سومین جلسه بررسی سیاست های کلی «توسعه دریا محور» در مجمع تشخیص مصلحت نظام

روز گذشته مجمع تشخیص مصحلت نظام، سومین جلسه کمیسیون زیربنایی و تولیدی را با موضوع تدوین سیاست‌های کلی «توسعه دریامحور» و بررسی پیش‌نویس این سیاست‌های کلی تشکیل داد.

به گزارش راد و به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع صبح شنبه هشتم بهمن ماه ۱۴۰۱ به ریاست غلامرضا مصباحی مقدم و با حضور اعضا تشکیل جلسه داد.

در ابتدای این جلسه، محمدباقر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به تحلیل بند به بند سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در دبیرخانه مجمع و مفاهیم مندرج در آن به بیان دیدگاه‌های صاحبنظران درخصوص رویکرد کلان به توسعه دریامحور اشاره کرد و گفت: منظور از توسعه دریامحور آن است که از دریا شامل ساحل، فراساحل و دریا و اقیانوس به‌عنوان مهمترین پیشران‌های توسعه کشور استفاده شود.

وی افزود: بندهای پیش‌نویس سیاست‌ها ذیل چهار محور «مدیریت، ساختار و ترتیبات نهادی»، «اقدامات توسعه‌ای»، «ایجاد زیرساخت‌های توسعه» و «تعاملات بین‌المللی» تنظیم شده‌اند که اهداف و راهبردهایی را در خود جای داده‌اند.

در ادامه جلسه که با حضور نماینده ویژه رئیس‌جمهور و دبیر شورای توسعه مکران، نمایندگانی از مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری، سازمان برنامه‌وبودجه و سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، گزارشی از وضع موجود در حوزه توسعه دریامحور با ذکر آمار و اطلاعات توسط حسین دهقان ارائه شد.

دهقان با اشاره به اهمیت ژئواستراتژیک و ژئوپولتیک بنادر، آب‌ها و سواحل ایران گفت: برای توسعه دریایی و دستیابی به اقتصاد دریامحور باید نگرش ما به دریا تغییر کند و در فرصت محدودی که داریم با اختصاص منابع، چشم‌انداز و سهم دریا از تولید ملی را مشخص کنیم.

اعضای جلسه پس از بیان کلیات، بر مبنا قرار دادن ایده ابلاغی سیاست‌های کلی توسعه دریامحور تاکید کردند و «احیای نقش حیاتی و همه‌جانبه کرانه‌ها و پس‌کرانه‌ها در پیشرفت کشور به‌عنوان مهمترین پیشران و محور توسعه» به‌عنوان سیاست اول تعیین شد و در ادامه «ایجاد زیرساخت‌های لازم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به‌منظور توسعه، تسهیل و تضمین سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی» به‌عنوان سیاست دوم مورد توافق قرار گرفت و درخصوص «استقرار فعالیت و جمعیت در سواحل، جزایر و پس‌کرانه» به بحث و تبادل نظر پرداختند

در این جلسه، محمدباقر ذوالقدر، مهندس، مصطفی میرسلیم، محمدرضا باهنر، مجید انصاری، علی‌اکبر احمدیان، سعید جلیلی، محمود محمدی عراقی و محمد فروزنده از اعضای مجمع و همچنین جمعی از روسای کمیته‌های کمیسیون زیربنایی و تولیدی دبیرخانه حضور داشتند و نظرات خود را درباره مباحث مطرح شده، ارائه کردند و مقرر شد در جلسه آینده سایر بندهای این پیش‌نویس نهایی شود.

 

منبع

آخرین اخبار دریایی:

آخرین ویدئوهای دریایی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تقویت رویکرد دریامحور چین در خلیج فارس

ی بهمن ۹ , ۱۴۰۱
چین با هدف افزایش نفوذ در خلیج فارس و همین‌طور رقابت با هژمونی آمریکا در این منطقه به دنبال تقویت رویکرد دریامحور است. راهبرد شفاف این کشور انتقال عرصه رقابت با آمریکا به غرب آسیا و آفریقاست تا از رقابت راهبردی با واشنگتن و متحدانش در همسایگی منطقه‌ای اجتناب شود. […]
تقویت رویکرد دریامحور چین در خلیج فارس