌های مقاطع کارشناسی (اقیانوس‌شناسی، زیست دریا و شیلات)، ارشد و دکتری دانشجو دارد عنوان کرد: نکته‌ی حائز اهمیت و قابل توجه این است که از بدو تاسیس دانشگاه هرمزگان، اولین دانش‌آموخته‌ی مقطع دکتری از این دانشکده بوده و امروزه تعداد دانش‌آموخته‌های دکتری این دانشگاه که مربوط به دانشکده‌ی علوم و فنون دریایی است به بیش از پنچ نفر می‌رسد.

قادری در خصوص اساتید این دانشکده خاطرنشان کرد: بسیاری از اساتید مشغول در این دانشکده دارای دکتری تخصصی از دانشگاه‌های مطرح کشور هستند و تعدادی نیز دارای دکتری تخصصی از خارج از کشور هستند.

دانش‌آموخته دانشگاه هرمزگان در ادامه اضافه کرد:  با توجه به تولیدات علمی اساتید مشغول به کار در این دانشکده می‌توان دید که از بعد پژوهشی فعال می‌باشند و همواره در زمینه مطالعاتی و پژوهشی شاهد چاپ مقالات ارزشمندی در نشریات معتبر بین‌المللی هستیم. علاوه بر این همواره شاهد حضور دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری در این پژوهش‌ها‌ نیز می‌باشیم.

وی در خصوص امکانات این دانشکده گفت: این دانشکده مجهز به آزمایشگاه‌های متعددی از قبیل؛ ماهی شناسی و تشریح آبزیان، بوم شناسی آبزیان، جانورشناسی و فیزیولوژی آبزیان، زیست فناوری دریا و مدل‌سازی عددی می‌باشد که توانسته بسیاری از نیازهای پژوهشی دانشجویان مخصوصاً در مقاطع ارشد و دکتری را در حد مطلوبی برطرف کند.

قادری با بیان اینکه پس از گذشت تقریبا 8 سال از تشکیل این مجموعه در قالب دانشکده، شاهد خروجی دانشجویان مستعدی بوده‌ایم به نحوی که توانسته‌اند با کسب رتبه‌های تک رقمی در کنکور‌های ارشد و دکتری سراسری به ادامه تحصیل بپردازند، اظهار کرد: این امر نشان از میزان سطح بالای آموزشی و پژوهشی حاکم بر این دانشکده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر بعد آموزشی و علمی دانشجویان این دانشکده همواره در جشنواره‌ها و کنفرانس‌های مطرح کشور حضور پررنگ دارند و توانسته‌اند در جشنورا‌ه‌های دریایی کشور رتبه‌های برتر کسب نمایند و نیز در بعد فعالیت‌های انجمن‌های علمی پیشتاز ‌باشند و دائما کارگاه و بازدیدهای علمی و ارزشمندی را در سطح دانشگاه و شهر برپا می‌نمایند و شایان ذکر است که همواره به عنوان برترین انجمن علمی دانشگاه هرمزگان مطرح بوده‌اند و توانسته‌اند در جشنواره‌های ملی و بین‌‌المللی به عنوان نماینده‌ی دانشگاهی استان هرمزگان حضور داشته باشند.

منبع: ایسنا

همچنین بخوانید:

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

طرح تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن ماهی در سال در سواحل مکران

ج مرداد 18 , 1398
مدیر کل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه شیلات اشاره کرد و گفت: در حوزه شیلات، پروژه کسب دانش فنی تولید بچه ماهی در استان بوشهر مطرح شده که مقدمه بحث پرورش ماهی در قفس است. در برنامه ششم توسعه کشور قرار است به مقدار ۲۰۰ هزار تن در سال از این طریق ماهی تولید شود.
داراب یزدانی شیلات جهاد دانشگاهی

شاید برای شما جالب باشد