لزوم افزایش درآمد گردشگری دریایی

نشست معاونان گردشگری استان‌های ساحلی با محوریت برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی در حوزه گردشگری دریایی و آبی با حضور مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری و دبیر ستاد مرکزی هماهنگی ستاد سفر در معاونت گردشگری برگزار شد.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش مارین‌نیوز، مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری در این نشست گفت: «گردشگری دریایی یکی از بخش‌های کلیدی در رشد صنعت گردشگری محسوب می‌شود و اکثر کشورها درصدد افزایش راه‌های کسب درآمد از طریق این نوع از گردشگری هستند به‌طوری‌که بسیاری از کشورهای کوچک حوزه خلیج‌فارس مانند کشور بحرین تنها با داشتن چند صدمتر نوار ساحلی، تمرکز زیادی بر روی افزایش درآمد گردشگری دریایی کرده‌اند.»

به گفته لیلا اژدری کشور ایران با داشتن بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر سهم بسیار ناچیزی از درآمدهای گردشگری دریایی جهان و خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

او به اهداف توسعه گردشگری دریایی اشاره کرد و گفت: «بهتر کردن تجربه سفر برای مسافران و کمک به جذب سرمایه در گردشگری دریایی برای اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت یا بلندمدت گردشگری دریایی-آبی از اهداف سیاست‌گذاری در حوزه گردشگری آبی است.»

مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری همچنین آشنایی گردشگران با فرهنگ و معیشت ساحل‌نشینان و توسعه اجتماعی و توانمندسازی جوامع محلی را در این زمینه مهم دانست.

او در ادامه راهکارهایی را برای مدیریت هر چه بهتر سفرهای نوروزی پیش رو عنوان کرد.

اژدری افزود: «بازار شناور یا فروش محصولات کشاورزی روستایی و ارگانیک در قایق‌های رنگارنگ با توجه به محبوبیت روزافزون توجه به محصولات ارگانیک و سالم در شهرها برای مسافران می‌تواند بسیار جذاب باشد.»

اژدری همچنین استفاده از پرچم را برای شناورهای تفریحی مهم دانست و اضافه کرد: «پرچم با دو کارکرد افزایش حس میهن‌پرستی و عرق به وطن و همچنین زیباسازی اماکن می‌تواند در مجتمع‌های ساحلی، قایق‌ها، و شناورها مورداستفاده قرار گیرد.»

برگزاری نمایشگاه نقاشی کودکان در بندرها و سواحل با موضوع سفر دریایی در سواحل و همچنین استقرار همیار گردشگر در سواحل برای راهنمایی گردشگران همراه با طراحی یونیفرم‌های مخصوص همیاران گردشگر، آموزش برای همیاران گردشگر و ارائه گواهینامه از طرف معاونت گردشگری نیز از دیگر موارد مورداشاره مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری بود.

معاونان گردشگری استان‌های ساحلی هم در این نشست مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های مرتبط با گردشگری دریایی در استان‌های خود را بیان کردند.

کمبود زیرساخت‌های گردشگری، پراکندگی وظایف دستگاه‌های دولتی مرتبط با آب‌ها و سواحل و لزوم هماهنگی و تعامل بیشتر این دستگاه‌ها، امنیتی بودن بعضی مناطق استان‌ها در آب‌های مرزی که توجه به ظرفیت‌های آبی را کم‌رنگ کرده است و کمبود منابع مالی و سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین مواردی بود که معاونان گردشگری استان‌ها مطرح کردند.

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

شکیلا لشکری

دانشجوی دکتری فیزیک دریا -  سردبیر مرین‌پرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

بنادر ایران زیر ذره بین آنکتاد (UNCTAD)

ش دی 28 , 1398
عملکرد بنادر سال‌هاست به عنوان یکی از عوامل موثر در انتخاب بنادر توسط خطوط کشتیرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اصطلاح Port Connectivity به‌عنوان شاخصی که تعیین کننده میزان اتصال یک بندر به سایر بنادر جهان در شبکه خطوط کشتیرانی می‌باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بندر شهید رجایی بزرگترین بندر تجاری ایران

شاید برای شما جالب باشد